Halloween!
Vad kan man göra med en pumpa så att den blir LCHF? Någon som har bakrecept eller rentav matrecept?
Något mer tips på festlig Halloweenmiddag? :)

Inte till Halloween, men jag funderar på att göra en pumpa paj utan skall (eller kanske lite deg av mandel mjöl och smör på botten) och utan socker till Thanksgiving!

Hur länge skulle man behöva ha den i ugnen i så fall? :) *nyfiken*
Tänkte baka pumpa i ugn med rostad kokos över. Vet någon förresten hur mycket kolhydrater det är i pumpa? Det är ju ändå ganska sött

4.8 per 100 g när jag sökte på miljömats hemsida.

Jag gräver ur och gör en fin lyktgubbe av pumpan!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
I Skåne använder vi sockerbetor och gör som "dasslyktor", en tradition från den tiden när man hade hemlighuset ute på gården.
En tradition som man nu börjar ta upp på fler och fler ställen -- lyktframställning alltså, inte placeringen av huset.
Det ordnas utställningar och man träffas i halvmörkret och trivs.
De sockerbetor man karvar ur kan ju i alla fall inte användas till sockerframställning, en liten insats i kampen mot kolhydraterna.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
#1 - Thanes - Om du vill ha pajskal, gissar jag att Missaz Pones' ("bröd med brödsmak") skulle kunna passa jättebra också! Jag har inte provat att använda det som pajskal ännu, dock, men det ligger på listan för kommande projekt!
Det är ett jättebra brödrecept!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#7 Tack jätte mycket för tipset, jag ska prova det! 
#2 Angående tiden, än så länge har jag varit lite lat. Jag har köpte en burk Shoprite pumpa från Grays i Malmö och har bara föjlt receptet på burken så jag kommer inte ihåg tiden.
Men om jag slår upp liknande recept på Internet de flesta recpet har följande tid:
Bake at 400° for 15 minutes; reduce heat to 350° and bake about 35 minutes longer, or until center is set.

400 grader? Min ugn går inte längre än 300. :O
Borde väl kanske räcka med 250 eller till och med lägre om man bakar längre, antar jag? Men pumpa borde väl ha samma hårdhetsgrad som äpplen? Då mjuknar det betydligt fortare…
Mandelmjöl har jag inte, men jag blev lite inspirerad av lc-solkatt med kokkosen. Kan ju göra mandlar, kokkos och smör över pumpabitarna. :D

#9 #10
Guess I should say sorry…
Här är temperaturen på Celcius:
Bake at 200° for 15 minutes; reduce heat to 175° and bake about 35 minutes longer, or until center is set.

Ah. :D
Bara 4.8 g kh /100 g? Det måste vara rå pumpa med mycket fibrer i så fall…. Morot ligger ju runt 8 och pumpa är betydligt sötare än morot…
klart det är rå pumpa, men vad menar du med mycket fibrer?