Kaisakavat nr 9
Ny vingeltråd! Alla som vill får vara med och spinna tråd här.
Invägning:
Äter mer grönsaker - 71 kg
Äter mindre grönsaker - 70 kg
När det gäller LCHF så funkar det fantastiskt, förutom att jag står stilla i vikt när jag skulle vilja gå ner några till.. Annars är det rena drömmen, trivs med maten och mår bra av den. Alltså: Hakuna Matata!
När det gäller livet i övrigt är det just nu inte riktigt Hakuna Matata.. men det kommer att bli!!
Jaha.. ja, då kör vi!!
Häromdagen fick jag beställda d-vitamin Holistics med posten. Två burkar ska väl räcka ett tag..
Finns dem som pratat om att man kan bli illamående av dem, men jag har inget märkt än.
Ifall jag reagerar på dem på annat sätt - jag är ju rätt känslig mot allt möjligt - så kanske jag öppnar kapslarna och slänger ytterhöljet.
Nån som vet om pulvret i kapsarna smakar urk??

Där är du. Hej på dig! Måste ju ha dig i mina inlägg som du kanske förstår. :)
Andina, antar att du dyker upp, du med. Tack för tipset om pacing. Har tom skrivit ut sidorna, så jag verkligen håller reda på dem. Klok och tänkvärd läsning.
Min dag så här långt: Naturmorgon på P1 är ett fascinerande radioprogram, loppis frikyrkan ska riva och bygga nytt, min son har förintat mig i en intellektuell diskussion. Vad ska jag göra med ungen?
Loppisen resulterade i en vadlång lila Filippa K-klänning, tung viscose Vad säger ni? Ska jag klippa av den till knälängd? Färga den svart? Eller lägga ut den på Tradera i befintligt skick? Behövs underklänning? En lila klänning, Filippa K, eller ej, ihop med en sliten skinnjacka får mig att se ut som….något helt annat en den allt igenom oskyldiga lilla människa jag är.
Mina italienska retrostövlar håller på att tappa sulan och klacken, 50 kr på Erikshjälpen förra hösten. Hur ska jag rädda dem?
Nu har jag länkat hit från den förra tråden.
D-vitamin är något som jag borde äta. Får inte på mig så mycket solljus ens på sommaren, då jag helst sitter i skuggan med en krysstidning eller en bok.
Huset ser fint ut men jag hoppas det löser sig med FK och ekonomin så att du slipper flytta dit!

Hittade dig! 
"You just have to belive…"

Båtar och båtbyggeri är något jag gillar. Som alla kustbor vet: En äkta kustbo har aldrig större båt än den behöver. Det är bara sommargäster som har stora båtar.
Varför är fören på den lilla båten så trubbig?
Jag är så banal att jag köper mina D-vitamin på Apoteket.
Huset ser underbart ut, men läget framgår som sagt inte av bilden.:)

Ja, kaisakavat, var bor huset? *nyfiken*
Huset bor på Kulla.. räcker väl att jag skriver så, för det vet ju ALLA var det är! Kan säga att vi snackar om Norrbottenskust..
Fören på båten är trubbig för det är en sån båt som ska ha trubbig för - en eka. Hade både för och akter varit spetsiga, då hade det varit en snipa.. e t c.
Här är en bild som lite visar mer av hur fin den större båten är.
Båtar.. tja, vår familj har nog en sisådär kanske 10 stycken. Ingen av dessa är onödigt stor. Ett par tre fyra av dem är till salu. T ex säger papa att han nog ska sälja den fina fina segelbåten som han byggt själv från första till sista grunk. Det är lite sorgligt, för mycket mys har vi (han) upplevt med den. Och så är det ju speciellt att han har byggt den..
Men - tiden går.. ingen blir yngre..

Nä, mitt Kulla ligger i Halland men det är kustnära, det är det. 

Den stora båten är en eka, den lilla med den trubbiga fören, vete tusan. :)

Okey har också hittat hit tack vare att PiteCarina länkade hit!
För inte har jag kunnat sitta vid datorn hela dagen och väntat på att en ny kaisa tråd ska dyka upp.
Har också beställt samma D-vitamin som du kaisa men gjorde det via vår hälsokost och den ska komma på tisdag.
Vad fick du betala med frakt och allt är lite nyfiken om det blir billigare via nätet. Jag får betala 135 kr för en burk.
parsley - Ringde papa för att fråga om den större båten.. men jag VET redan att den lilla verligen är en eka. Så det så!!
Papa var inte hemma, men ska ringa sen.
Ur Lexicon 2000:
"eka, mindre rodd- eller segelbåt, vars namn kommer av den fordom använda urholkade ekstammen. Ekornas utseende växlar i olika landskap, men ett gemensamt drag är det klinkerbyggda skrovet med tvär akter och fallande stäv. Tidigare riggades ekor vanligen med sprisegel, numera mest med bermudasegel."
Det tyder på att BÅDA båtarna nog är ekor.. 
flikkan - Roligt att du åxå har ett Kulla!! 
Emea67 - Då kommer du lite billigare undan.. Mina burkar, men med frakt gick på typ 290 för två..
Och ja!!! Tack Carina för länkningen!
Den lilla, med trubbig för ser för mina ögon ut som en flatbottnad liten eka. Stabil, men brukar anses vara rätt så tungrodd. Bara ett förslag..

