Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4766 ggr
Myshanna
0

Vad gör jag för fel?

Jag har hållt på med LCHF ca en månad. Varit ganska strikt, ingen potatis, bröd,ris,pasta eller sådant. Inga kakor, godis eller något åt det hållet. Jag har verkligen inte varit ens sugen ¨på det och det är ju jätteskönt. Äter en hel del kött, mycket ost, en hel del mejerivaror som är feta. Det har blivit en del nötter och en hel del lightläsk. Har gjort broccoli eller blomkålsmos ibland och ätit lite grönsaker, men inga mängder.  Jag har gått ner ca ett och ett halvt kilo. Jag tycker att det borde vara mer, men jag kanske har fel. Har väldigt mycket att ta av så jag hade hoppats på mycket mer. Min man har gått mer nio kilo så vi ser att det funkar. Vad kan jag göra för att gå ner mer, för det är det jag vill.

Tack!

LuRaN
0

Skippa läsken…..!!

Zepp
0

En månad är ingen tid att säga något som helst om.. det verkar som du bara tappat vattnet som var bundet i glykogenet!

Kvinnor o män har en del skillnader i hormoner som gör att män lättare bygger muskler o tappar vikt.. kvinnors fettlager är mer skyddat så att säga!

Det är väl för tidigt att börja experimentera ännu så du får se tiden ann!

Vill du ha mer komentarer eller råd så får du nog komma med lite mer upplysningar om dig själv och hur du äter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wtn3
0

Har du försökt svältbanta tidigare (dvs gå ner i vikt genom att vara hungrig) kan det vara så att kroppen skadats och vill till en början reparera skadan tidigare svält gjort innan den släpper reservfettet. Sötningsmedel (som finns i t ex lightläsk) kan vara en fälla för många också för att kroppen påminns om den söta smaken och bara det räcker för att skjuta upp blodsockret och därmed insulinet. Snabbast resultat får du antagligen genom att äta fakir, dvs bara kött (nöt, fläsk, vilt, fågel, fisk, ägg) och fett (smör, ister, kokosfett) kompletterat med multivitamintablett (utan inälvsmat eller grönsaker missar man en del vitaminer och mineraler) men det är en extremkost som lätt blir tråkig, det vore nog bättre om du tillät dig lite mejerier och grönsaker och kombinerade det med tålamod, och glädjas i faktumet att du trots allt tappar vikt (om än långsamt) och mår bättre fastän du inte behöver gå hungrig eller motionera dig halvt till döds.

Myshanna
0

Jag är 27 år, har varit överviktig hela mitt liv. Har tidigare försökt med det mesta, det vanliga;-) VV, pulver, GI osv.

Jag försökte verkligen lägga av med lightläsken den här veckan, men det är väldigt svårt. Ska göra ett nytt försök att dra ner på det.

Äter äggröra med tre ägg och grädde stekt i smör varje morgon. Tar oftast med mig matlåda från gårdagens middag till lunch. Om det är möjligt att äta i matsalen (är lärare) så gör jag det. Tar då bara proteinet och lite grönsaker. Vet att det är för lite fett i det oftast så jag kompletterar med en ostbit.

Stekt lövbiff i gräddsås med gorgonzola, lax, broccolimos, stekt köttfärs, något köttbit med ädelost ungefär vad jag äter till middag.

Jag vet att jag borde vara väldigt glad för att jag överhuvudtaget inte äter godis osv, men jag vill ju så gärna gå ner i vikt.

Wtn3
0

Det ser ut som att du äter bra, så ge din kropp lite mer tid, som sagt, har man svältbantat (vilket VV och pulver i princip går ut på) är det lätt så att kroppen prioriterar muskel- och cellreparationer nu när den får bra med näring, skulle det gå ytterligare några månader och inget händer kan det vara läge att börja justera, till exempel genom ännu färre kolhydrater eller mindre mejerier, för en del så höjer mjölkproteinet insulinet och blockerar fettförbränning.

Frag
0

Mejerivarorna är luriga, särskilt grädden. Tappade själv 12 kg på sex mån. men sedan var det stopp TILLS jag drog ner REJÄLT på grädden, som ökat under "stilleståndet". Konstigt borde vara bra med grädde men i för stor mängd fanns det antagligen nog med fett i maten så att kroppen kunde spara det egna? Flört

nyborjare08
0

Frag, visst kan det vara ett bra tips till de som har hållt på länge! Glad Men trådskaparen har bara hållt på en månad och då tycker jag inte att man ska börja ta bort mer än sånt som innehåller väldigt mycket kolhydrater eller sånt som kan trigga sötsug (lightläsken).

