Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5454 ggr
JohanBaltic
0

Bättre tankeförmåga och...

… kritiskt tänkande med LCHF..?…

Michael Eades skriver på sin blogg om att så många amerikaner hellre vill - och också föredrar - att låta sig underhållas, och med så enkel underhållnings som möjligt istället för att t ex läsa (en bok). Tycker mig se spåren av en liknande trend i Sverige också Glad.

Han ser LCHF rörelsen som ett ljus i mörkret - eftersom vi i alla fall vill läsa om hälsa Skrattande, och de som läser utvecklar ett bättre kritiskt tänkande än de som inte läser.

Low carbers: critical thinkers and a bulwark against illiteracy

But, there is hope. At least among the tribe of low-carb dieters there are some readers. A lot of readers, in fact. And most people who do read develop better critical thinking skills than those who don't.

Om man tittar på de 150 bästsäljarna (i USA antar jag) de senaste åren så är nio av dem diet/hälsoböcker (6%). Och tittar man närmare på dessa titlar så framträder en trend: Sju av dem är low-carb (eller semi low carb).

Taking a quick look at the list is enlightening. Of the 150 bestsellers over the past 15 years, nine of them are diet/nutrition books or six percent. When you take a look at these specific diet/nutrition titles, a trend emerges.

#2 Dr. Atkins' New Diet Revolution

#11 The South Beach Diet

#58 Dr. Atkins' New Carbohydrate Gram Counter

#61 The South Beach Diet Good Fats Good Carbs Guide

#87 You: On a Diet

#121 Sugar Busters!

#129 The Ultimate Weight Solution

#130 Protein Power

#143 The Zone

As you can see from this list, seven out of the nine books are low-carb (or semi-low-carb) books. The two that aren't (#87 & #129) were by celebrity authors who were given their starts and shamelessly promoted by Oprah. (Also, as an aside, if you take the time to pull down the Amazon pages of all these books, note which one has the highest star rating. )

Tack vare vårt intresse för diet och hälsa så håller vi inte bara ohälsan borta! - vi är också ett bålverk mot obildning…

Inkanyezi
0

Oj, och jag som just har sorterat ut halva bokhyllan och lämnat in på Myrorna.

Undrar om titlarna som står kvar avslöjar något? Upptäckte att jag har ungefär en och en halv hyllmeter Lexikon, spanska, engelska, franska, tyska, holländska, irländska, indonesiska, afrikaans, finska och italienska. Så finns ungefär en hyllmeter seglingsrelaterade böcker på svenska, engelska och holländska. Och så en del skönlitteratur, Cien años de soledad av Gabriel García Márquez, Gustaf Frödings samlade dikter, Dan Anderssons samlade skrifter, Bombi Bitt och jag av Fritiof Nilsson Piraten, Levande bilder, också av Piraten. Och så Marten Toonder,  Tom Poes. Och så lite blandat på olika språk, Le voleur av Darien, men den kommer jag nog att sortera ut, jag har läst den några gånger och har den på svenska också, Av Alejo Carpentier har jag Crónicas, Los pasos perdidos, El reino de este mundo, El acoso och El recurso del método. Så Tomás ó Crohan, The islandman och av J.M.A. Biesheuvel Brommer op zee, De steen der wijzen och In de bovenkooi. Och så Per Anders Fogelström, stadsviten, och några av Isaac Asimovs böcker om robotar. Och så George Orwell, Nineteen hundred eighty-four och Animal Farm, också översatta till spanska, eftersom jag ofta tar med böcker till Kuba och ger bort.

Men varför spar man böcker som man har läst? Jag vet att jag läser om ibland, jag har läst Bombi Bitt och jag hur många gånger som helst, tycker egentligen mycket bättre om Piraten än Mark Twain (har en del böcker av honom också). Så finns ju en del till, Rudyard Kipling, Stjäla böcker, och  Kim. Eric Linklater  Stjäla böcker. Jag har rensat ut det mesta jag hade av Jan Myrdal, men behåller Badrumskranen som måste vara en höjdpunkt i hans författande.

Och jag läser mindre nu än när jag var riktigt ung. Som liten hängde jag på bibblan tills de stängde, och då visade det sig mer än en gång att det var en liten kille till som också motades ut; min bror. Numera läser jag mer på nätet än från papper, men utrensningen kommer antagligen att ge plats för nya böcker som jag inte har läst än.

Men jag har inte märkt att dieten skulle ha något stort inflytande vare sig på min läsning eller min tankeförmåga, vare sig åt ena eller andra hållet. Jag läser mindre nu än förr, men det hänger också ihop med att jag är mer sparsmakad med vad jag läser. Jag är till exempel inte det minsta road av deckare, och det finns inte en enda i min bokhylla. De flesta böcker som jag läser lånar jag på biblioteket, och jag har fortfarande kvar ovanan att glömma bort tiden om jag sätter mig med en bok där.

