Jag blir så trött...
Jag blir så trött på korkade, populistiska dietister och annat löst folk som försöker vinna poäng på att smutskasta "fettdieter". Som Anna Ottosson på expressen som idag skriver ett inlägg om att fettdebatten stulit fokus från sockret. "Som att fettet är det enda problemet och om folk bara börja äta mer fett och rätt sots fett skulle ävervikts problemen försvinna" (detta är ett direkt citat, jag har behållit de grammatiska felen). Oh ja! Vi som håller oss till "fettdieter" smäller i oss socker som bara den, det är väl därför det heter LOW CARB! Är hon korkad eller låtsas hon bara inte förstå?! GI och LCHF handlar till störst del om socker ju!!!

Nåja, sätter man sig in i det förstår man ju vad det handlar om, och det gör nog Anna också, poängen hon vill framföra är väl att den som inte är insatt eller inte känner för att sätta sig in helt missar low carb-delen, jag har mött rätt många som tror att allt detta går ut på är att välja riktigt fett snarare än lightprodukter och margariner, och därför har dissat LCHF för att de menar att det leder till att man äter massvis med fler kalorier, men de har blivit mer neutralt inställda när jag förklarat att man inte kommer öka totala antalet kalorier eftersom man tar bort sockret och stärkelsen ur maten och ersätter med naturligt fett.
Kan bara hålla med LillaBedan. Jag reagerade på precis samma sätt!
Hon har inte mycket koll, Anna Ottosson….. Maken till dålig "proffsblogg" får man leta länge efter! En dag blev jag så irriterad att jag skrev till Expressens chefredaktör:
"Hejsan!
För en dryg månad sedan upptäckte jag Hälsobloggen som skrivs av Anna Ottosson. Har nu följt den ett tag, och även gjort små nedslag i arkivet.
Följande tankar har jag nu kring denna blogg:
Anna Ottosson må vara hur skicklig som helst inom sitt yrke som dietist (ett numer tämligen ifrågasatt yrke), men inte är hon världens bästa bloggare, precis. Hon levererar enbart gamla dogmer och plattityder (se t ex inlägget "Strandångest…" 3/7). Hennes text hjälper knappast någon som har panik inför beach -09, och tyder mest på noll förståelse för hur det är att vara fet.
Nyhetsmässigt bidrar bloggen inte med något som kan stilla min nyfikenhet.
Frågor som lämnas i kommentarerna besvaras aldrig eller ytterst sällan. Det finns iofs inte så många kommentarer. Torde väl tyda på ett visst ointresse från läsarna.
Rent grammatiskt kan den höjas många snäpp. Vad gäller bildkvaliteten kan den höjas ännu mer.
Det totala intrycket är att Expressens Hälsoblogg sköts med det vänstra lillfingret - lite sådär "jag slänger in nåt, vad som helst, så blir det i alla fall en uppdatering idag".
Är ni kaxiga och på hugget har ni jordens chans att skapa massor av trafik till expressen.se! Tiotusentals svenskar är mycket intresserade av kost och hälsa.
Mitt förslag är:
Byt ut Anna eller låt någon annan starta en ny, parallell hälsoblogg. Någon som känner ett äkta engagemang och har förmågan att förmedla detta. Och smartast i dessa tider är ju att låta en lchf:are blogga. Inte som Kostdoktorn eller Dr Dahlqvist, utan mer personligt. Ett förslag är Anna J.D. Jacobsson ( http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098 )! Hon har gett ut en bok (Vägen från 137 kg) och snart kommer hennes första kokbok. Hon har både insikten och kunskapen som krävs för en riktigt bra blogg. Vågar ni släppa fram någon som henne så garanterar jag er massor av trogna hälsobloggsläsare!
PS! Skynda er, för annars blir det Aftonbladet som knyter till sig alla bloggläsande lchf:are ;-) "
Självklart har jag inte fått något svar ;-) Och Expressen har ju istället lyft fram Anna Ottosson ännu mer, hon har nu nån slags expertfrågelåda.

Wtn3, förvisso kan det förhålla sig på detta sättet, men det är knappast så att Anna försöker uppmärksamma folk på att "fettdieter" även behandlar socker, snarare tvärt om.