Myshanna, jag håller helt med Zepp - ta det lugnt och ät det som är tillåtet och ge det ett par månader till åtminstone innan du börjar experimentera med kosten. Viktnedgångstakten kan bero på så mycket saker - tidigare bantningshistoria, startvikt, sjukdomar, med mycket mer. Så ha tålamod och lycka till! Glad

Myshanna
0

Tack för att ni tar er tid att svara. Jag fortsätter att äta som jag gör och hoppas på att det är PepsiMax som är boven i dramat! :-)

[Pennylane1]
0

# 6 det är nog inte fettet i grädden som ställer till med bekymmer utan mjölkproteinet!

engelke
0

kan det vara ett alternativ att byta ut lightläsk mot smaksatt mineralvatten?

Myshanna
0

Nu har jag inte druckit en droppe lightläsk på en och en halv vecka, äter på samma sätt och har nu gått upp något hekto. Vad ska jag göra? Man läser ju en massor om att alla går ner hur mycket som helst och jag skulle verkligen behöva det. Hjälp!

Alfers
0

hur är det med midjemåttet då? kan ju vara att du har börjat lägga på dig en del muskler nu med, speciellt om du ätit kalorisnålt innan

Wtn3
0

Kollar du dig med måttband också? Vågen ser inte skillnad på muskel- och fettmassa, man kan lägga på sig ett par kilo muskler och samtidigt tappa ett par kilo fett, men det vet vågen inte om och visar samma vikt som innan, måttbandet är ofta bättre, skulle det dock vara så att du fortfarande inte tappar fettvikt skulle jag med risk för att låta tråkig rekommendera ännu mer tålamod, åtminstone någon månad till, men vill du prova någon mer åtgärd är de vanligaste att skära ner ännu mer på kolhydraterna, kanske så lågt som fem gram om dagen, eller dra ner på mjölkprodukter, en del är känsliga och får insulinpåslag av mjölkprotein.

Myshanna
0

Hur ska jag äta för att få ner det till fem gram? Inga grönsaker (äter inte så mycket nu, men det kan jag ju ta bort) ? Gäller det alla mjölkprodukter eller bara grädde? Ost? Äter mandlar ibland, de som finns i naturgodishyllan, där det står 5 g/100 g.

Jag kan känna att jag har blivit lite smalare, men att jag skulle ha ökat i muskelmassa det undrar jag. Spelar innebandy två gånger i veckan, men känner mig inte så mycket starkare där ännu.

Förlåt att jag verkar så negativ, jag tror verkligen på det här och kommer att fortsätta, men det hade varit kul om det hände lite på vågen så att man får ha kvar lite av motivationen.

Wtn3
0

För att komma ner till fem gram behöver man vara väldigt sparsam med både grönsaker och mejerier, 1 dl grädde och 2 ägg och man är redan upp i 4.8 gram. Är man mjölkproteinskänslig behöver man oftast helt skippa mejerier, smör undantaget.

Zepp
0

För mig tog det tre månader innan något hände.. och det är nog en rimlig tid att ha tålamod under innan man börjar mickla för mycket!

Vad jag minns samanföll det med att jag inte längre var så hungrig utan portinerna minskade.. höll mig mätt mycket längre på mindre mat.. antagligen började jag väll gå på full fettdrift vid den tidpunkten!

For-the-Horde
0

Ibland krävs det tålamod. Jag tappade inte mycket första gången jag gick över till LCHF, men andra gången däremot rasade kilona av. Jag tror att kroppen nehöver vänja sig, särskilt om man är gammal bantare.

Mina tre råd till dig skulle vara:

1) Öka fettmängden. Testa äggmjölk t ex, eller smält smör över din omelett. Man går ner bäst när man äter TOKMYCKET fett, i alla fall jag.

2) Om du måste äta mat som kan vara sötad på lömska sätt (som i matsalen), tag äppelcidervinäger innan. Häll lite i vatten och drick. Man vänjer sig vid smaken! Nyttigt på andra sätt också, men framför allt hjälper det mot blodsockerstegringar.

3) Testa en vecka på bara kött, ägg, fisk, smör och olja. Du kommer att bli förvånad, och äter du bara tillräckligt kan det mycket väl knuffa igång kroppen i rätt riktning. Mig gav det massor av energi och det klippte kilon - lite väl fort, rentav. Jag körde obrutet i två veckor, skall snart göra om det och satsa på 3-4 veckor. Enda haken - mitt temperament blev lite väl hårt och tufft. Inte så roligt för familjen när mamma plötsligt blir rena actionsnubben :-)

Jag som dessutom brukar vara så snäll och timid. Ja inte på den dieten.

ingrid-in-sweden
0

Det är inge konstigt alls med platåer och t o m tider emellanåt där man går upp.

