nån som blivit äggallergisk?
Vi har haft en del allergier i familjen och jag är lite orolig att jag skall utveckla äggallergi
nu har jag ätit stekta ägg/omelett till frukost dagligen i ett år samt till många andra måltider också. det är så lätt att ta till kokt som det e, blandat med majonäs ,ibland med räkor eller till kvällsmat ett par tre stekta om kroppen suger efter nåt.
När man äter ett födoämne så ofta är det inte risk för att utveckla allergi då ?
om ingen blivit allergisk
så låter det jättebra tycker jag.
lite orolig bara för att man hör att många människor i samhället är allergiska mot just ägg
Vet inte hur det är med ägg, men själv "blev" (fanns latent innan?) jag allergisk mot mjölkprotein efter en tid på LCHF med välidgt kraftigt intag av grädde, smör och ost.
Fast jag tror att man nånstans kanske måste ha anlag för att bli allergisk mot något för att få fram det av överätning. Har ni just äggallergier i din familj?

Hoppas verkligen inte att man utvecklar äggallergi bara för att man äter det ofta. Äter minst 8 ägg om dagen.
Jag har dock inga allergier i familjen så jag kanske inte behöver vara orolig.
"You just have to belive…"
Hmm… vet inte om man kan utveckla en allergi. Jag har blivit känslig för ägg på ett sätt som jag aldrig varit, får nämligen hemskt ont i magen om jag äter ägg eller äggmjölk på morgonen. Resten av dagen går det bra, det fungerar även att äta ägg på morgonen om jag äter det tillsammans med något annat, men inte bara ägg eller störst del ägg. Då mår jag illa och får ont.
Antar att detta inte har med allergi att göra, då borde jag inte tåla det tillsammans med annat eller på andra tider. Tror mer att magen tycker det är för maffigt och svårsmält när den är fastande.
Tack för era svar.
Nej ingen i familjen är allergisk mot just ägg, men om jag har förstått rätt så fylls "hinken" på av alla möjliga ämnen man kan bli allergisk mot så en dag rinner bägaren över med ett ämne vilket som helst.
har ju också hört att om man provocerar kroppen för mycket med nåt så kan man utveckla allergi som tex för#2 fast kanske det är som du säger man har benägenhet att utveckla allergi för just det ämnet, vet inte
När man e i gott skick rent allmänt god motståndskraft så brukar även allergierna kunna mildras eller helt försvinna som tex min pollenallergi som varit bra i flera år nu.
Jag var lite nyfiken hur det gått för er andra bara.

Vet inget om äggallergi men sedan jag började äta mer ägg har jag fått problem av det. Förut mådde jag bra av ägg men nu får jag först ont i magen och börjar sedan må illa av dom. Nästan som om magen fått nog av allt ägg.
Jag har blivit allergisk mot mjölkprotein med LCHF, men tror precis som Ofelia i #2 att det nog fanns latent innan. Min dotter och barnbarn är också allergiska mot mjölkprotein.
Men nu verkar det som om det är fler och fler saker som vi inte tål. Nu senast kokos och kokosfett. Olivolja hade jag också misstänkt, och uteslutit, men prövar nu igen.
Hoppas verkligen att vi inte blir allergiska mot ägg, som vi hittills tålt.
Det blir så lite kvar att äta annars.
Men oj Lisabet
Visste inte att man kunde bli allergisk mot kokos stackars er vad använder ni för fett ?
Kan det vara så att allergierna poppar upp efter ett tag som en slags "rensning" av kroppen ????? jag menar som tex andra besvär som kan dyka upp igen efter ett tag med LCHF o så har vi liksom BOTAT dem ,med den här kosten ! ?
Är det kanske så att kolhydrater i samverkan med proteiner och fett behövs för att man ska kunna äta allt?
Mina funderingar går åt det hållet då jag läser ditt inlägg bland andra, och efter mina egna erfarenheter. En långtidsstudie av denna kost kanske kommer fram till att man måste ha en viss mängd kolhydrater för att kunna hantera "det andra"?
Jag bara spånar men tänker att i en framtid så hittar man kanske alla "barnsjukdomar" med LCHF och att en sådan är just att man kanske triggar igång allergier om man äter för ensidigt?
Hej
Vill bara tala om att jag har blivit överkänslig mot ägg.
Jag vill inte kalla det allergi pga att jag klarar ½ ägg ett par ggr i veckan.
Det hela började i somras. Jag kunde inte begripa varför jag hela tiden gick runt och hade ont i magen. Som om jag hade ett sug eller var hungrig. (fastän jag just ätit).
Det tog mig ett par veckor att komma på vad det var. Inte så att jag misstänkte att det inte var något jag inte tålde utan jag kom på det hela av en slump. Kvällsmaten jag åt en kväll var tinfisksallad med ägg. Hela den natten hade jag ruskigt ont i magen. Till frukost nästa dag så åt jag upp resterna. Med magont som följd. Då trillade poletten ner.
Nu var det så att jag åt inte extremt mycket ägg, 1-2 per dag, så det kan ju inte vara mängden som startade min överkänslighet.
Hur som helst har jag lärt mig att leva på minimal "äggkonsumtion" och passa på att njuta de få gånger jag tar mig ett halvt.
Jag skall i varje fall ta och göra äggost snart (bara för att testa hur mycket jag klarar av det utan att få ont)
/Ullabritt

Ont i magen av ägg är oftast ingen allergi. Utan snarare gallbesvär eller magkatarr. När jag hade min gallblåsa kvar så fick jag vidrigt ont i magen av ägg. Nu med den bortopererad så får jag bara problem när jag har magkatarr.
<Äggallergi ger oftast kliande hudutslag eller nässelfeber.
<Svullnad i huden, kring ögonen eller i munnen är vanligt.
<Man kan få andningsbesvär, och även kräkas, få ont i magen och diarré.
<Kraftig allmän allergisk reaktion kan också inträffa.
ojdå är det såna reaktioner man får
undrar vad jag reagerade på de senaste 2 kvällarna när jag fick kliande utslag på kroppen
eller så hör det ihop med min lindriga förkylning. vet inte jag har bara varit extra trött några dar (och kallsvettig vid ansträngning)
Hoppas att du har rätt. Ägg vill jag ju kunna fortsätta äta.
Men att ha magkatarr eller gallbesvär låter ju inget vidare det heller.
Jag skall ta och läsa på om bägge besvären.
/Ullabritt