Men även om jag inte har märkt något på mig själv, så har jag märkt att min mamma har lyst upp sen hon började äta LCHF och minskade insulinet. Hon gick inte bara ner i vikt, hon är också klarare i knoppen och det där att hon frågar om grejer i datorn emellanåt är snarare ett tecken på att hon är mer nyfiken än innan. Hon har ju gått över till Linux, och ibland behöver hon lite stöd för att komma vidare med en del saker. Hon är ju 85 år, så man ska kanske inte begära att hon efter två stroke ska vara alldeles alert, men hon är faktiskt rätt skärpt. Och det förbättrades av LCHF.

JohanBaltic
0

Rent statistiskt så är just nu 100 % av LCFare stora konsumenter av läsning #0 och #1 Glad.

Nån mer som läser mycket?

illernettan
0

Då jag inte har TV så läser jag massor. Förra året plöjde jag igenom 183 böcker. Började skriva upp författare, bokens namn, antal sidor och stjärnor utdelas 1-5 beroende på vad jag tyckte. Tycker det är en kul grej och på detta sätt kan jag ge lästips till andra människor och håller lite koll på vad jag har läst. Jag läser verkligen allt fantasy (ingen favvo direkt) deckare, romaner, faktaböcker med mera.

Min husgud heter Stephen King. Jag fastnade för honom direkt när han kom med sin första bok. Har nästan lyckats samla alla hans böcker, det är några få som saknas. Går gärna tillbaka och läser om hans böcker. Det finns ofta något nytt att upptäcka och med mitt icke fungerande minne så gör det inget. Pestens tid har jag nog läst 5-6 gånger.

Elizabeth George, Minette Walters, Sophie Kinsella, Janet Evanovich, Unni Drugge, Kristin Hannah, John Grisham, Katarina Mazetti, P D James med flera är riktigt bra författare.

Vilken bra uppfinning biblioteket är. Har som tur är, kvar vårt lilla bibliotek här på landet. Har öppet två gånger i veckan och ibland är  det så jag hänger på låset. Skulle aldrig haft råd att köpa så många böcker jag läste förra året.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Inkanyezi
0

Ja, det kanske hänger ihop med hur mycket man läser. Jag har inte heller teve. Glad

LatMask
0

Ehm, Inkanyezi, din 85-åriga mammas övergång till Linux, en tretti år yngre åldring får nytt hopp av sånt!

Jag är också bosatt på biblioteket, och Stephen King är en av favoriterna - men han ger ju inga kulturpoäng direkt…

Jag kan med stolthet meddela att jag läst allt av Selma! (Jag är Selma med Selma Lagerlöf nuförtiden…) Det tog tio år, och jag grinade som ett vattenfall mesta tiden! Selma vet precis hur hon ska sätta fart på känslorna! "Kejsarn av Portugallien" tog hur lång tid som helst, folk tittade så konstigt när man satt och snörvlade på pendeln…

I övrigt, en salig blandning: Joyce Carol Oates, Asimov är aldrig fel, Olle Hedberg är glömd men bra, Lovecraft skrämmer vettet ur mig…

Men i övrigt är det facklitteratur som gäller: Just nu läser jag Rothkopfs Superclass, Fridolins Blåsta och Jones Barbarerna. Ja, man kan läsa flera böcker samtidigt! Jag vet inte om det är fel på mej, men det funkar…

Jo, för nittitolfte gången, som ren nöjesläsning, läser jag om C S Foresters Hornblower-romaner. Pure delight!

Johannika
0

Läser hela tiden jämt! Och allt som råkar hamna på mitt nattygsbord, både kioskromaner, nobelpristagare och allt däremellan. Utom SCIFI/Skräck. Då kan jag inte sova! :-)

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Effie
0

Jag har läst mycket sedan jag var tre, ungefär. Det har väl knappast blivit så mycket mer sedan jag började med LCHF. Ca 100 böcker/år. Men jag tycker jag är lugnare och mindre stressad, så att det är lättare att tänka.

#3 Illernettan; skapa gärna en lästråd på litteratur.ifokus. Det har jag gjort, där jag skriver några rader om böcker jag läst. Det är kul att läsa om vad andra läser, och vad de tycker.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Inkanyezi
0

Funderar fortfarande över böckerna jag sparar. En del av dem ser jag lite som referenser, några som milstolpar, andra vet jag bara inte varför jag fäster mig vid dem. Rachel Carsons Havet är en av dem jag inte vill skiljas ifrån. Jag vet inte hur länge jag har haft den, den är tryckt 1959, och jag läste den första gången någon gång i början av sextiotalet. Jag tänker på den varje gång jag ser texten Tyst vår i Östermalmstorgs tunnelbanestation, som Siri Derkert dekorerade.

