Jordärtsskocka tillåtet?
Blev idag på en kurs serverad jordärtskocks.sås, såå underbart god. När jag kom hem så letade jag upp det på nätet för att kolla hur dålig den var ,men det ser ut som om man skulle kunna använda den? Det står att kolhydraterna är inulin, som inte höjjer blodsockret, utan är en fiber. Någon som vet mer om detta? Även svartrot ska tydligen vara av samma sort.

De smältbara kolhydraterna i den uppgår till 8/100g jämfört med potatisens 15/100g så för att vara en rotsak är den ganska kolhydratsnål
Allt är ju till slut en fråga om mängd och jag antar att du knappast fått i dig mer än nån matsked sås vilket bör vara helt försumbart 

Här har du en tabell att roa dig med;
http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm
Det finns fler rotsaker som går bra att äta i rimliga mängder!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Dufva-Nej idag blev det ju restaurangmängd, men skaajg göra det hemma vill jag ha mer!!!! ¨Tack för bra länkar, de sidorna har jag inte sett tidigare. Det får bli lite jordärtskocka till helgen!
Den är trevlig att skiva, låta ligga i påse emd olivolja citron och t ex salvia elel rtimjan och sedan grilla i ugn :)
Däremot - man blir ganska så gasig av den :)

Kocksoppa är otroligt gott. Unna dig vid säsong!
Koka kockor och potatis (lite, får inte ta över) mjukt. På med riktigt god buljong, tex hemmagjord. Krydda. Mixa slät. Vispa grädde lätt och blanda i. Ljuvligt gott, riktig baby-mat, så lent är det.
Detta är oktobers kulinariska höjdpunkt!

Tack för tips och recept!!har inte hittat skockor i de affärer jag har varit i ännu.Det får bli ett besök på grönsakshuset i helgen.
Får jag ställa en fråga här eller bör jag starta egen tråd ?
Hur mycket kolisar är det i kinakål nån som vet ? vi har gott om sånt här på holmen.
Tack då är det ju helt ok med kinakål
#6 kocksoppa
associerar jag till nåt annat, (antingen en kock som gjort soppan eller en soppa gjord PÅ en kock
)…
men visst heter dom väl skockor?

Trodde det var jordärts-kockor! Skock-soppa låter inte lika gott…

ha,ha, klart dom heter skockor, men det vet vi la`-Alltid lite kul med missar i stavning. Gött är det ,hur som helst.
# 13 tydligen inte hihi (läs inlägget innan ditt)
saxar ur SAOB-
JORD-, KRON-SKOCKA. Ssg: SKOCK-BLOMMA. (mera tillf.) blomma på (l. från) ärtskocka. SvD(A) 1935, nr 293, s. 12 (på jord- ärtskocka).