Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4451 ggr
Hamka
0

Proteinmuffins :)

Idag provade jag på att ta ett vanligt muffinsrecept och att byta ut mjölet mot vegetabilisktproteinpulver och att använda en halv dl sötningsmedel istället för socker då proteinpulvret innehåller lite aspartam.

Recept:

1,5 dl Proteinpulver (Pro 92 heter det som jag använder, innehåller inga kolhydrater)

2 ägg

1/2 dl sötningsmedel

1 dl flytande margarin

4 tsk smält 85 % choklad

1 krm salt

1/2 tsk bakpulver

Blanda ihop allt och kör det i ugnen på 225 grader i ca 15 minuter och vips så har man choklad muffins utan en stor mängd kolhydrater :)

Krahso
0

Var köper du Pro 92? Hur blev konsistensen?

Hamka
0

Götgatbackens hälsokost :) men är säker på att den finns på nätet också.

Konsistensen blev förvånansvärt bra, precis som när man gör vanliga muffins tycker jag nog.

Andina
0

Låter gott - förutom margarinet och aspartamet… (= rent gift, enligt mig och många med mig).

Jag rekommenderar att istället använda smör och proteinpulver utan aspartam!

Jag ska absolut testa dina muffins (med smör o aspartamfritt proteinpulver (vilket jag har hemma). Nu har jag inte sukrin - men det kan vara värt att testa med stevia istället.

Om de blir goda så blir det "bjudgodis" av dem!

Tack för recept!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Hamka
0

Det innehåller 0,05 % aspartam så tror inte att det är någon större fara ;o

Hoppas att det går bra ;D

LenaE
0

Tack

låter intresant ska abbsolut prova ditt recept

jag har provat göra kakor (var så sugen på kakor ) men det blev inte knapriga utan bara som sockerkaks bitar mjuka alltså men det gick att äta

Har du räknat på hur mycket kollisar det blev?

Hamka
0

Har inte räknat, men det kan inte vara mycket..chokladen har ju 19 kolisar per 100 g och det behövs ju knappast så mycket för 4 msk.

Sen finns det ju kolisar i bakpulvret och i äggen också..men det blir väll inte mycket ;o

[Pennylane1]
0

4 msk? det står tsk i receptet?

Hamka
0

Det stämmer mycket riktigt  tsk ska det vara x)