Så är det böckerna av Thor Heyerdal, Bengt Danielsson, Sven Lundin och andra som har genomfört äventyr som jag själv gärna skulle ha varit med om. Och så Douglas Adams, Liftarens guide till galaxen och andra.

Jag har svårt att göra mig av med en del saker, men jag inser att jag har för många böcker som bara samlar damm och som jag kanske aldrig kommer att öppna igen. Helt säkert kommer jag att hämta andra böcker på Myrorna när jag har gjort mig av med dem jag kan avvara. Men några fäster jag mig vid, och de får vara kvar.

nobban7
0

Läser tyvärr inte speciellt mycket eftersom jag alltid sträckläser ut den bok jag börjat på och mina ögon inte gillar läsning.

Men här är i alla fall en till som inte har tv Cool

willas
0

Jag har hela mitt liv läst mycket, såväl skönlitteratur som facklitteratur gällande det ämne som just då intresserar mig. Jag kan nog inte gå med på att det skulle utveckla mitt kritiska tänkande. Jag tror på allt jag läser. Så fort jag läst Litsfeldts bok Ät fet mat så fick jag över till LCHF Tungan ute.

Inkanyezi
0

Det jag läser mest för tillfället är facklitteratur, men det där går i vågor. Kritiskt tänkande tror jag att jag har haft ända sedan jag först upptäckte att det faktiskt finns folk som går in för att lura en. Så jag har en tendens att pröva många av de teorier och hypoteser som läggs fram för att se om dom håller, och det var väl där jag kom in på LCHF. Den andra modellen hade jag prövat, och den gick inte särskilt bra.

rapu
0

hehe…jag också

eva-
0

ey, jippi en läsar/boktråd=)

jag har ingen tv så det blir mkt bokläsande för mig. jag måste vara bibblans trognaste kund;)

ska BOKmärka den här tråden o hämta tips från er.

illernettan - har du lagt ut dina boktips o betygsättningar så man kan få del av dem?

Gunnell
0

Kul att se att flera av er inte har TV! Har precis bestämt att kasta min i samband med flytt och har haft den avstängd ett tag nu. Det är så trivsamt utan TV! Brukar läsa i perioder, gärna svenska författare - just nu läser jag väldigt mycket på nätet och det mesta om hälsa. Det är faktiskt tack vare LCHF som jag börjat läsa så mycket om just hälsa.

illernettan
0

#7 Jag visste inte ens om att det fanns en sådan iFokus Skäms. Kanske tittar över någon kväll.

#13 Än så länge är dom mina men tipsar gärna om böcker. Frågan är om jag ska fortsätta i den här tråden eller starta egen eller lägga en tråd på litteraturifokus? Vad tycker ni?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Effie
0

#15 Jag tycker det skulle vara mer off topic här - och litteratur.ifokus skulle nog behöva lite mer aktivitet - så jag tycker det bästa vore om du skapade en tråd där. Och gärna lite andra litteraturintresserade KiFare.

Kul att höra att det är så många som är utan tv. Jag har levt utan tv, och hade det inte varit för att familjen absolut vill ha en, så hade inte jag haft någon heller.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

JohanBaltic
0

Jag har TV - en jättestor duk på väggen. Tittar mycket på film, och en hel del TV, gillar sport…

Läser mycket också - just nu "Why zebras don't get ulcers" som handlar om hur stress påverkar oss, på detaljnivå, en bok för oss alla som gillar detaljerade  beskrivningar av hormoner, nervsystem och sådant!

Rekommenderas.

Om man tittar på inläggen i tråden så är vi uppenbarligen ett läsande släkte vi LCHFare - iaf ni som skriver inlägg här…

Det jag tycker är intressant är topplistan i #0 som visar att 9 av de 150 bäst säljande böckerna de senaste 15 åren handlar om hälsa och av dessa 9 så handlar sju om low-carb diet!

magma
0

Läser massor, men har den åkomman att jag aldrig kan slänga eller skänka bort böcker…Skäms Så det är ganska överfullt överallt, från garage, utomhusförråd, bokhyllor, garderober mm! Jag har precis beställt böcker för några hundralappar från Bokus, så snart blir det några nytillskott… Läser allt utom deckare/thrillers, den enda gången det går ner är om de har science fiction/övernaturliga inslag, som t.ex John Ajvide Lindqvist, Stephen King, Koonts osv. Historiska romaner, böcker om barn och psykologi, hälsa/kost och däremellan kiosklitteratur av värsta tantsnuskvarianten.

JohanBaltic
0

Har också sparat en massa böcker - men jag och hustrun gjorde en tokrensning i somras och fick  bort ett par lådor. Men det finns mer att skicka.

Tror att jag ska anamma min devis "en sak in - två ut" på böcker också. Det funkar på andra saker jag släpar hem, en sak in - två ut (det blir ändå mer med åren så att man får rensa, verkar som att saker kommer krypande av sig själv…)