Kaisa - tack för infot då vet jag att jag kan fortsätta att beställa där 

Den lilla båten har samma typ av för som en optimistjolle, men eftersom den inte är riggad så är det en pessimistjolle.
Haha! Ni e roliga!! Å söta!
kricko1 - Du har rätt!!!
Normalt är de flatbottnade ganska klumpiga och egentligen rätt svårstyrda, men den här är liten och lätt, går som kniven i varmt smör.. Vi ungar hade en ruskigt ful flatbottnad järneka när vi var små, som vi fick träna rodd i. Den var OMÖJLIG att VÄLTA..och kunde inte springa läck.. därav det fria användandet.
Vi kuskade runt i skärgården som de värsta Saltkråkeungarna, strandhugg här och där.. Sjutton så stolta vi var när vi fick börja kuska runt själva i de RIKTIGA båtarna.. ändå var vi inte gamla, men tränade från babystadiet i vad som gäller på sjön!
parsley - Inte en jolle - en eka - men ditt förslag var ruskigt kreativt!!!
Jollar har vi också i familjen.. ojoj.. De har alltså typ en sorts vad heter det "köl".. de är inte platta under.. Då skulle de typ inte gå så fiiiiint att vända, styra.. e t c.. som de gör! De är kvicka.. också hemmabyggen. Vår papa kan allt! Nästan..
Papa ringde.. För den intresserade..
Enligt papa, som har byggt ett antal och levt hela sitt liv med båtar i Norrbotten (apropå det där med lokala definitioner av vad som är en eka) så är den större båten INTE en eka, den är helt enkelt för det första för stor. 5 meter och 70 cm. Den är klinkerbygd, som ekor är, men är för det andra inte så flatbottnad som en eka, har en ordentlig köl under.
Så - den större båten på min bild ovan, är alltså inte en eka - utan helt enkelt - eeeeh - en båt..
hehe.. I pappas böcker, som har stjäl ideer ifrån.. kallas den helt enkelt för rodd- och motorbåt.
Med fallande stäv (stäv är framtill) - som det stod i definitionen i Lexikon 2000 - menas vette sjutton, inte att den måste vara tvärrakt ner, men hm.. På bilden bredvid texten jag citerade fanns en eka med både för och akter "tväravskurna".. så uppenbarligen kan ekor vara så.. Det fanns också en bild av en eka som var spetsig framtill.. Hm..
Om man sätter mast och centerbord på den lilla ekan.. tja då kunde den faktiskt bli en jolle.. Där hade jag helt rätt! Viktigt även för ekor med utvecklingsmöjligheter här i livet.. den har fått gå i terapi, så den vet det själv..
Jag har åxå en båt
.. en plastbåt med 2.2 hästars motor som jag fick av min äldre bror när jag fyllde 40 
I övrigt så har jag fått beslut från fk att jag har fortsatt sjukersättning på halvtid tom nov 10. SKÖNT!!
samt att jag ska injecera gentamicin i mitt sjuka öra för att slippa min jävla meniéreyrsel 
alltså… nov 2010 
Maja2 - Bra nyheter då alltså! Grattis!!!! 

Tänk att ha en pappa som kan göra båtar. Det låter helt fantastiskt tycker jag, som inte har någon båt ens, bara en liten båtönskelista, som omfattar Laurinkoster, träfolka, campingbåt i trä från 1960-talet och hus- eller bobåt att bo ombord på.
Maja2, det låter skönt. Blir lika glad varje gång någon känner sig lättad och känner att det ordnat sig.
Min son driver mig till vansinne. Jag struntar i att han tänker bli EMO och färga håret svart, men han är smartare än jag och vinner över mig i nästan varenda diskussion. Vad ska jag göra? 12 år det lilla krypet. :)

Skulle vilja ha en liten eka jag med. På vårkanten är åkern utanför så översvämmad att det nog skulle gå att ro lite i den.
Lite mysigt med en egen sjö så där ibland. Fast den är förstås ganska grund…

Hej! Va bra att det var länkat till din nya tråd, så att man inte tappar bort dig i den snåriga tråddjungeln. Och din trevliga tråd vill jag inte missa!

