Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3152 ggr
kitabu
0

Patetiskt

http://www.alltomdiabetes.se/WebSite/Pages/ask-the-experts.aspx

Gå in på denna länk och läs och förfasas över vad "expertisen" ger för "råd" till oroliga diabetiker.

Sidan tillhör Novo Nordisk, ett insulintillverkande företag. "Expertisen" är diabetesläkare och diabetessköterskor och dietister.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Jag satte detta inlägg i "Allt om lågkolhydratkost" -mest för att det inte står något alls om LCHF i länken ovan.

Det patetiska är att ett stort företag är så oroligt för sina försäljningssiffror att de förmenar diabetikerna vettiga råd.

magma
0

Hittade en fråga om LCHF, det stod

Hej undrar om LCHF kost, har läst att det ska vara speciellt bra för diabetiker, tycker själv att det låter farligt och helt vansinigt, att tex äta ost skivor med smör på och att dricka grädde, och strunta i kolhydrater, folk som äter detta måste ju få förffetningar i vitala organ i kroppen, vad säger diabetes läkarna om detta?

Hej! Jag håller helt med Dig. Kostdebatten är idag mycket infekterad och jag tycker att man skall vara mycket skeptisk till de förslag på olika extrema koster som framförs från många självutnämnda experter. Jag tror att man för att få en bra kost skall kombinera sunt förnuft med de råd om en balanserad kost som idag rekommenderas.

Zepp
0

Patetisk var ordet sa Bull!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mervi
0

Jag skulle vilja ställa frågan hur kunniga är deras experter egentligen?

Råden de ger leder till mer medicin och vem tjänar på det.

Fy säger jag.

kitabu
0

Med tanke på att frågespalten ligger på en insulinfabrikants hemsida så är eet ju inte konstigt att de använder en konservartiv läkare/diabetessköterska/dietist som rådgivare.

Det märkliga/patetiska/sanslösa är att dessa experter när de får frågor om LCHF/diabetes så ger de motstridiga och ibland helt katastrofalt felaktiga råd. De följer alltså INTE Socialstyrelsens anvisningar om alternativa vårdmöjligheter.

Experterna själva anser nog att de är riktiga superexperter.

Jag tillskrev ett dylikt företag(det finns flera som har frågespalter) och begärde att de skulle ta bort ett direkt farligt råd. Det var en läkare som skrev i ett svar att LCHF-kost inte berörde blodsockret. Företaaet svarade att deras svar stod fast.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

raphanus
0

Säga vad man vill om Nordisk Familjebok, men i det här fallet ger den adekvata råd. Även en klocka som har stannat står någon gång rätt. (Spalt 233-234 - Spalt 235)

#4 - Där pengar går in, går vett ut.

Ulf-S
0

#4: En läkare som ger direkt felaktiga och farliga råd måste väl gå att anmäla till socialstyrelsen eller liknande? Särskilt som denne tydligen inte tänker ändra sig, trots påstötning.

Anders-S
0

Jag kan inte Brottsbalken men om det finns någonting som kan kallas "uppsåtligt vållande av kroppsskada" så tycker jag att scharlatanerna skall polisanmälas.  Dessa personer lever på att andra människor blir sjuka!  Tycker vi snart skall starta en kamporganisation som tar strid mot dessa lejda mördare. En utgångspunkt är att samla statistik om hur många för tidiga dödsfall och vårddagar man förorsakar, inklusive alla följdsjukdomar.

Sedan är det en annan sak att euforin över att bli av med symtom kan göra att de som tillämpar kolhydratrestriktion undervärderar vissa långtidsrisker. Det är oerhört viktigt att vi som lever ketogent även följer upp eventuella förändringar i kärlhälsa och näringsstatus. Som en utgångspunkt tycker jag att vi var och en skall dokumentera vårt dagliga kostintag på ett systematiskt sätt så att man kan analysera orsaker till problem som uppstår efter längre tid.  Det är i vårt eget intresse att en genomgång av långtidseffekter görs.  Precis som när läkemedelsföretagen gör utvärderingar av olika preparat, kan vi starta ett projekt som utvärderar biverkningar. Det går kanske till och med att få finansiering från läkemedelsindustrin som nog gärna ser att riskerna dokumenteras!

Zepp
0

Mnjae.. det är Socialstyrelsen som avgör vad som är vetenskap o beprövad erfarenhet.. man får anmäla Socialstyrelsen i så fall!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.