Ät pappkartonger - och bli fet?
Hittade ett kort inlägg på Illustrerad Vetenskaps hemsida - http://illvet.se/fraga-oss/varifran-kommer-mjolkfettet -som jag tycker är lite kul… :)
Varifrån kommer mjölkfettet?
Hur kan det finnas fett i mjölk, när det inte finns fett i det gräs som korna äter?
Från Illustrerad Vetenskap nr. 10/2007
Kor är kringvandrande kemiska fabriker, som kan omvandla gräs till ett otal olika kemiska föreningar, häribland de många beståndsdelarna i mjölk. Gräs innehåller endast mycket få av de många fett-molekyler, proteiner, kolhydrater och vitaminer som tillsammans utgör komjölk, men korna kan bryta ned gräsets beståndsdelar till små kemiska enheter, som därefter används som byggstenar till att bygga upp de stora molekylerna i mjölken. Kor kan bara bryta ned en liten del av gräset själva, men får hjälp av otaliga encelliga organismer i vommen med att spjälka till exempel cellulosan i gräset. Vommen är naturens största jäsningstank, och de många bakterierna och encelliga djuren i kons magsystem gör det möjligt för vuxna kor att leva av pappkartong, om så skulle vara.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Intressant är att en ko som lever av gräs, får i sig relativt lite kolhydrater. Det mesta är ju cellulosa som av bakterierna omvandlas till bla fett, som sedan kon kan ta upp.
Spannmålsuppfödda kor får däremot i sig mycket stärkelse (ett antagande från mig är att kon kan bryta ner och ta upp stärkelse)….men så drabbas de också oftare av fettlever.

det är inte bara i mjölken som kor (och andra gräsätare) har fett, det finns även lagrat massor på deras kroppar. fett som vi tidigare var tvugna att karva bort när vi tillagat söndagssteken.
du blir inte vad du äter… 

Tidningsmakulatur tillsätts ibland till fodret, för att korna då mår bättre.
Wow, Inkanyezi, det visste inte jag! Har varit alltför ointresserad av mina bondekultur-anor… Trycksvärta tyx inte heller vara nå'n match för en komage med andra ord…
Man skulle vara ko…
Äta gräs utan att få speciellt mycket kolhydrater i sig, äta gamla nyheter, lata sig i hagen och blinka med sina stora vackra koögon…
Vore man en pigg och yster ko kanske man kunde producera sin färska grädde (100 % fet?) utan tillsatser - genom att hoppa, springa och leka mellan latstunderna…
Det är nog inget fel att vara ko!
/gamla kossan
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Eller tjur, och sitta under en korkek och snufsa på blommorna.

man ska dock komma ihåg att kor är dumma i huvet (ferdinands mor undantaget). kan det bero på kosten?
Felixifokus - det är bara (dumma) fördomar!

Vad är det få skröna om tidningsmakulatur till kor?
Kor är inte alls dumma utan kloka djur.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan någon som vet förklara skillnaden mellan hästars och kors matsmältningssystem? Hästmjölk är ju magrare än komjölk och Gordon Ramsey verkar vara besatt av det. Själv skulle jag hellre dricka sälmjölk eller renmjölk.

Inte vill jag ha hästmjölk och inte vill jag mjölka mina hästar.