Margarin orsakade brand
På Danska:
Alt tyder på at den gamle Langtved Færgekro ved Holbæk brænder ned. En kok kom ved et uheld til at gå fra en tændt gryde.
Kl. 1406 fik politiet anmeldelse om brand i den gamle Langtved Færgekro ved Munkholmbroen øst for Holbæk
Onsdag eftermiddag tyder alt på, at kroen brænder totalt ned, og Lejre Brandvæsen, der står for brandslukningen, har rekvireret yderligere assistance fra Beredskabsstyrelsen, der har sendt mandskab og slukningsudstyr frem til stedet.
Brandårsagen
En kok tændte ved et uheld for en gryde med 5 kg. margarine og dernæst gik han ud fra køkkenet. Da han kom tilbage, var der ild i gryden, og han forsøgte at slukke ilden med en CO2 slukker, hvilket ikke lykkedes. Dernæst blev brandvæsenet tilkaldt.
Jag undrar. Är margarin mer brandfarligt än smör? Jag vet matolja är det, men margarin? Någon som vet säkert?

Spelar det verkligen någon roll villket av dem som är mer brandfarligt? känns lite löjligt att jämföra på det sättet. Visst margarin är gjort på saker som inte är naturliga och man kan som majoriteten på denna sida välja att inte köpa det. Det finns väldigt många saker som är väldigt mer brandfarliga och inte bryr sig människor specielt mycket om det.
Sedan måste väll inte allt bli en förbaskad tävling i stil med "ha ha smör är bättre än margarin" det är ju inte mer än att strunta totalt i det eller hur.

Min fråga var ingen tävling eller något lurt. Jag skrev bara:
"Jag undrar. Är margarin mer brandfarligt än smör? Jag vet matolja är det, men margarin? Någon som vet säkert?"
drusila vet inte. Någon annan som vet? Jag är faktisk intresserat.
drusila; Nu verkar ju TS vilja veta på riktigt hur det står till, och det är i sig inte förbjudet. Sen händer det ju att människor hittar någon liknande nyhet och skriver ett "haha smör är bättre än margarin" inlägg för att SKÄMTA. Alltså humor… Vilket definitivt är helt OK det med. Eller…?
tror att smör lätt kan fatta eld på samma sätt.

I Mythbusters såg jag idag att de testade det här med hur dumt det är att försöka hälla vatten på fett som fattat eld, jordnötsolja producerade högsta eldklotet, ister det lägsta, men såklart att naturliga fetter såsom smör, kokos, ister, talg osv är inte mindre farligt när det fattar eld än solros-, jordnöts- eller sojaolja.
Jag glömde en järnpanna med ister på plattan när skulle fetta in den igen efter diskning för snart två veckor sen. Det blev en kraftig rökutveckling men det brann i alla fall inte. Så jag tror nog den höga rykpunkten räddade huset från att brinna ner.
Förresten vet någon om man kan sanera ett rökskadat rum, eller är det bara att tapetsera om? 

Hör efter hos brandkåren/räddningskåren, om dom inte har så vet dom var du kan låna/hyra ett joniseringsaggregat som tar bort röklukten. Sedan är det bara att tvätta och skura, om tapeterna tål det.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
Vet inte om det är någon skillnad i brandrisk, men jag tycker att smöret stänker mer är margarinet. Enda nackdelen jag vet.

Stänket beror på att smör har 80% fett och 20% vatten. Det är när vattnet i smöret kokar att stänket uppstår. Tror jag. Det finns smör med 100% fett som används i proffskök, men jag har aldrig set det i handeln. Kunne vara kul att testa.
Eftersom margarin innehåller olja borde det egentligen ha högre flampunkt/eldpunkt än smör. Man tillsätter ju olja till smör vid stekning om man vill kunna steka vid högre värme.
Jag har sökt på flame point och fire point + butter och margarine och hittar inget som säger att det skulle vara någon större skillnad. Däremot framhålls skillnaden mot oljor och att man kan höja flampunkten på smör genom att tillsätta olja vid stekning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag läste till och med i en artikel att smör är explosivt. Det var en kock som råkade glömma ett paket smör på ett element. När han kom tillbaka efter en stund hade det smält.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Raphanus -
:)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

När man steker i smör brukar man ibland vänta tills det inte längre stänker, och så finns ju "smörolja"=ghee, som innehåller mindre vatten. Men stänker gör det vilket stekfett man än har, när man lägger i köttbiten. Däremot om man inte har något stekfett alls, som i grillpanna, kan man steka helt utan stänk. Det är vattnet i köttet som gör att det stänker när man steker.
Jag brukar lägga ett stänkskydd, ett lock med fint metallnät, över stekpannan när jag lägger i köttet, så kommer fettpärlorna inte att hoppa så långt och det blir mindra att göra rent. Vi har glaslock också, men när man lägger ett tätt lock på så rinner vattnet tillbaka och det som ligger i pannan blir mer kokt än stekt.