Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9473 ggr
JohannaoLinus
1

Kolhydrater i ägg?

Detta kanske är en ofta frågad fråga, men jag fick inte fram något svar genom att använda sökfunktionen här.

Jag blev förvånad när jag råkade läsa näringsvärdet på äggförpackningarna hemma och där stod att äggen innehåller 1,5 kh/100 gram? Den ena var Änglamarks KRAV-ägg och den andra Hemköps KRAV-ägg. Överallt annars står det ju att de inte innehåller några kolhydrater alls. Varför står det så på förpackningarna?

mikaelj
0

Jag vore förvånad om Livsmedelsverkets listor (som är gjorda på en sorts ägg från en farm) vore mer korrekt än förpackningen.

Står det 1,5g kh/100g på förpackningen är det vad som gäller.

Wtn3
0

Läs förpackningen, den stämmer alltid bättre än generella databaslistor, oavsett vad SLV's lista säger så innehåller ägg kolhydrater. Man ska alltid lita mer på deklareringen på en specifik produkt än på en generell databas, för vilket märke databasen fick sina siffror från vet man aldrig.

JohannaoLinus
0

Men det blir ju en hel del kolhydrater då, eftersom ett ägg väger ca 55-65 gram.. hrm. Ärsch, jag ska nog sluta räkna och bara äta tills jag blir mätt istället ;-)

Wtn3
2

2 ägg ger ungefär 2 gram kolhydrater, det är bara "en hel del" för den som äter fakir eller UFO, äggen innehåller så mycket nyttigheter att det lätt väger upp "skadligheten" av kolhydraterna. Så ägg må innehålla kolhydrater, men de är fortfarande förutom lever det bästa som finns.

hemul
0

De använder säkerligen SLVs gamla värde på förpackning. Jag har 1.4 antecknat, men det kan vara med skal och ditt värde utan skal. Det värdet var iaf alldeles för högt beroende på den mätmetod de använde. Nu överdriver de åt andra hållet och skriver 0 kolhydrater. Suck.

Det här är nog närmare sanningen: http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=egg&lang=sv .

Andina
0

I 'minmat' står det 0,0 kh per 100 g kokt ägg i SLV's lista - men när man överför den posten till "mina"-listan så blir det 1.4 g kh.

Tittar man i SLV's lista på 
Äggula så står 0,0 gram kh angivet
och
Äggvita 1,3 gram 
Gissningsvis innehåller äggula ca <0,5 gram kolhydrater - men rundas av till 0,0 gram. Men när man lägger ihop siffrorna för gulan och vitan blir det totalt 1,4 gram.

100 gram äggula 0,0-0,5 gram + 100 gram äggvita 1,3 gram
= 200 gram ägg utan skal = 1,3-1,5 gram kolhydrater 
= 100 gram ägg utan skal  = 0,65-0,7 gram kolhydrater

I listan ser man också att Rått ägg innehåller 0,0 g kolhydrater (troligtvis avrundat neråt här med förstås) - så troligtvis ligger kolhydratvärdet på ca >0,0-0,7 gram per 100 gram ägg. 
Ett ägg väger ca 50-60 gram = >0,0-0,35 kolhydrater per ägg ca.
(Så för två ägg bör det röra sig om ca >0,0-0,7 gram. Det tycker inte jag är mycket…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Conquest
0

Litsfeldt och andra slängar var annan vita just pga. kolhydraterna.

MimLan
0

#6 Det står fel i SLV:s lista, vilket de vet om. Men nu uppdaterar de inte listan särskilt ofta så felet kvarstår tills vidare.

[Pennylane1]
0

och på minmat vet jag inte  hur färsk listan är och om den uppdateras alls?

MimLan
0

#9 Det står vilken version som används. Titta vad listan heter, det är ett datum (=version) som står där.

[Pennylane1]
0

ja just det ja… ja den är iallafall rätt gammal 081007

Conquest
0
[Pennylane1]
0

fineli gula

fineli vita

jag skulle kunna jobba heltid här med att fixa klickbara länkar…  tänk om de hade kunnat klistra fast min länkskola…  nu hittar jag den inte…

hemul
0

#7 Det är inte p.g.a. kolhydraterna. Det är för att vitan i princip bara innehåller protein och inte mycket näring för övrigt. Vill man äta ett antal äggulor per dag för näringen i dem, så blir det lätt väldigt mycket protein om man även äter vitorna. De flesta vill ju antagligen äta lite kött, ost och annan proteinmat också.

[Pennylane1]
0

det där är så skumt tycker jag, och många med mig, som har svårt att få upp proteinet i ett gram per kroppsvikt… Så här slängs inga äggvitor kan jag meddela!!

Wtn3
0

Nej, att slänga vitorna förstår jag mig inte på, om man tycker att omeletten blir godare med ett par extra gulor är väl en sak, men att slänga dem för att fettandelen ska bli högre känns onödigt, särskilt om man blandar i grädde och steker i smör, då blir nog fettkvoten hög nog ändå, hehe, så det känns dumt att slänga mat.