Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 8760 ggr
rosbod
1

Farligt med för mycket linfrön?

Vet ni om det är farligt att äta för mycket linfrön? Läste just i en veckotidning att man inte bör äta mer än 1-2 matskedar om dagen och helst då hela linfrön. Jag tror att jag får i mej betydligt mer eftersom jag äter "bröd" med mycket krossade linfrön både morron o kväll. Dessutom har jag linfrömuffins till kaffet.Är nu orolig att kroppen tar skada.

Zepp
0

Aldeles riktigt.. linfrön innehåller glykosider som omvandlas till blåsyra i magen!

Och man skall alltid koka upp linfröna innan och slå bort vattnet ianna man använder dem!

"Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk vid överkonsumption. Livsmedelsverket rekommenderar ett intag av 1-2 matskedar linfrö om dagen. Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö räknas som överkonsumption och ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning. [1]

I folkmedicinen anses linfrö vara bra som huskur mot trög mage.

Många ger sina hästar linfrö av samma anledning som de äter dem själva, men då måste linfröet kokas, så kallad stöpning. I linfröets skal finns blåsyra (vätecyanid) som frigörs vid upphettning eller krossning. För att detta inte ska förgifta hästen skall alltså linfröet kokas och det överflödiga vattnet hällas av."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B6

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.