Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3359 ggr
Trollkatta
0

Annat än LCHF?

Hej!

Jag är ny här och funderar liksom ni på kolhydraternas roll i

för vår hälsa. Har dragit ner rejält på kolhydrater, särskilt de snabba, men kör för övrigt ingen renodlad diet. Ser att många här kör LCHF. Vilka dieter kör ni andra och hur mår ni av er diet?

nobban7
0

Hej och välkommen!

Om man minskar kolhydraterna måste man ersätta dem med något för att inte svälta. Med lchf ökar man andelen fett och får samtidigt välmående och ofta viktstabilisering.

Zepp
0

LCHF är ett så vitt begrepp.. och som du nämner så handlar det mest om kolhydraternas roll.. speciellt de snabba!

Finns väl de som är väldigt liberala och bara håller ner kolhydratena till rimliga nivåer från bra kolhydratkällor.. andra äter max 5 gram om dagen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

matsmurfen
0

Jag skulle tro att de flesta kör LCHF här… eftersom forumet handlar om just minimalt kolhydratintag. Det blir lite lustigt att börja prata viktväktar-snack här… ;-)

Jag kör så strikt LCHF jag kan, och jag mår som en prins… ;-)

Det låter ju som att du är inne på en förnuftigt början där du dragit ner på kolhydraterna. När du väl är varm i kläderna och har läst på lite mer så kommer du inse att steget till "full" LCHF inte alls är långt borta, och inte så "tråkigt" och "enformigt" som många motståndare brukar uttala (de har förmodligen inte testat själva).

Trollkatta
0

Tack!

Bra tips att kolhydraterna måste ersättas. Nu äter jag en del långsamma kolhydrater som grönsaker, bär, lite nötter och fröer och en frukt ibland. Någon gång tar jag även quinoa till maten. Om man inte har några känningar, hur vet man då om man ändå satt kroppen i svältläge?

Någon som kör GI, Atkins, ISO eller nån annan variant?

Trollkatta
0

#3 Haha… Nej viktväktarna hade jag inte tänkt dra in här. Tror inte på deras modell. Nej, tänker enbart på kolhydratmodeller. Och det finns ju några stycken. Vill gärna höra om olika erfarenheter för att hitta det just min kropp mår bäst av. Har en jobbig migrän och ett blodsocker som kan ställa till en massa ofog. Och där tror jag och hoppas jag att kolhydraterna kan vara en nyckelkomponent.

matsmurfen
0

#5  ja, äter man "kolhydrater" så är det ju givet att man får ett blodsocker som åker jojjo… så du är definitivt inne på rätt spår!

Mervi
0

Jag äter LCHF och äter kött,fisk, kyckling, ägg, fullfeta mejerier och grönsaker och bär. Frukten låter jag bli, innehåller för mycket socker.

Bröd, pasta, ris och potatis har jag inte ätit alls.

lc-solkatt
0

Egentligen kör jag Atkins dvs att jag numera har börjat höja kolhydratintaget för att hitta min personliga nivå utan att gå upp eller ner i vikt.

Ofelia
0

Jag kör en "light" variant av LCHF!

Inga mjöl eller mjölkprodukter, alls.

Alla grönsaker och bär.

Lite fukt emellanåt.

Nötter, honung och bovete.

Naturligtvis allt kött och fisk. Skulle vilja öka viltkött och fisk och lyckas ibland. Köper ekokött så långt det går. Vill gärna äta gräsätande och inte spannmålsuppfödda djur.

Beräknade, få, avsteg med mörk mjölkfri choklad, några sojaprodukter som glass och "grädde" samt sushi (när jag går ut).

Äter mellan 40-80 kolhydrater per dag någon gång flera och någon gång färre. I och med att jag äter så pass med kolhydrater tillsätter jag aldrig extra fett bara för att. Äter normalfet mat, som ägg, kotletter med fettrand osv.

Den här kosten har jag kommit fram till efter att ha börjat med GI och  via Atkins kommit till ren LCHF(som utlöste min mjölkallergi)och slutligen har jag hamnat på ovanstående nivå. Anledningen från början var 10 kg övervikt som blev undervikt ett tag. Nu håller jag vikten lagom, går jag ner äter jag mer kolhydrater och går jag upp skruvar jag ner dom, mår bra från min IBS, sömnproblem och olika ledinflamationer. Personligen tror jag att det som botade mig från mina sjukdomar är frånvaron av mjöl och mjölk och inte LCHF i sig. Den kosten var bara vägen dit.

Kosten jag äter liknar  stenålderskost men är lite fetare. Vidare utveckling för mig är att ersätta allt kött med vilt och annat gräsätarkött samt viltfångad fisk.