Har upptäckt att min äggmjölk är mycket godare på dinosaurieäggen än de vanliga. Det blir ju dubbelt med äggula så jag tror det är det som gör det.
Kan dessutom rapportera att man blir mycket mättare per ägg nu med. Två ägg räcker rätt långt.
Vad din pappa är duktig! Älskar träbåtar - har en plastbåt. 
Från min barndom finns doften av nytjärad eka hos morfar. (Kanske därför jag gillar Laphroaig).
Sitter nu och väntar på att vattentemperaturen ska sjunka, ut och fånga höstgädda! Som givetvis släpps i vattnet igen efter kamp och vägning. Man är ju en "god" sportfiskare som bara tar upp det man äter.
Sorry, bytte ämne i din tråd igen.
Ge din pappa en STOR ros får de fina båtarna.
Det var väl idag som du skulle skjutsa dem till flyget? Måste kännas tomt nu när de har åkt! Jag är glad att jag hann träffa Brenda, hon var verkligen trevlig och rolig, men inte trodde jag då att det skulle bli för både första och sista gången! Hade gärna träffat henne fler gånger!
Hej alla!
Jag ligger efter här.. Missade all sömn förra natten så jag är döööööööööööööööööd.. Jo, åkte kl fem i morse, plockade upp dem och bagage och gled iväg till Luleå. Satt och stirrade vid ett bord, innan det var dags för farväl.. och på återseende.. Halva mig - minst - gick med dem genom den där gaten.. Lipade som f-n när planet lyfte..
Men - man skrapar ihop sig.. åkte hem och har ägnat dagen åt att försöka sova, vilket inte har gått hittills.. Men det löser sig.
Tanken att jag ska till Hawaii - är mer än en dröm, den tar alltmer formen av en plan. Brenda SMSade för nån timme sen, de är landade och installerade på hotell i Chicago.. Världen är ändå rätt liten.
Ja, det är roligt med båtar och med en gullig duktig pappa..
parsley - Om smarta barn.. ja det är en utmaning.. En intressant sådan. 
flikkan - den lilla ekan på bilden kunde nog ha vart helt perfekt för dig, och åkern.. Cooooolt med dinosaurieäggen!! Avunds..
puschel - Ja, tjärdoften är speciell.. Och det gör absolut inget att ämnet svänger i tråden..
Varför kollar du gäddorna? Forskning?
Carina - Kanske kommer de tillbaka.. De kommer säkert på besök hursomhelst.
Kanske drar vi till Hawaii hela gänget, haha..

*gäsp*
Ett kattskrälle väkte mig 5.30 genom att gå och skrika i hela huset. Inte alls min tid att gå upp och hunden vägrar at kliva ur sängen så här tidigt. Hon kommer inte ner före klockan 8. 
Förstår att det är tomt nu när Brenda åkt, usch! Skulle nog också kunna tänka mig att flytta till Hawaii, för värmens skull. Upptäckte igår på hundkursen att nu är det dags för långkalsonger för att inte frysa på kvällen.
Idag ska vi dock till Norrköping och hämta 6 ormarbebisar. Just det! Imorgon ska jag lyssna på Annika D i Lidköping. Tror jag behöver det just nu. 
Kram på dig! 
Kattskrällen, de är bra goa de.. Ormarbebisar, nej tack.. Huuuuu..
Bättre då med alligatorer..
Igår såg jag en älg som stod bredvid E4 och käkade - hur cool som helst.. Kollade på bilarna som susade förbu.. Sen såg jag ett rådjur.. Mysigt.
Jag har sovit, tre gånger två timmar ungefär.. på två nätter.. Bra det, MYCKET bättre än ingenting. 

Vill också se en älg! *suckar* Ser bara spår efter dem i åkern men aldrig själva djuret. Kanske har en spökälg! 
Rådjur kryllar det av till Salukins stora frustration, hon vill gärna jaga dem men får inte.

#33 Det lär krylla av fästingar på just rådjur, så håll reda på hunden. :)
Här har vi haft lite bekymmer med älg som kommer och äter från äppelträden på gården. INTE kul. Björn har vi åxå, bara trehundra meter från gården…. men DEN vill jag INTE träffa när jag är ute och plockar svamp 

#34 Kryllar av fästingar här omkring över huvud taget. Ska köpa medel till katterna idag för just nu är fästingarna värre än de varit på hela sommaren. 3 av våra 4 katter tar vi fästingar på varje dag nu. Tråkigt!
Av någon konstig anledning så går de dock knappt på katt nummer 4 och hunden.
Här finns förstås fästingar, men de är inte alls så vanliga..
* *
Under en tid nu har jag käkat mer grönsaker.. Gott som sjutton. MEN… Jag får ont i magen. Tänkte att det skulle försvinna efter några dagar, att maggen bara inte var riktigt van..
Men det håller i sig.. veckor nu och verkar bli värre istället för bättre. Uppblåst, knip, toabesök..
ÄR det värt det?
Just nu - NEJ! 
Ska äta färdigt min broccolisvampostgratäng, men sen blir det paus.
Vännerna landade på Hawaii för ett gäng timmar sen och är installerade i sin bostad. Pust, så skönt.. Nu kan de börja bygga upp livet igen, små steg men åt rätt håll. I trygghet.
Konstigt nog så känns det inte som om de är långt borta.. Avstånd och tid är relativa begrepp när det gäller dem som står en nära.
Å nej! Jag buffar in mig i din tråd, Kaisakavat!
Här har jag sagt i MASSOR av år att "i Norrland har vi inga fästingar"!
Å så säger du, bara i förbifarten… så finns dessa odjur även där!
Yyyl! Måste man flytta till Svalbard eller nåt!
Hahahahaha!!!
Tyvärr, kissekatten jag hade - han fick jag avlusa från fästing två gånger under hans livstid.. 14 år. Så nog finns här fästingar alltid. Fast inte så många - än!