Jag tillhör dem som vräkler i mig grädde och går ner ändå men inte i maten. Blandar jag måltider och grädde så händer det någe annat än om jag tar en kopp tee eller kaffe emd en rejäl skvätt i mellan måltiderna (ungefär som ett mellanmål). Om det spelar roll vet jag inte.

Men en sak till är däremot väldans säker - TID!!! Superviktigt att ge sig tid! Det lustiga är att det kan ta flera år å knapra till sig övervikten och ohälsan men på nått vänster förväntar vi oss att de skall ramla av som på räls. Det gör det itne kan jag säga - det blir stillestånd och platåer. en klok människa jag pratade med en gång sade stilla att det kanske t o m tar lika lång tid att plocka av det som det tog att plocka på det. Och det orättvisa är ju också att för vissa - rå samplar det av buslätt. Men vi är inte lika och de är (misstänekr jag) i minoritet. Vi andra krymper i mera långsam takt och lite då och då.

För egen dle var det att få ordning på hungerkänslorna och äta = hungrig inte äta = vana. Tog mig över ett år det.

frukaos
0

Ett generellt råd brukar väl vara att skippa nötter och hålla mängden ner mejerivaror (förrutom smöret) om man stannar upp i viktnedgången.

nenna31
0

Några tips…..

Om du inte redan testat….gå in på www.minmat.net och regga vad du äter under en dag…..det kan vara bra att se hur det ser ut…du kan även lägga ut resultatet här i din tråd…så kan vi ge dig lite tips…..

Ha ett paket smör med dig på jobbet …..hybla ett par skivor över din matlåda innan du värmer den…..vips så har du fått i dig lite mera fett….

Jag märkte att när jag ökade fettintaget så satte viktnedgången igång…..

Lycka till….du kommer att fixa det här….

nenna31

Myshanna
0

Tack så hemskt mycket för att ni stöttar och kommer med råd.

Det är så sant med att det tog många år att få till de här kilona, men när man väl har satt igång så vill man ju ha lite cred för det ;-)

Jag har varit inne på minmat men jag väger inte det jag äter så då blev det lite krångligt.

Ska pröva att öka fettmängden ännu mer. Kan vara att det blir för lite av den varan. Jag kämpar på helt enkelt och hoppas på att det ska ta fart snart.

MissSophiie
0

Om du tycker om att det är svårt med att slippa läsken kör på mineralvatten, finns ju i så många goda smaker  :D!
Det är vad jag kör på när jag är törstig och vill ha ngt mer än bara vanligt vatten =)

Zepp
0

Det är bubblorna som är grejen tycker jag.. känns lite mer läskande!

Myshanna
0

Nu har jag hållt på i mer än 10 veckor och fortfarande ingen viktnedgång. På något sätt äter jag fel, men jag tycker att det är väldigt svårt att avgöra vad jag gör för fel. Jag har ju försökt att tidigare ta bort lightläsk. Dricker igen, men inte lika mycket. Har även försökt att dra ner på grädden, men har inte märkt någon skillnad.

Äter fortfarande äggröra varje morgon, har dragit ner till 2 ägg istället för 3.

Till lunch är det oftast matlåda med rester från gårdagens middag.

Till middag blir det ofta lövbiff med någon sås. Ibland blomkålsmos till. Kan bli biffar eller köttfärs. Idag fläskfile med ost på.

Det kan bli grädde och bär om man fikar och jag har lite svårt att låta bli mandlar eller nötter. Det ska jag försöka jobba bort.

Behöver lite pepp helt enkelt!

nenna31
0

Myshanna……Bra kämpat…..skriv här i din tråd precis vad du äter under några dagar ….så ska vi se om vi kankse kan hitta den lilla "boven"…..Flört…det är liksom lite lättare om man ser helheten ….och har du e våg så försök att väga eller om inte iallafall uppskatta vikten ….säger som jag skrev förra gången…minmat är en stor hjälp….just när det inte funkar ….jag väger inte min mat idag ….men ibörjan innan jag hade koll på maten fick jag väga för att vara säker på att det blev rätt fördelning totalt över dagen….

skirv gärna hur mycket du väger ..längd….hur aktiv du är ….mm…

Lycka till…..det kommer att funka ska du se….peppkramar från nenna31…..