Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3304 ggr
yanei
0

istallet for buljong?

hej da jag e ny pa detta sa forsoker jag suga i mig all info jag bara kan… for att halla sig borta fran E-nummer och  tillsatser vad kan man da anvanda for buljong ( istallet for de tarningar som finns i handeln) ?

Undrar lite grann over kryddor ocksa vilka ar ok och vilka ar inte okej? finns det nagon bra sida pa natet om detta kanske?

Anders-S
0

Koka egen buljong!  Enkelt, billigt och nyttigt!

Köp en hel höna eller kyckling, märgben, oxsvans eller urtagen fisk med benen kvar.

Lottalis
0

Jag sparar den buljong som kommer från större kok. Jag sätter hela rotsaker med ex morötter, selleri mm. Men bara för smaken, plockar sen bort dem.

Eller gör en egen buljong som #1.

Bland kryddorna är det  de som är 1sort/ burk jag går efter. Inga Aromsalter och smaktillsatser. Så får man blanda fritt.

MonicaHansen
0

Titta i hälsokosten efter buljongpulver med mindre salt ch utan härdade fetter, eller prova Renée Voltaires goda lantbuljong, den finns bl.a på Hemköp och jag tycker den är riktigt bra, både nyttig och god.

Annars kan man ha färdighackad gul lök, och stjälkselleri i frysen och ta i maten, så smakar det grönsaksbuljong..

KarinSch
0

Mossagården har ett ekologiskt jättegott buljongpulver.

Libsticka är jättegott och ger buljongsmak, har man trädgård är den otroligt lät att få att växa och en planta räcker för ett år och mer därtill.

annanas78
0

Istället för buljong använder jag herbamares olika örtsalter. Ger en god neutral buljongsmak tycker jag.

Och inga konstiga ämnen så långt ögat når!Glad

Alfers
0

jag sparar alla stumpar och hörn från grönsaker som blir över och fryser in i en burk sen när den är full kokar jag ihop allt, mixar sen kokar till en tjock smet och fryser in i iskubsformar, piffar upp det mesta