Eftersom min hund, keeshond, är så hårig så sätter jag värsta, hemskaste, farliga fästingmedlet på den. Annars skulle vi vada till knäna i mätta, blodfulla ondskefulla fästigkräk här hemma.
Mina föräldrar har tagit hand om en omplaceringshund (se bild). En mycket glad och harmonisk liten varelse som ser ut som en porslinshund. Totalt olik mitt introverta, pragmatiska, skeptiska hårmonster. Nej, jag vill inte byta bort min vovve.
Så gosigt!! Typ hårigt.. Här är ännu en..
Hittar fortfarande katthår här.. fast katten ju varit borta i flera månader nu. Sägs att det tar flera år innan de är borta..
* *
Jag har nyss stigit upp, första ordentliga sömndosen sedan måndag natt. Har ont lite överallt, stel, lederna ömmar, krypvärk i muskler, ont i blodkärlen, e t c.. men känner mig ändå rätt utvilad.
Har ett jättetjysigt blåmärke på högra låret, fick för mig att bära möbler igår.. Dumma jag!
Nu köttgryta och en balja kaffe!

Svart kisse ser ut att vara en intelligent kisse.
Här dukas för tjej-kväll med film och lite plockmat. Värmeljus i lyktor lite här och där. En gammal All Saints CD i stereon. Ställer fram:
- Kryddostchips med guccadip
- Laxröra (m gravad lax, lök, creme fraish, peppar, kaviar..)
- Zucciniskivor för mig
- Smörgåskex för icke-LCHFare, finn crisps
- Choklad-smör-bollar (en variant med socker, en utan)
- Kaffe (standardmjölk och grädde)
- Grädde och bär (björnbär och hallon)
- Limevatten
Vilken "skön" blandning! Man tager vad man haver, haha..

Jag gillar det där med smögåskex för icke-LCHF:are - finn crisp. Leter efter ordet, infiltration var det. Ska ni titta på Patrik när han dansar på TV ikväll eller? "Nobody puts baby in the corner". Jag var ju lika smal som hon en gång i tiden. Jeansshorts och någon aprikosfärgad tröja. Tro det eller ej.
Ha det så kul!
Jag har varit ute och snurrat med min röda bil idag. Den behövde rastas. Jag blev omkörd av en gul buss. Det var lite läskigt. Har även varit på auktionsvisning och sett ett ljuvligt litet allmogebord, sent 1700-tal. Det är roligt att se hur vördnadsfulla folk kan bli inför en gammal allmogemöbel.
På bild: min vovve
Attans vad mycket kul du hittar på..
Och visst gillar jag Dirty D.., får sån otroligt stark lust att dansa. Beställer härmed en danspartner!!!!!
Alla älskar ju DEN repliken!! En annan replik - som får mig att vika mig dubbel av skrattkramper - är när Baby är hos Johnny i hans stuga och hon håller sitt krampaktiga kärleksanförande typ.. Johnny har just sagt att han beundrar henne så mycket, för hon är så modig, varpå hon far ut:
- Me!? Im afraid of everything! [……..] But most of all im afraid of walking out of this room and never be able to feel again, the way i feel when im with you..
Med gråten i halsen.. Tämligen dramatiskt! haha..
Eller den i början:
- I carried a watermelon!
Hahaha…..
Vi ska dock inte se den filmen. 

-Shake your maraccas!
Kommer också från Dirty D, någonstans i början i en dansgrupp och ledaren säger vad de ska göra. Eller nått… 
Egentligen var det nått jag hade tänkt skriva när jag kom hit nu men glömde bort mig bland citaten. 
parslely - Vilken söööööt.. Såg inte bilden förut, la du in den i efterhand?? *förvirrad*
flikkan - Ja, dansundervisningen.. en massa folk.. haha..
Du får grunna på vad du skulle skriva, åsså skriv när du kommer på det!!
Ill-Tjuuuuuuu!!
Ställde mig på vågen - har gått UPP ett kilo till och väger 72.
Grönsaksj*vlar!
Om det visar sig att det INTE är vatten - måttband fram, avvakta två dar typ - då ska jag aldrig mer i hela mitt liv äta en grönsak!!!!

Vad dumma grönsakerna är mot dig! Vad äter du för grönsaker egentligen? Äter mest sallat själv och den hoppas jag inte är så dum… Ska göra köttfärsås med krossade tomater i med någon dag. Försöker hitta recept att äta med kött i igen. Måste lära mig äta som normalt folk ju! 
Kan vara så att det jag tänkt att skriva var att jag startat en ny egen tråd. Men jag minns inte säkert. Är lite glatt förvirrad och alldeles lycklig idag för en kompis ringde och frågade om jag ville bli fadder till hennes barn. Vilket jag vill! Vi ska inte ha några barn själva men nu fick jag ju ett fadderbarn att skämma bort. Underbart!
flikkan - Vilken underbar händelse.. Fadder till ett barn. Varma varma gladkramar till dig! 
Tråden har jag hittat, läst i den också..
* *
Grönsakerna - tja, jag äter paprika, zuccini, broccoli, vitkål, nån liten böna, lite tomat ibland i salsa/ratatouille.. purjo, lite lök, vitlök.. Inte några stora mängder och inte alla sorter samtidigt förstås.. men ändå.
Börjar ha ganska mkt konstigt ont i kroppen.. inte bara maggen alltså. Och sover alldeles för mycket.

#48 Redigerade in vovve i efterhand, ja. Idag har vovve och jag lagt ner 2 kg chilenskt bädjur på Konsum. Hon var verkligen stolt över sin matte idag, vovven. Tänk en matte som kan fixa sådan härliga byten. Chilenskt bädjur, 45 kr /kg. Fett och benigt. Vovve äter benen så inget går bort heller. Synd bara att det inte var svenskt bädjur:(
På lördagar städar jag. Jag är ungefär lika inprogrammerad som en självgående dammsugare. Fö umgås jag med min usla självkänsla, så det är lite synd om mig. Självkänslan blir inte bättre om jag läser Mia Törnblom så tipsa inte om det. :)

Mmm, jag är så stolt över att bli vald till fadder. Det är inte klokt! Har svävat runt på moln hela dagen och köpt lite kläder till mitt fadderbarn på stan. Bara för att jag kan och får liksom! 
Gör du salsa själv? Sen blir följdfrågan på det i så fall "hur"?
Har köpt på burk nu och det var riktigt gott på köttfärsen.
Förresten zuccini och squash… är det någon skillnad på dem?

flikkan77- vad härligt att höra din glädje över att bli fadder och ja det är ditt privilegium att skämma bort det barnet……önskar er båda lycka till!

Zuccini och squash är samma sak.
De e gott att steka zuccini/squash i smör och sen pjotta på lite salt och kanel..
Jag gör - förstås - salsa själv.. Tar vad grönsaker jag har, skär i bitar, wokar/steker i smör, häller i kanske halv burk tomat till en större sats. Kryddar upp rätt mkt, t ex salt, chillipeppar, basilika, oregano, ibland timjan, svartpeppear.. efter vad ögona fastnar på i hyllan..
I med en skvätt vatten, brukar också he i en ordentlig extra dos smör. Koka ihop en stund. Klart.
Tar ett par msk av det till whatever im eating.

emea: Jag är så glad så jag nästan spricker!
Har varit lite rädd för att glömmas bort när jag flyttade för ett år sedan och när kompisen sen blev med barn. Också får jag bli fadder istället! Kommer ju alltid att ha anknytning till familjen och jag tycker om båda föräldrarna. Kan knappt tro att det är sant!
parsley: Ingen skillnad alls på dem båda? Knasigt att döpa en grönsak till två saker… 
kaisakavat: Givetvis gör du din salsa själv! 
Tror jag ska testa det någon gång. Sen vi köpte ny stekpanna har det varit roligt att laga mat! … och inte kan man misslyckas om man har en stekpanna av märket Jamie Oliver?
Kan inte du starta en matlagningskurs? Skulle behöva dig tror jag. Du är så duktig på mat!
Flikkan - Jag är INTE duktig på matlagning.. Och det är faktiskt SANT!! Har dålig fantasi och dåligt tålamod, förutom när jag nån enstaka gång rycker upp mig.
Gör väldigt enkla grejjer.
Tror alla år av matlagningstvång, två ohängda ungar att föda upp, ensamförälder, har gjort mig rätt leds. Och nu bor jag ju själv, ingen att laga mat med, vilket hade varit kul.
Fast LCHF motiverar.
Att leva ensam på s k "normalkost" hade för min del troligen lett till drunkning i smörgåsträsket och/eller skenande övervikt/ohälsa är jag rädd..
Flikkan, jag har någon gång lärt mig att zuccini är det franska och squash det engelska namnet på samma grönsak.

Hörrödu Kaisakavat, du är visst duktig på matlagning, det har jag läst mellan alla dina rader. Så det så!
Även om du är leds på det så gör du det och jag är säker på att din mat är supergod. Också gör du saker som man kan köpa färdigt själv. Det är duktigt!
Dina enkla grejer är ganska invecklade i mina ögon. Jag är glad att jag kan göra en vettig omelett (vilket också blev lättare med ny stekpanna då inte hälften av äggen sitter kvar i pannan men ändå!) 

Förresten, har tänkt att testa lever. Det tyckte jag om när jag var liten.. eller i alla fall gillade jag såsen. ;-)
Har du något tips? Både om vilken sort och vad man ska göra med den.
Jag använder mest kycklinglever, för jag har faktiskt stora problem med att hantera lever i större format. Konsistensen och jag har problem med vår relation, eller hur man ska uttrycka det… Och lukten..
Fast jag har blitt tåligare med åren.
Kycklinglever är mild i både lukt och smak och jätteenkelt att hantera, för det är ju redan små pluttar..
Två olika sätt:
- Kycklilngleverpastej/mousse (t ex Margaretas recept)
- Kycklinglever stekt i smör i stekpanna med lök och en näve lingon. Salt peppar, persilja.. klart.. Slå över grädde om man vill det. Funkar med svamp också. Man kan skära/klippa levern i mindre bitar innan man steker den.

Tror jag ska testa kycklinglever då. Har inga problem med att hantera lever faktiskt, brukar köpa grislever och torka som godis till hundarna och då gör vi rätt mycket åt gången. Men jag har för mig att jag någonstans hört eller läst att kycklinglever är lite mildare i smaken. Är inte helt säker på det bara.
Tror jag ska testa att steka den och äta med lite sås och sallad.
Jag har aldrig vågat mig på att tillaga lever och den enda lever jag skulle kunna klara av är kycklinglever. Tänker nog testa det snart eftersom det innehåller så mycket nyttigt.
I fredags var jag och min syster på premiären av "Flickan som lekte med elden". Hade bokat biljetter redan i augusti, men höll ändå på att bli utan biljetter. I bokningsbekräftelsen stod det som vanligt att man skulle hämta ut dem senast en halvtimme innan det börjar. Men sedan längre ner så stod det att man måste hämta ut senast dagen före. Upptäckte det halv åtta torsdag kväll, så jag skyndade mig iväg innan "Idol".

