Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5350 ggr
Teeresia81
0

Måste man äta?

Hej..!

Är ny här..! Har börjat träna med en personlig tränare nu, och hon kan även lite med kosten o så. hon tror på detta..! Och trodde det skulle funka för mig. Jag är inne på min 2:a dag..! Jag vet inte speciellt länge..! Men jag har problem med att äta! Jag har i stort sätt knappt ätit något fett innan..och nu ska jag äta så mkt fett o protein..! Efter jag ätit så är jag illamående ett tag! Det går liksom inte bort?!! Jag spyr inte, men jag mår konstant illa. Har gjort det hela dagen! Går detta över??  Någon som hade det jobbigt i början? Hur länge varar detta?? Ska detta hålla på så äter jag helst inte så många gånger..! :/ // T

Mervi
0

Hur har du ätit? Vad har du ätit? Hur mycket?. Svara på dessa frågor så kan vi se hur det ser ut.

De flesta har haft det jobbigt i början, det är en stor omställning och tar tid att komma över.

Läs också Frågor och svar till nybörjare, det finns på startsidan.

Emea67
0

Håller med #1 Mervi bra att veta vad du har ätit + att om du vill gå ner i vikt eller ej, längd/vikt/ålder kan också vara bra att veta så kan man guida dig bättre. Sedan är det så att du kan ju trappa upp fettet sucsesivt och dra på med en massa på en gång! Oftast räcker det att byta ut light produkterna mot fullfeta.

Lycka till! Glad

WilliamJ
0

Det finnsju också väldigt många som hittade hem direkt när dom började med LCHF och helt utan omställningsbesvär.

Jag tror att du kan köra en succesiv omställning som ju Emea skriver. Försök också att ta det lugnt och låta det ta sin tid. Det här med LCHF är ett långsiktigt sätt att förhålla sig till maten och då blir plötsligt några veckor väldigt kort när det gäller ett helt liv. Förhoppningsvis ger det långsiktig hälsa och normalvikt.

Lycka till.

www.lchfmat.com för ideer till mat!

www.lowcarbkost.com för läsning!

Zepp
0

Jag tror oxå att detta funkar för dig!

Men.. du kommer antagligen ha övergångsbesvär i tre veckor.. och vi äter inte en masa fett.. vi ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. och äter normalt med protein!!

Om du brukade äta ett halvt kilo potatis om dagen.. så ersätts det av 50 gram smör per dag.. energimässigt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Lägg till lite ovanjordsgrönsaker att knapra i dig när du ätit.. Lite krispig sallad, gurka, någon paprikastrimla… Det friskar upp och gör att maten inte känns så mastig.

För mig hjälpte det att dricka vatten, särskilt om jag pressade i lite lime i vattnet.

Det är tillfälligt, den där känslan du beskriver. Jag kom inte in i den förrrän efter någon vecka, men det är individuellt. Den försvann i alla fall efter några dagar. Det gäller att fortsätta äta ändå. Skrattande

Teeresia81
0

Så man skall bara äta rätt produkter, tex Bregott isf Mini Lätta?? För jag har fått byta ut en del..! Innan så åt jag ju i stort sätt bara kolhygrater och inget fett alls..! Jag åt i stort sätt alla "lätt" som man kan hitta..!  Som jag har fattat det från alla svar nu då… Så skall jag bara byta ut produkterna och sen inte vara rädd för att använda lite extra när jag steker och så el? För den uppfattningen jag fått är att jag typ skall dricka grädde.. Skäms Vilket min mage har väldigt svårt för!   Då är min fråga… Äter ni INGA typ spannmål o sånt? Innan fick jag frågan hur mkt jag åt nu mera..! Äter inte speciellt mkt, max 3ggr per dag..  mer barnportions liknande portioner, övervägande kolhydrater.  Tack för alla råd, det var trevligt att få lite svar. Skrattande

nobban7
0

Hej!

Du ska naturligtvis inte äta så att du mår illa! Blir omställningen för stor så kan du ta det lite lugnt, Byt ut lättprodukterna mot fullfeta men utan att öka mängden nämnvärt till att börja med. Öka på efterhand som du känner att det funkar.

Nej, jag äter inga spannmålsprodukter, det går alldeles utmärkt utan. Kika runt lite bland recepten här så ser du att man kan göra bröd på ägg, nötter, keso, ost och annat "tillåtet" om du har svårt att klara dig utan brödet.

Lycka till!

Emea67
0

#6 Teeresia81- Jag äter inte heller spannmål, har dessutom upptäckt att jag  får så fruktansvärt ont i magen av dem, jag saknar dem inte heller.

Zepp
0

För väldigt många räcker det att äta fullfeta produkter.. alldrig något light.. steka i smör, olivolja på salladen och gräddsåser!

Som regel blir det en rätt bra fördelning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cowboy
0

Det finns ett gammalt alesätt:

Äta bör man annars dör man.

Det är ännu inte motbevisat.

Andina
0

Cowboy - :)

Jag anser att träd och växter är "högre stående varelser" än människan. De kan bara mylla ner "fötterna" i jorden och absorbera näring och vatten därifrån samt lapa i sig solenergi för att växa och frodas - och fortplanta sig.

De behöver inte jaga, kämpa, arbeta för att tillgodogöra sig näringen som finns överallt runtomkring oss! De kan bara stå där och vaja för vinden och kontemplera över livet eller vad som helst.

Nog borde 'vetenskapen' snart komma underfund med hur vi människor - och djur - ska göra för att uppnå samma "upphöjelse"….?

:)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing