Den köpta tacokryddans näring
Vet att flera frågat efter innehåll på köpt tacokrydda. Hittade just följande på nätet, kan ju inte lova att det stämmer men det ser logiskt ut. Glutamat i båda(?) däremot inte i den kravmärkta vad jag kan se.
Santa Marias Taco Spicemix per 100g:
Energivärde 1250 kj
Energivärde 300 kcal
Protein 4,5 g
Kolhydrater 60 g
Fett 4,5 g
Salt 17,5%
En påse innehåller 40 g.
Santa Maria Fajitas Spicemix, värden per 100g:
Energivärde 1400 kj
Energivärde 330 kcal
Protein 11 g
Kolhydrater 60 g
Fett 4,5 g
Salt 18%
En påse innehåller 30 g.
På tok för mycket kolhydrater. Annars brukar vi krydda med spiskummin, det smakar ungefär som tacokrydda. Iallafall kan man ju dryga ut med det så att man inte behöver ta så mycket.
//Karin
Var hittade du uppgifterna? Jag kan inte se på santamaria.se att de näringsdeklarerar sina kryddor/kryddmixer.
Däremot skriver de såhär om den ekologiska kryddmixen:
"Organic Taco spice mix
_
Organic Taco Spice Mix har en väl avvägd balans och styrka. I den typiska mexikanska kryddblandningen ingår ekologiskt odlad lök, vitlök, paprika, tomat och oregano. Taco Spice Mix är god inte bara i färsrätter som köttfärs, biffar och fyllningar utan också i fiskgrytor, grönsaksrätter och tex i en tortillasoppa.
_
Vi drar ner både socker- och salthalten i produkten. Socker från 27% till 7% och salt från 25% till 15%. "
Så egentligen så låter 60 gram kolhydrater lite märkligt om det "bara" är 7% socker tillsatt?
Såhär ser innehållförteckningen ut på påsen jag har framför mig just nu:
Lök, spiskummin, salt, vitlök, paprika, socker, potatismjöl, oregano, chilipeppar, citronsyra, chipotle-extrakt, cayennepeppar
Jag blandar alltid tacokryddan själv: Spiskummin, salt, paprika, olika pepparsorter och chilipeppar. Det blir jättegott och smakar som färdig krydda i påsen.
Jag krydder också alltid själv. Spiskummin, vitlök, lökpulver, paprikapulver, chilipulver och cayenne samt lite tomatpuré mest för färgen. Godare än med tacomixen man köper tycker alla som smakat min tacofärs.

Synd att den köpta innehåller så mycket dåligt, tycker att den är så god. Har testat göra egen men den känns så tråkig inte alls den smaken jag gillar. Dom borde kunna dra ner på socker tycker man.
De har dragit ned, från 27% till 7%. Men det allra bästa vore förstås om de hoppade över sockret helt!
Vad jag kan se skriver jag inget i första inlägget om att jag tycker det är vettigt kolhydratinnehåll - däremot skriver jag att jag inte kan lova att uppgifterna stämmer.
Hittades här i en väldigt gammal tråd. Uppgiften om 60% khl hittar jag även på andra ställen på nätet men ingen annat om protein och fett.
Den kravmärkta har helt annat innehåll än de icke kravmärkta; den vanliga taco mixens innehåll börjar: druvsocker, salt, lök, mod stärkelse (potatis) osv så jag tycker inte att 60g kolhydrater låter orimligt.
Det står ju var och en fritt att använda informationen. Och ja, även jag blandar egen tacokrydda och föredrar fett-bra-mats variant.
Ta inte illa upp av frågorna, de var inte illa menade! Bara nyfikna frågor helt enkelt av en vetgirig:) Jag fattade för att det ena av exemplen var den ekologiska, men det ser jag ju nu att så inte var fallet.
#8 :)