Jag vill också se "flickan som lekte med elden", funderar på om jag klarar av att se den på bio. Har svårt att sitta stilla under en hel film men tar jag med mig en kudde till ryggen så kan det gå. 
Vad tyckte du om filmen, Carina?
flikkan77: Har tidigare läst alla tre böckerna och tyckte de var jättebra. Böckerna brukar ju oftast vara bättre än filmerna, men filmen "Män som hatar kvinnor" var lika bra som boken.
Jag tyckte att "Flickan som lekte med elden" var nästan lika bra som den förra, en 4:a av 5 möjliga. Filmen var 2 timmar och 9 minuter, men det kändes inte alls så länge och jag fick ingen träsmak i baken den här gången, men däremot då jag såg den förra.
Har du läst böckerna eller sett den förra filmen? Man bör nog ha läst eller sett ettan för att hänga med i den här.
Rekommenderar helt klart den här filmen! Jag och min syster har redan pratat om att boka biljetter till premiären av 3:an som är i november! 

PiteCarina: Såg ettan för inte så länge sen på dvd så det är därför som jag vill se tvåan… och trean med förstås. 
Har inte läst böckerna faktiskt. Tror inte jag skulle hänga med i dem med alla personer som var inblandade i filmen. Har jättesvårt att minnas namn så när det är invecklingar i böcker så blir det svårt för mig. Men första filmen gillade jag massor!
Gääääääääääääääääsp! Så trevligt att ni umgås i min tråd!!! Har bådde läst böckera och sett ettan. Tvåans bok var suvve - Lisbeth Salander rules!! 
Själv har jag umgåtts med kuddar och lakan. Sov 13 timmar förra dygnet, men hade inga problem att somna inatt efter ens stunds läsning. 6 timmar till. Fast nu känns det annorlunda i kroppen. Som om det håller på att rätta till sig.
Jag är HUNGRIG!!
Och så är jag fet. De där kilona är kvar.. Och magontet!! "/#Å@$£€[?#%" 

kaisakvat….lugn bara lugn…..
de försvinner inte fortare om du blir arg….snarare tvärt om….- "det löser sa kärringen som sk*t i vasken"…….

Vad skulle han, författaren Stieg alltså, gå och dör för? Det var väl onödigt? Är det i tvåan de hamnar utanför Nossebro någonstans? Som gammal västgöte är sådant viktigt att veta. Hur är det nu i de böckerna? Han, den manlige huvudpersonen, är singel men har en gift älskarinna som lever i fritt förhållande. Eller hur är det?
Stieg lyckades inte skriva in några marsvin i handlingen i ettan och det är jag mycket tacksam för. Deckarförfattare är i allmänhet dåliga på att få in marsvin i handlingen. Även om en hel djuraffär med sortiment utplånas och författaren redogör för varenda hamster, varenda undulatfjäder, så saknas just marsvin i den uppräkningen. Vad kan detta bero på? Varför förekommer inte marsvin i svenska deckare.
nenna31 - Du har förstås rätt, men jag är ilsk ändå.. Jag borde har märkt detta tidigare. Jeansen ÄR lite snävar, men de är ju stretch allihop så det är lite förrädiskt..
Nu är det ju inte så mycket det handlar om - men jag KÄNNER MIG verkligen jättefet nu. Ååååh…
parsley - Du är en mycket skarp litteratur- och samhällskritiker och har med detta kommit något mkt viktigt på spåren.
Själv har jag hittills trott att det har med slump och profilering att göra. I ungefär lika delar. Av en slump så har aldrig något marsvin blivit ertappad med att begå brott eller att ens ha bevittnat nåt sådant. Kan ha att göra med att de är lätt förväxlingsbara med en dammråtta eller en hög makaroner med sås.. Därför har de undgått att hamna i statistiken.. och deras grova brott, brottsliga beteendemönster alternativt deras eventuella observationer - aldrig kommit att vidare uppmärksammas, studeras och kartläggas. I förlängningen inte nämnas i litteraturen.
Ett cirkelförlopp..
Frågan är varför?? Jag tror inte längre på slumpen.. denna enorma litterära skevhet och grova nonchalans, gäller nämligen inte enbart för Sverige. Har sedan dess den såg dagens ljus följt serien Criminal Minds på TV och missar aldrig en endaste detalj. Och när du nu säger det - Inte ett marsvin så långt ögat når!!!
Det är alltså inte längre fråga om en slumt, utan det är ett mönster. Om en grupp potentiella aktörer alltid till synes lyser med sin frånvaro - blir då inte den frånvaron väldigt tydlig? Lyser den då inte som skarpa strålkastare oss rakt in i synen? Borde vi då egentligen börja misstänka konspirationer och undercoververksamhet?
Kanske är det i själva verket marsvinet som grupp, som står bakom alla litterära och mediala produktioner i världen.. med det långsiktiga syftet att ta över världen. Kanske har de redan tagit över världen? Kanske sitter marsvinen i Bilderberggruppen, under täckmantel förstås (Wallenberg, Bildt; Rockefeller, e t c..) i ILSI, IMF!
Detta tål sannerligen att funderas över!! Tack parlsey!
Vidare…
Tanken att marsvinet skulle stå bakom en sådan myndighet som SLV och därmed bakom kostråden kan vid ett första granskning verka absurd.
Varför skulle marsvinet vilja att vi äter upp dess mat??
Svaret kan ligga närmare till hands än vad vi tror. Det är nämligen viktigt för marsvin att söka stävja denna intill ondska hälsosamma nya livsstil som sprider sig bland människor, den som kallas LCHF. För om människorna blir friska och alerta i huvudet - då blir det mycket svårare för marsvinet att ta över/behålla makten här i världen.
Det kan förstås finnas andra skäl.. funderar vidare…

