Fråga om ost och kolhydrater
Hej,
har hittat flera ostar från Tyskland där näringsdeklarationen säger att den är utan kolhydrater och min fråga är om dom gör ost på annorlunda sätt i Tyskland som gör att den är utan kolhydrater?
Innehåll: Gouda 28%.
Ingredienser: Mjölk, salt, syrningskultur, ostlöpe, naturligt färgämne E160a.
Näringsvärde per 100 g: Energi 1495 kj/360 kcal, protein 27g, kolhydrater 0g, fett 28g.
Det kan vara så att de inte anger t.ex. 0,5 gram kolhydrater. Jag vet inte hur bestämmelserna är för vad man måste skriva ut, men på många ostar jag hittat står det t.ex. >0,5 gram kolhydrater och det kan ju vara samma sak med dessa ostar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tyskarna är noggrannare med att få bort vasslen ur osten.
Så det är därför det finns tyska ostar utan kolhydrater?
Och om det inte finns några kolhydrater i osten så borde osten inte spela någon roll ifall man försöker undvika laktos?
Fett 28, protein 27… Saknas många procent där..
Helt utan kolhydrater är de inte, det kanske finns några hundra milligram i ostarna, men det är ju så lite att även laktosintoleranta inte reagerar.
#4 har du hört talas om vatten? 

Gouda innehåller generellt mindre kolhydrater än annan ost också har jag noterat, en svensk sådan som jag köpte på hemköp innehöll inte mer än 0.6 gram, de flesta ostar jag annars äter har 1.5 gram.
#6 Nej aldrig. Vad är det?? 
#8 Vatten är det där som skvalpar på vågen ibland och gör att vi tror att vi gått upp två kilo på en dag.
(Förlåt, menar inte att kapa tråden…)
Det finns en underbar skivbar getost med nästan inga kolhydrater från Mossberga eller något liknande. Köpte den på Netto en gång, men det är ingen reguljär vara de har.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Man måste väl äta stora mängder ost om 1,5 % ska ha nån betydelse.

Köpte en ny fransk ost Bresse Blue som bara smälte i munnen.
per 100: 17 gr protein, 1 gr kolhydrater och hela härliga 30 gr fett.
Som en camenbert med mögelost i.Iallafall ny för mig.
Anekdot..
En väninna var till Frankrike på semester i somras. Jag hämtade henne från flyget och när vi möttes så blev det kramutväxling.
Jag backade förfärad - hon STANK!!! Och jo, folk glodde skeptiskt.. Handbagaget fullt med franska ostar! 
Ett par kvällar senare hade vi ostprovning; camenbert, mögelost, en gul-orange rund fettig-kletig sak, chevré, etc etc. Mums!!!
*klädnypa på näsan*