Gratis glutenfria produkter??
Hörde precis av en kollega att man i många (alla?) län får en stor omgång glutenfria produkter (bröd, pasta etc)om man har glutenintolerans. Låter helt vansinnigt ju… Någon som vet mer om detta? Finfina pengar som företagen tjänar på detta, "tack staten" liksom… Som om att det vore livsnödvändigt att äta pasta o bröd..

Jag fick diagnosen CELIAKI dvs glutenintolerant i Maj.
Någon "gratis" mat fick jag inte, däremot rabattkuponger där jag fick rabatter på min sk. nya "nyttiga" mat.
Håller mej till LCHF nu och mår mycket bättre… enklare att slippa oroa sej för… Är det gluten i detta eller inte?
Tror absolut att kolhydraterna är "boven" i dramat med det mesta. Tror absolut att det är dom som har gjort mej så sjuk… och intolerant!
När mina barn var små och glutenintoleranta så fick man på recept en del produkter men det var mycket länge sen, 25-30 år. Produkterna de stackars barnen fick från apoteket var inte särskilt goda men det fanns ju ingenting alls i de vanliga affärerna.
Några år senare fick man dra av några tusenlappar på skatten på något vis. Gällde fortvarande intoleranta barn(tor jag). Minns inte exakt hur och orkade inte göra det heller då det var rätt krångligt.
vansinnigt tycker jag kanske inte att det vore, vi är ju en väldig liten procent bland befolkningen som "kommit till insikt" vore ju underligt om de skulle basera beslut på det. Men nu är ju inte de glutenfria produkterna så vansinnigt dyra som de var tidigare så alla län tycker nog inte att den hjälpen är motiverad ändå.