Läste Nossebro någonstans. Nästan där går jag på hundkurs. Vara-Grästorps brukshundklubb ligger bara nån kilometer innan Nossebro, om man kommer från Grästorp då förstås.
Marsvin är supersöta djur! Funderade på att ha sådana men kom fram till att kaniner är mer tåliga i den svenska vintern och kan bo ute då. Om man räknar bort en vandrande pinne, vilket faktiskt knappt kan räknas som djur, så var ett Marsvin mitt första husdjur som liten. En snäll pojke som döptes till Maris och systematiskt plockade ner tapeterna i köket.
Tyvärr blev han sjuk och fick avlivas efter bara några år. Kan vara så att tapeterna innehöll saker som inte var så bra för marsvin. Sen hade jag omväxlande marsvin, kaniner, hamstrar och möss under uppväxten. Ibland flera djur samtidigt.
Precis som nu typ… 
Att marsvin är söta ingår i deras strategi för att ta över världen! Vem kan misstänka ett marsvin, liksom…?
De är alltså söta - och onda. *nickar*

Undra vad min Maris hade för plan… Han tyckte uppenbarligen inte om tapeterna i köket i alla fall. Saknar honom ibland, fastän det alltså var… *räknar på fingrarn*.. ungefär 24 år sedan han dog.
Shit! Jag är gammal!
Nästa år fyller jag 33 och sen ska jag sluta fylla år igen.
flikkan - söta du - du är inte gammal! Det är inte jag heller, faktiskt och du är mycket yngre. Så det så!
Kom ihåg när jag tog ridlektioner i slutet av 90-talet (innan jag blev sjuk) och medan vi satt upp på hästarna och gjorde oss i ordning för action så pratade vi om när vi red som barn.
Konstaterade att det då var 24 år sedan jag SLUTADE rida som ung. Blev alldeles tyst och paralyserad där uppe på hästen - frös till is med ett stigläder i ena handen liksom. Hästen började frusta och skrapa med hoven.. ville ju igång och springa ju.
24 år.. Det kändes som kanske 10.
Och det är 10 år sen! hahahahahah
Allt är relativt!

Jag hade världens åldersnojja när jag skulle fylla 20 så jag vägrade. Var 19 till jag fyllde 29 för då tyckte jag att jag nog hade vuxit till mig. Nu vill jag bli 33 för 3 är mitt lyckonummer, eller ja ett av dem. 7 är nämligen bra det med!
Är så attans ridsugen! Har inte suttit på en häst på ett år nu och det är det längsta jag varit utan häst sen jag bröjade rida när jag 3-4 år. Nu är det fullt med stubbåkrar här och jag vill ut och galoppera. Fort!
… och jo… lite gammal är jag… det säger mig kropp. Knakar och brakar gör den. Ska vara snäll mot den och gå till kiropraktorn på tisdag, sen kanske jag kan vrida huvudet helt åt vänster igen. Sitter som fast lite. 

http://www.delange.org/CathedralCusco/Dsc00099.jpg
Marsvin drar sig inte för att skriva om historien. 1600-tals målningen är hämtad från katedralen i Cusco, Peru, och föreställer den sista måltiden för ett marsvin. Enligt vissa källor så fanns det inga marsvin i det heliga landet omkring år 0. Länk = bild. 

Dubbelpost.
Ja, där ser man! Ännu ett viktigt spår att följa i vår utredning..
Och:
VAD är det som ligger på fatet?
Är marsvin köttätare egetnligen? 

Tja, jag har ju en kanin som gillar bacon.
(Och har haft en häst som var galen i leverpastej) Man ska inte lita på djur helt enkelt!

