Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1403 ggr
Margareta
0

Svd idag: Fet mjölk gör Dig smal

Jag får Netdoktorns nyhetsbrev och idag läste jag följande:

Fet mjölk gör dig smal

En studie från Karolinska Institutet visar att kvinnor som äter fet mjölk och fet ost faktiskt går upp mindre i vikt än kvinnor som äter magrare ost och mjölk. Forskarna har utgått från drygt 19 000 kvinnor i åldrarna 40-55 år vilka följdes avseende kostvanor, vikt och annat under en tioårsperiod. Orsaken till att ökad fetthalt i ost och mjölk inte leder till viktuppgång tros enligt forskarna vara att fettet underlättar upptag av kalcium.

Källa: Svenska Dagbladets nätupplaga. 070108. © Netdoktor.se Anders Hansen

Numer pensionär i Nynäshamn

korseett
0

eller att de håller sig mätta längre och inte äter lika mycket kolhydrater kanske?

Margareta
0

Det är ju vad jag gissar 90kgaldrigmer.

Det jag också tänker på att hjärnan behöver sin dagliga dos av mättat fett för att må bra. Jag tror det finns receptorer där som ständigt gapar efter mer… har läst om dessa receptorer i en bok och de vill helst ha sådant som slutar på -in och finns inte det vill de ha -os. Det har med tryptofan och serotonin och annat att göra.

Jag tror att om hjärnan tillfredsställs med mättat fett minskar begären efter -in (koffein, morin, amfetamin…..) och -os (glukos, sackaros)

Thomas_Jansson
0

"Gapar efter mer….."

Jag tror att många av oss äter för mycket då kroppen vill ha något som den inte får!!

Jag pratade med en psykare om hur stor andel av hans patienter som gick hos honom p g a näringsbrist. Vet inte svarade han, men det är säkert allt för många…..

Vilken bok har du läst i?

copia
0

jag hoppas på att det gäller för nikotin oxå!!! Det jag känner är problemet med att jag istället för rent fett, stoppar i mej proteiner, socker är inte längre ett alternativ. Hoppas att man tar till sej det här i rekomendationer från Socialstyrelsen oxå så våra barn i skolan får "renare" mjälk.

SvartKaffe
0

Samma information tas upp i en artikel i GöteborgsPosten idag. Så här står det där:

Studie: Fet mjölk inte farligt

Feta mejeriprodukter ger mindre viktuppgång än motsvarande magra. Forskarna tror att fettet underlättar upptaget av kalcium.

Forskare vid Karolinska institutet drar slutsatsen att dagligt intag av feta mejeriprodukter resulterar i mindre övervikt, skriver Svenska Dagbladet.

Slutsatsen de dragit bygger på intervjuer med närmare 20 000 kvinnor vars kostvanor började kartläggas 1987 och följdes upp tio år senare.

När undersökningen inleddes hade kvinnorna ett kroppsmasseindex (BMI) på i genomsnitt 23,7. Den grupp som haft ett konstant intag av en viss mängd fet mjölk eller ost hade tio år senare klart lägre BMI än de övriga.

Ett glas fet mjölk dagligen ska, enligt forskarna, ge 15 procent mindre viktuppgång. Fet ost tycks vara ännu bättre. En portion om dagen kopplar de till 30 procents mindre viktuppgång.

TT

Margareta
0

Boken jag läst heter Matmissbruk av Anne Katherine. Den är utgiven på Larsons förlag men kan vara slutsåld. Finns på bibliotek.

Mervi
0

Då kan vi fortsätta att njuta av grädde och ost.

[Saiva]
0

Båda mina föräldrar har försökt flera ggr att sluta dricka kaffe under åren med huvudvärk och sånt. Nu när de börjat med LC/HF så försvann suget tillsammans med sockersuget. De fick inga abstinenssymptom (de slutade med kaffe efter ½år på LC/HF). Ingen av dem dricker kaffe nu och de hade inga problem alls med att sluta. Men fuskar de så kommer kaffesuget…