Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5515 ggr
Medlem
0

Nötter i Atkins

Funderade på varför det inte är tillåtet i Atkins fas 1 att äta nötter trots den kost tillåter upp till 20 gram kolisar? Jag menar det finns tex bara 5 gram kolisar i mandel så den borde funka eller?

cnidaria
0

??? Det är 13,4 g kolisar per 100 g mandel å 9,4 g per 100 g hasselnötter. Ska du äta 20 g kolisar per dag, så kan du ju ta det från mandlar (ca 150 g) eller nötter (drygt 200 g), eller ta från andra livsmedel.

[Pennylane1]
0

#1 det är olika på mandel och mandel…  man kan inte säga att det ÄR 13,4 i mandel, det beror på vad det står på just den mandel man äter… det skiljer på sorterna.

Man kan äta vad man vill bara det funkar för en själv.

Wtn3
0

Nej, vanlig sötmandel har inte sällan omkring 5,5 gram kolhydrater, beroende på märke. Läs på förpackningarna, inte i databaser.

Medlem
0

Den sötmandel jag köper har bara 4 gr kolisar. Men detta svarar inte på min fråga i TS.

[Pennylane1]
0

nähä… ja då förstår jag inte vad du vill ha för svar… hoppas någon annan vet då

cnidaria
0

Ja nu står det inget näringsinnehåll på mina påsar så jag är hänvisad till tabellerna. Vad är det för sort med bara 4 gram i sej? Atkins första fas innebär att 12-15 gram kolisar måste komma från grönt, så det gör ju att det bara blir kvar 5-8 gram till annat. Innehåller dina mandlar bara 5, då kan du ju faktiskt äta 1 hg, låter ju bra.

[Pennylane1]
0

tror Coops mandlar brukar ange 4,5 , eller om det var ICA:s

Medlem
0

#5 Min fråga står i första meningen, jag citerar den "Funderade på varför det inte är tillåtet i Atkins fas 1 att äta nötter trots den kost tillåter upp till 20 gram kolisar?"

[Pennylane1]
0

Ok men trodde att det VA tillåtet om man höll sig under 20 gram ungefär som # 6 skriver

(TS betyder förresten TrådSkaparen, alltså du i detta fallet, inte första inlägget, ifall nån blir konfunderad)

cnidaria
0

Han tyckte väl att det var viktigt att få i sej grönt och att nötter innehåller för mycket kolisar (han kanske hade mina uppgifter på kolhydratsinnehåll…) och då tar de för stor del i första fasen. Sen ska ju kolhydraterna ökas tills man hittar "sin" nivå utan att kroppsvikten ökar. Han var mest emot raffinerade kolhydrater och transfetter.

Medlem
0

#10 Ingen aning, har läst hans böcker men inte hitatde svar på det. Men det verkar rimligt det du skrev. Ja jag vet att han var emot raffinerade kolhydrater och transfetter däremot var han inte det mot konstgjorda sötningsmedel.

Conquest
0

Atkins är yt. Lchf är in.

Wtn3
0

Nötter kan, precis som mejerier, för en del sätta käppar i hjulet för viktminskningen, trots att de innehåller relativt lite kolhydrater, det kan vara därför Atkins i starten rekommenderar att hålla sig borta från dem.

cream
0

Är väl med nötter precis som emd t.ex. grädde att det lätt blir väldigt stora energimänder.. Därav (om man inte är så aktiv) lär det bli svårt att gå ner även om kolhydratsmängden är låg.

Att det sedan är hysteriskt gott gör ju inte saken bättre.. tyvärr.

MimLan
0

#14 Det är inte energin som är det farliga med de grupperna. Både mejerier och nötter påverkar en del negativt.

Medlem
0

Då är det något i nötter som bromsar viktminskningen. Men vad är det?

cream
0

Vill jag också bra gärna veta. Hade inte fabror Atkins något argument då? eller var det bara instruktioner han skrev? :)

JAUS
0

Det är lätt att äta för mycket nötter och därmed få i sig för mycket kolhydrater. Lösningen är att endast köpa lite nötter i taget.

cream1
0

Är inte det enklaste att bara strunta i alla dieter och hålla sig till LCHF? Så slipper man bekymra sig om saker som inte berör en själv.. Oskyldig

matsmurfen
0

#19  Hehehe!  Tungan ute