Håravfall
Hej!
Jag har skrivit här tidigare och bett om råd för mitt håravfall. Jag har ätit strikt enl SSS i drygt 5 månader. Under den tiden har jag börjat att tappa hår. Fått rådet att börja med Mivitotal och har använt det i drygt 2 månader. 1 msk 2 ggr/dag. Jag äter oxå extra magnesium och kalium. Har tagit håravfallet med ro men nu börjar jag bli ganska orolig. Håret börjar bli tunt.Har aldrig haft problem med detta innan. Jag är jätte tacksam för alla råd.
Tror du att det är kopplat till kosten? Jag har aldrig hört om det innan, snarare att mitt hår mår bättre nu och inte är lika torrt som innan. Jag har haft torrt och sprött hår eftersom jag varit så fettskrämd.
Man brukar ju tala om B-vitaminbrist när man tappar hår, har Du kollat det hos doktorn?
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag tappar också mycket hår, och upplever att det känns tunt när jag drar med handen längs hårtofsen när jag har det i snodd. Men jag ammar fortfarande, även om det bara blir 1-3 ggr/dygn numera så kanske det är orsaken? Det blir en halv hamster att ta bort från avloppsgallret varje gång jag tvättar håret!
Jag tappade en hel del hår i början för jag struntade att fylla på med vitaminer. Min frisör sa att om man tar i huvudbotten kan man känna om det är liksom stubb.
Om inte ska man verkligen kolla med en läkare om man har någon form av vitaminbrist, vilket jag då hade i form av B-vitamin…
För min del hjälpte det med MIVI total för att täcka det behovet iofs. Men gå till en doktor och kolla. Hur ser dina naglar och nagelband ut, det brukar ju vara samma vitamin som är kopplat till håret…
Jag har inte tappat hår med denna kost. Istället har mitt hår växt snabbt och blivit glansigt och välmående.
Jag tappade ganska mycket hår under min förra LC-resa när jag gick ner ungefär 20 kg.. Det blev riktigt jobbigt att duscha ett tag när jag varje gång fick massor av hår i handen…
Håret kom dock tillbaka, såg lite smålustig ut ett tag med massor av korta fjun i hårbottnen..
Åt MiviTotal hela tiden utan att det gav nån effekt - om inte det var så att jag hade tappat ännu mera hår ifall jag inte ätit det..
Sökte en del på nätet och till en viss del så är det ju så att det är ganska vanligt att tappa hår vid en större viktnedgång oavsett metod.. sen hittade jag oxå nån sida där man talade om att LC-kosten var så bra att kroppen gjorde sig av med "dåligt" hår och ersatte det med hår av bättre kvalitet.. Minns inte vad det var för sida eller vem som skrev så.. var nån amerikansk har jag för mig..

Jag tappar också ganska mycket hår, men jag tycker samtidigt att det växer fortare, jag får klippa luggen oftare, (liksom naglarna) så än känner jag mig inte så orolig för min del. Men jag hoppas att håravfallet slutar snart, det är lite jobbigt när man duschar… jag har ätit LCHF i ca 6 månader…
I och med att håret verkar växa snabbare så tror jag inte att det handlar om vitaminbrist för min del, teorin om att kroppen gör sig av med "dåligt" hår verkar rimlig, och det tar säkert lång tid innan man har bytt ut alla hårstrån… men kolla med en läkare om du är orolig, för säkerhets skull. Om inte annat för att förhoppningsvis kunna utesluta vitaminbrist eller andra sjukdomar.
"still lost in space and time"
Jag har också problem med håravfall, är dock inte speciellt orolig då jag kan dra mig till minnes att jag brukar tappa hår även vid tidigare viktminskningsdieter, har ätit LCHF i ca 8 månader. Är nog slarvig med vitaminer också, men det där med "dåligt" hår låter ju bra.
Gör en inpackning med olivolja och rosmarin. försök att få tag på den eteriska oljan rosmarin. ta 1 droppe till 10 ml. Smörj in huvudsvålen ordentligt och låt sitta, du kan till och med ha det över natten men akta kudden då. sen tvättar du ur det. rosamarin befrämjar cirkulationen i hårsäcken.
Tack för alla svar. Jag har läst nånstans att det kan bero på järnbrist. Har nån annan hört det?

Jag började också tappa hår efter en tid med LCHF. Efter ett par tre månader kanske. Jag köpte då B-vitamin "För hår och naglar" på hälsokost. Tycker att det hjälper. På hälsokontrollen idag fick jag dock reda på att jag hade lågt HB. Så håravfall kan kanske bero på järnbrist.
Jag tappade hälften av mitt hår i höstas och det enda som faktiskt fick stopp på det var det dyra h-kostpreparatet Inversion. Två dagar efter första kapslarna avstannade håravfallet. Värt att testa i alla fall. Jag har haft jättetjockt hår och hela tiden ätit Silica, ett annat preparat med B-vitaminer för hår, hud och naglar. Åt det medan jag tappade håret, så det ger jag inte mycket för.