Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4738 ggr
kmf79
0

Smör kontra olja

Jag har ju läst på detta forumet att ni förordar smör och animaliskt fett. Finns det någon källa, studie på att det skulle vara bättre än t.ex olivolja och rapsolja. Pratade med en tjej som gick och läste om hälsa i sin utbildning och hon höll fast vid att olja var mycket bättre och skulle man använda smör så skulle det vara flytande eftersom det inte var bra med fett som var kallt och hårt. Detta är ju vad jag trodde innan jag började med denna kost men jag skulle gärna vilja veta varför åsikterna går isär så vad gäller fetter.

Någon som har någon kommentar/svar till detta.

//Karin

matsmurfen
0

http://www.kostdoktorn.se/livsmedelsverket-om-mattat-fett-72-8

Den gigantiska WHI-studien är den överlägset största interventionsstudie som någonsin gjorts med fettsnål kost. Kostnad: en halv miljard dollar. Den visade ingen nytta av mindre fett. Tvärtom fick tidigare hjärtsjuka signifikant fler hjärtinfarkter av mindre fett och mindre mättat fett i kosten.

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap

WHI 2006. JAMA Studien som många anser vara sista spiken i kistan för teorin att fett eller mättat fett skulle ge hjärtsjukdom.

Mente 2009. AIM. Stor systematisk genomgång av alla studier om kost och förebyggande av hjärtsjukdom. Mycket socker/snabba kolhydrater finns det bra stöd för att det är farligt. Men stödet för teorierna om fett, mättat fett, fleromättat fett, kött, ägg, mjölkprodukter är mycket svagt.

subcalva
0

Prova att hålla en klick smör i handen så märker du hur hårt det är. Vi har ju inte direkt kylskåpstemperatur i kroppen. Skrattande

Tillverkningen av oljor är dessutom ofta inte så trevlig som man tror. Kallpressade oljor är väl OK (om de har en bra balans av omega3/6) men de flesta tillverkare hettar upp oljorna och använder dessutom kemikalier för att få ut mer att sälja.

Alfers
0

sen innehåller sånt med mycket mättat fest oftast lika mycket omättat så man får lite av allt så att säga

[Marja-Liisa]
0

- och det finns ju mättade fetter som är farliga, industriella transfetter. Det finns äldre forskning där man inte skilt naturliga och industriella fetter och då får man ju olika resultat.

matsmurfen
0

Jag sitter och rensar bland mina mail, och där hittar jag ett nyhetsbrev från Gunnar Lindgren om att WHO "frikänner" mättat fett, ett klipp från det nedan. (Maila till info@gunnarlindgren.com och ange din e-mailadress och att du vill prenumerera på nyhetsbrevet)

---

1. WHO frikänner mättade fetter. Ät smör med gott samvete!

Vid början av 90-talet insåg jag att det var något i grunden fel med propagandan för margarin och varningarna för mättade fetter i smör och mjölk. Det gick så långt att Livsmedelsverket anlitade en expert som predikade kolesterolets och de mättade fetternas "farlighet" - samtidigt som han avlönades av margarinindustrin. I en undersökning som experten själv medverkade i kunde han dock visa att mättade fetter och mjölkkonsumtion inte gav upphov till hälsostörningar. I en studie på 15-åriga pojkar visade experten att de som drack mer mjölk hade lägre kolesterolvärden. I en annan studie delade han upp patienter med typ-2 diabetes i två grupper. En som fick mer mättade fetter och en som fick mer fleromättade fetter. Den grupp som åt mättade fetter hade lägre blodsocker. Två andra studier som experten genomfört visar liknande resultat. Men han trodde uppenbarligen inte på sina egna forskningsresultat. Det är oförlåtligt att låta denna typ agerande få inflytande över hälsan och livskvaliteten hos stora grupper av svenskarna. Inte minst uppkomsten av astma hos barn och ungdom. (Se nedan).
I ett sista försök att dels skydda margarinindustrin och dess härdningsprocesser (som ger transfetter) och dels demonisera mejeriprodukter, har Livsmedelsverket under en tid påstått att de industriellt framställda transfetterna och en typ av naturliga transfetter som finns i mejeriprodukter är "likvärdiga". Det har hela tiden funnits forskningsresultat som visar på de industriellt framställda transfetternas hälsorisker. Men däremot finns många studier som frikänner mjölken från sådana risker.

