Frågor om Ketos
Jag undrar lite om man är i ketos borde man inte förbränna fet då?
Och sen så undrar jag om man äter förmkt fett i kosten blir det så att kroppen bara bränner det fettet man stoppar i sej och inte det man så fint har på kroppen?
Igår så åt jag både kollisar och socker och hade det högsta värdet på socker i urinen som test stickorna jag har visat, men jag var inte helt ut ur ketos stadiet. Kan sånt gå ihop?
Ja om ni har nått mera att tillägga eller berätta så lyssnar jag ivrigt!
trevlig Halloween allihopa!
Och sen så undrar jag om man äter förmkt fett i kosten blir det så att kroppen bara bränner det fettet man stoppar i sej och inte det man så fint har på kroppen?
Japp.
Har du läst "Vanliga frågor & svar", fråga om ketos? (#12)
Buh! *försöker skrämmas lite, e ju Halloween
*
Själv har jag testat att äta kanske 700 -1000 Kcal mera än vad jag förbrukar någon vecka i stöten (gi-noll), går oftast inte ner men heller inte upp, ibland gått ner på kaloriöverskott, verkar variera, inte en susning om vad det beror på. Men generellt är det nog som du säger, man står still. Lägger man till sockerkedjor går man upp som fd tjockis tror jag, min erfarenhet iaf.

själv går jag upp i vikt när jag äter för mycket fett. men alla är vi olika 

Var får man tag på de där teststickorna egentligen?*funderar*
Apoteket, ketostix.
Om du inte har diabetes är det pengar i sjön.

"Tur" att jag har diabetes då!
Jag går inte upp av för mycket fett så länge jag håller nere kolhydraterna.

Det går inte att gå ner i vikt på kaloriöverskott, eller ens stå stilla, bränner man mindre än man äter går man upp, så långt har dagens bantningsläkare rätt, men det vanliga misstaget de gör är att de tror att förbränningen är konstant och inte påverkas av vad eller hur mycket man äter, men så är det inte. Äter man 700 kcal mer om dagen än vanligt så svarar kroppen med att helt enkelt bränna 700 kcal mer än vanligt, i alla fall om man håller kolhydratsintaget lågt.
Men för att svara på trådstartarens undran, det är i princip omöjligt att gå upp i vikt om man äter mycket fett och väldigt få kolhydrater, om man inte har en störd metabolism, men äter man för mycket (för mycket innebär i min värld att äta massa extra mat fastän kroppen inte bett om det, genom att bli hungrig dvs) går de flesta heller inte ner, för får kroppen all näring den behöver genom maten så behöver den inte ta av reservnäringen på kroppen.

Ketosticks är bortkastade pengar för diabetiker oxå.. dom kan däremot vara bra för Typ1 för att kolla om man har Ketoacidos..möjligen!
Däremot så finns det blodsockermätare som även kan mäta ketonkroppar.. skaffa en sådan.. de är gratis.. men du får köpa stickorna till denna själv antar jag!?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#9 Fick sånna stickor att kolla med varje kväll för ca 15 år sedan. (Är typ 1a) Ingen på min diab.mottagning som ens nämner dom nuförtiden. Är ju helt onödiga om man iaf har någorlunda koll på stt socker.