Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 10287 ggr
fatsdomino
1

Kaliumbrist LCHF????

Har läst i Skaldemans bok att man bör ta kalium !?

Kan någon förklara närmare varför !!?

JAUS
0

Seltin är en mycket bra kaliumkälla. Köp kvarnsaltvarianten så slipper du klumpförebyggandemedel som finns i finsalt.

Pasi
0

Det är i början när ketonproduktionen sätter igång som dess urindrivande effekt ( uppkommer pga överskott) kan ge kalium och magnesiumbrist, med kramper som följd.
Jag äter varken kalium- eller magnesiumtillskott och klarar mig ypperligt!Flört

Bra kaliumkällor är som JAUS skrev seltin, men även rättika och svamp är finfina källor…men även kött (exempel) innehåller en hel del.

fatsdomino
3

Har precis köpt det samt inhandlat kaliumtabletter 500 g ser att RDI ligger på 3500g !Vad jag undrar är vad som händer vid Kaliumbrist??

Perenna
1

När man är på den vanliga kolhydratrika kosten, äter man mycket potatis och bröd varje dag. Från dem får man en stor del av dagens kalium. Det finns utmärkta kaliumkällor också i LCHF, såsom broccoli, avocado, mörk kakao och mineralsalt, men dom äter man inte så självklart rikligt varje dag som man äter bröd och potatis, åtminstone här i Finland. Därför är det bra att medvetet se till att LCHF innehåller kaliumkällor, som du hittar på Finelis informationspaket. (Du kan ändra antalet livsmedel ända till 999 i listan över livsmedel som innehåller mest och minst.) Där kan du läsa också nåt om kaliumbrist.

Fineli är en utmärkt databas för detaljerad information om kostens födoämnen.

Perenna
0

Här på KiF har signaturen Zepp svarat på frågan om kaliumbrist. Där har han bifogat en lista över kalium i köttfärsrätter.

JAUS
1

I Loka mineralvatten finns det kalium också. Jag dricker det ofta eftersom fluorhalten i vattnet där jag bor är hög. Loka har även betydligt lägre fluorhalt än Ramlösa som inte bör förtäras av barn under 7 år enligt varningstexten.

axelina
0

# 3  OBS!  RDI för män är 3,5g, har ätit LCHF i två år och kollat kaliumprover några gånger har alltid legat väldigt bra jag tror kroppen är duktig på reglera själv och det är kanske så att med LCHF behövs inte lika mycket kalium i maten.

hemul
0

Jag tror inte man ska lita så mycket på RDI. Antagligen är det rätt godtyckliga värden från början, men oavsett det så utgår de från personer som äter normalkost, säkerligen ofta amerikanska personer också.

Mineraler samverkar och motverkar ju varandra. Kanske behöver vi inte så mycket kalium eftersom vi inte får i oss de mängder man utgår ifrån att svensson äter av andra mineraler heller. En del får vi mer av och andra får vi mindre av. Vem vet hur vårt RDI skulle se ut?  Vem vet vad vi behöver extra av? Säkerligen inte samma som en normalkostare, möjligtvis undantaget de mineral som det råder allmän brist på i våra jordar.

Skaldeman
0

Mina rekommendationer om kaliumtillskott byggde på att näringsberäkningar ofta ger oss animalieätare ett väl lågt intag. Sedan jag skrev "Ät dig ner i vikt" har jag gjort ett stort antal blodanalyser. Jag har alltid "normala" värden för t ex kalium, oavsett om jag tar tillskott eller inte. Därför har jag själv slutat att ta mineraltillskott. Jag äter dock Holistics D-vitamin under vinterhalvåret, 2 kapslar om dagen.

/SSS