Livsmedelsverket har sagt att "tusentals" studier har givit stöd för deras fettpolitik. Men om nu WHO ger ett annat budskap dalar verkets trovärdighet betänkligt och en ursäkt vore på sin plats. Industriellt framställda transfetter är inte likvärdiga med naturliga transfetter. För egen del har jag mest blivit upprörd över hur man i många år matat barn och ungdom i skolor, daghem och i hemmen med fettsnål mat med kemiskt framställda margariner i stället för smör - en naturprodukt. Tänk på att bröstmjölk är rik på både kolesterol och mättat fett. Vidare känner jag mig bestulen på många goda måltider där vi tidigare tvekat att använda grädde och smör i matlagningen. Jag hoppas verkligen att jag i fortsättningen slipper se "Becel" och andra kemiskt framställada margariner i livsmedelsaffärerna.

starhawk
0

De fleromättade oljorna innehåller mycket Omega-6 och mycket lite Omega-3 som dessutom är av det vegetariska sorten som vi inte kan ta upp något vidare bra. Överskott av Omega-6 är inflammatoriskt, när jag helt la av med vegetabiliska oljor blev jag av med dom 8-10 förkylningar som jag tidigare fick varje år.

Om nu dom fleromättade fetterna skulle vara så nyttiga så kan man ju fråga sig varför blodpropparna som man finner hos folk som avlidit i hjärtinfarkt består av minst 75% fleromättade fetter

#5:forts Livsmedelsverket hävdade att dom hade tusentals rapporter som påvisade det mättade fettets farlighet, men när dom pressades på den punkten kunde dom bara hosta upp 72 rapporter, och när dessa rapporter granskades så visade det sig att dom flesta av rapporterna inte alls handlade om fett. Det fanns dessutom i den bunten rapporter som antydde att mättat fett är nyttigt.

Livsmedels verket gjorde missen att dom inte tänkte på att det inte var reportrar dom hade att göra med, reportrar läser nämligen inga rapporter, dom läser bara sammanfattningen, som var skriven av Livsmedelsverket

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

kmf79
0

Tack för svaren! Mycket givande läsning, det är så bra att ha något att komma med. Min familj; föräldrar och syskon är mycket bekymrade och oroliga för mig och min nya kost fetträdda som de är så därför så vill jag gärna övertyga dem med hur bra detta är. Även om man inte behöver vara så strikt som LCHF är så skulle alla ändå må bra att ha i åtanke hur det hänger ihop, att det är kolhydraterna vi ska akta oss för och inte fettet. Detta har iallafall öppnat en helt ny värld för mig och jag kan knappast säga att jag saknar den gamla där man aldrig vågade ens titta på en gräddsås eller dessertost.

//Karin

JAUS
0

De enda oljor jag använder är kokosolja (givetvis), macadamiaolja och ibland (till sallad) olivolja. I övrigt använder jag animaliska fetter smör, talg, ister osv och mina blodvärden blir bara bättre och bättre från redan helt ok värden.

Zepp
0

Jag tror det handlar om att vi är Svenskar och föredrar smör.. hade vu levt vid Medelhavet kanske Olivolja ansetts bäst.. fast de använder mycket smör oxå!!

Smör är lagskyddat så det kan vi vui vara rätt säkra på innehåller vad som står på paketen.. Olivoljan är lite osäkrare.. såvitt du inte känner någon med egna olivträd!

"Under de senaste tre decennierna har hela västvärlden rekommenderats äta mindre av såväl totalfett som mättat fett för att undvika hjärt-kärlsjukdom och cancer. Grunden har varit ett antal observationsstudier som visade att befolkningsgrupper med höga intag av mättat fett löpte hög risk för hjärt-kärlsjukdom och ökad dödlighet. Andra studier visade att man genom att sänka intaget av mättat fett under kort tid (veckor, månader) kunde sänka serumkolesterol, den faktor man ansett vara länken mellan mättat fett i kosten och risk för hjärt-kärlsjukdom. På dessa vetenskapliga grunder har det bedrivits en intensiv kampanj för att minska mättat fett i kosten i primärpreventivt syfte. Även om vissa forskare ifrågasatt grunderna har de stora vetenskapliga sammanslutningarna och nationella ansvariga organen varit eniga, och budskapet har kraftfullt trummats igenom."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

matsmurfen
0

Varför är innehållet i smör lagreglerat?  Googlade men hittade inget läsvärt i hastigheten.

Zepp
0

För att undvika förfalskning!

"Smör är en mejeriprodukt som består av ca 80 % mjölkfett, andra mjölkämnen samt vatten. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn vätska vid 32 °C-35 °C. Det som lagstiftningsmässigt styr vad som får kallas smör är vattenhalten, vilken ej får överstiga 16,0%"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%B6r#cite_ref-0

Uppfyller det inte kraven får det inte märkas som smör utan kallas då såsom Bregott för matfett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.