Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8210 ggr
fruktgumman
0

Maltodextrin

Hittade grönsaksbuljong utan glutamat och socker men den innehåller maltodextrin. Hur illa är det?

Viktor-88
0

Beror på mängden.

magma
0

Tja.. Ingen hit antar jag, men det är väl bara en av beståndsdelarna i en produkt som man använder väldigt lite av i t.ex en hel gryta?

magma
0

#0: PS: Maltodextrin är tillsatt som sötning, men det kanske du redan visste.

fruktgumman
0

Ja kanske inte är stor mängd men är det en dålig tillsats vill jag ändå inte köpa det. Jag tycker det är svårt att hitta bra buljong, och inte orkar jag koka egen hellerRynkar på näsan

magma
0

Googla på ordet så hittar du säkert mer ingående information.

Margareta
0

Hälsokosten brukar ha bra buljong

Numer pensionär i Nynäshamn

annanas78
0

Av det jag erfarit inehåller maltodextrin glutamat - ett sätt att komma förbi det hela… Man kan marknadsföra produkten som att den inte innehåller glutamat, men ändå innehåller den ett ämne som i sin tur innehåller glutamat….Foten i munnen

Jästextrakt är ett annat sådant ämne.

emmaostlind
0

Buljong har jag aldrig undvikit. Den väger väldigt lite och utgör ingen stor del av en köttfärssås eller vad man nu har den i.

Jag trodde faktiskt att buljong mest innehöll kryddor. Usch, vad tillverkarna luras jämt Skrikandes.

annanas78
0

Visst blir man tokig ibland över hur lurad man blir….

Jag kommer ihåg när jag fortfarande var naiv nog att tro på coop när de marknadsförde sin nya glutamatfria fond…

HURRA! tänkte jag och åkte dit för att köpa…

När jag kollade i innehållsförteckningen var det fullt av ämnen som innehåller glutamat…. Tror det var både jästextrakt och en massa annan gojja.Skrikandes

Blir så förbannad på sånt! Man lurar ju folk. De flesta vet ju inte att glutamat gömmer sig i en massa olika namn. Glutamathalten kan i många fall bli högre i de "glutamatfria" varorna. Just för att man då använder flera ämnen som innehåller glutamat…. Sjukt.

Så kolla innehållsförteckningarna noga och ta reda på vad som gömmer sig bakom de olika namnen, om ni vill undvika tillsatser. Det finns massor av info att hitta på nätet. Sök tex på MSG på google så kommer det upp mängder.

magma
0

Kruxet är att jästextrakt inte alltid innehåller natriumglutamat, men det kan göra det..!

Alltså ingen chans att veta säkert, så vill man vara säker på att slippa få i sig det så återstår bara uteslutningsmetoden av sådant som kan vara tveksamt.

annanas78
0

#10 Hur vet du det?!? (Förvirrad)

I dom texter som jag läst står det att jästextrakt är en smakförstärkare som innehåller glutaminsyra, som i kroppen omvandlas till MSG. Jag reagerar på msg och får även reaktioner på jästextrakt och maltodextrin som också innehåller glataminsyra/glutamat.

Livsmedelsproducenterna kommer förbi tjafset med tillsatser,eftersom jästextrakt klassas som en råvara och inte en tillsats.Flört

magma
0

Ja jisses, hur "vet" jag det?Obestämd Det hörde jag för flera år sedan och i flera olika sammanhang, men jag tror att bl.a "Den hemlige kocken" författaren sa det i TV- vid ett tillfälle då han gick runt i en matbutik ihop med en reporter och jämförde matvaror.

Visst det ju så att jästextrakt är en smakförstärkare, men om det är detsamma som E621 är jag tveksam till. Läs denna artikel från Sydsvenskan.

Där står bl..a: "Jästextraktet fyller samma funktion som natriumglutamaten och innehåller också ofta glutamat som förstärker smaken på råvarorna. Skillnaden är att den räknas som ett livsmedel och därför inte behöver dokumenteras på samma sätt."

Uppenbarligen är ju jästextrakt en mycket tveksam tillsats, och det bästa är väl om man kan undvika den.

annanas78
0

#12 Ok tack Magma! Har faktiskt läst den artikeln tidigare, och  på andra ställen där jag läst står det att jästextrakt innehåller glutaminsyra?!? Men det är hur som helst, som du säger en tveksam tillsats….. Och jag tror också att vi mår bäst om vi undviker sådana!Glad

magma
0

Tror det finns olika sorters glutaminsyror, just E621 heter mononatriumglutamat (med reservation för att jag kommer ihåg ordet fel;)

Jästextrakt bildar i kroppen glutamat- men exakt vilken sort vet jag inte- och är i kombination med aspartam synnerligen ohälsosamt.