Ser du inte vad som ligger på fatet, Kaisa? Helstekt marsvin. Populär festmåltid i Sydamerika. Marsvin hålls på ungefär samma sätt som höns. De sydamerikanska "köttmarsvinen" kallas cuy är är större än de europeiska sällskapsmarsvinen. Cuy väger från ca 2 kg och uppåt. En stort icke-cuy marsvin kan väga upp till ca 1,4 kg.
Marsvinet Atlas nöjer sig inte med att vara för tjock för sitt eget bästa. Han har litterära ambitioner också:
Atlas analyser: En tjock hamster
Varför är det så svårt för människor att skilja på marsvin och hamstrar? Hamstrar har inga kompisar. Det har marsvin. Jag har t ex min kompis Morris (avatargrisen översättarens anmärkning). Hamstrar springer i Eifeltornet på nätterna. Marsvin springer inte omkring till ingen nytta. Marsvin springer för att det är roligt eller för att hitta något att äta. Hamstrar sover på dagarna och är vakna på nätterna. Marsvin är vakna när de inte sover.
En dag hälsade ett barn på hemma hos oss.
-Titta hamstrar, sa hon och pekade på oss marsvin.
-Nej, sa mina människor. Det är marsvin, inga hamstrar. Hamstrar är mycket mindre än marsvin.
-Men den hamstern är inte så stor, sa flickan och pekade på Dexter. Sen fortsatte hon och pekade på mig:
-Får jag hålla den tjocka hamstern? Jag är stark. Jag orkar hålla tjocka hamstrar.
Helstekt cuy? Nej, det är bara Atlas som sitter i stekpannan.

Hade velat ha ett sånt där stort Cuy-marsvin. Finns sådana att köpa i Sverige?
Ska införskaffa en Belgisk Jätte till sommaren så varför inte ett gigantiskt marsvin med.
(Om jag får för maken…
)
Hmm, blir mycket djur här nästa år… hundvalp, en till kanin, och höns i alla fall.
Jag hävdar med stor bestämdhet att konstverket i #79 föreställer ett antal marsvin förklädda till människor (liksom de förklär sig när de går på Bilderbergmöten) och att dessa just ska sätta tänderna i en helstekt spädgris.
Idag är jag betydligt mindre trött.. Komat hade släppt när jag vaknade. Jag orkade vrida på skallen och kolla klockan. Fantastiskt!!!! 
Men jag har fortfarande ont i magen. Det är konstigt för jag har i princip slutat äta allt utom kött, smör, fisk och ägg.. Sen flera dagar. Om det är mina nya Holistics D-vitamin som rår för detta och/eller min trötthetsdown - då gallskriker jag!
Planen är att inte ta dem tills jag känner mig ok, sen ta dem igen för att se vad som händer. Jo, det kanske låter konstigt, men sånt händer mig ofta. Tål inte grejjer.. Står på burken att de här i "microkristallin cellullosa", vilket de kallar fyllnadsmedel. Antar att det är nån restprodukt från pappersmassaindustrin…
Kapseln är "vegetabilisk och består av modifierad stärkelse".. Hela kapseln med innehåll väger typ ingenting, så det är ju inte några mängder vi snackar om..
Men som sagt - jag har reagerat förr på sånt här..

Du får äta ett plåster så kanske det magonda försvinner. 
Skönt att du är mindre trött! Jag var nästan förkyld i två dagar och helt slut men idag är jag pigg igen. Förstår mig inte på mina förkortade förkylingar men det är skönt att det inte blev mer.
Desutom påminde du mig nu om att jag glömde köpa vitaminer när jag var i stan igår. Dumt! Ska också köpa Holistiscs D vitamin, sen vill jag ha b-vitamin och omega 3 också. Måste bara komma ihåg det!

http://www.albinoblacksheep.com/flash/guineapig
Marsvinen har tagit över underhållningsbranchen.
#85 Det finns cuy-marsvin i Sverige. Hör efter inne på marsvin iFokus, de har säkert koll på vilka som föder upp. Cuy-marsvin är inte så trevliga som vanliga marsvin. Cuyarna är mycket skyggare och mindre sociala. Man blir väl sådan om man det primära avelsmålet är att få fram djur som är lämpliga att helsteka.
Marsvin är galna i grönsaker och kolhydratrik föda (SLV). Marsvin manipulerar sina människor genom att pipa förtvivlat så fort de är hungriga (alltid).

Kaisa hur har du ont i magen? Började förra veckan med holistisk D-vitamin förra veckan och tycker att mina smärtor i magmunnen har tilltagit och de brukar försvinna med LCHF. Så nu när jag läste så undrar jag om det är den för tycker inte att jag är stressad eller så mer än vanligt.
Emea67 - Mitt magont består mest av magknip - inte lite heller - och en känsla av att då plötsligt bli mkt uppblåst.. Också liksom öm i hela magen. Har inte känt av någon magmun-reaktion.
Det kommer i attacker och alltid i samband med att jag ska upp på "morgnarna". Magen kan först kännas alldeles lugn och ingen smärta.. sen plötsligt jädrar så händer nåt och det börjar bubbla och tarmarna far omkring..typ.. Och gör ont. Behovet av ideliga toabesök avtog redan för flera dar sen, behöver inte alls springa på toa när attackerna kommer. Men ontet består.
Liknar lite min laktoskänslighet, men jag kör ju låg-/laktosfritt och brukar ha noll problem numera..
Fattar inte..
Alternativ förklaring - förutom d-vitamingrunkorna - för min del kan vara… När jag blir sämre då j*vlas även magen, precis som allt annat j*vlas just då..
Vaknade inatt nån gång av skärande smärtor i vänster underarm. Igår på dan var det högern och vänster ben som härjade med mig.
Omväxling förnöjer..

Ja då har vi inte samma "mag ont" men funderar om det inte är D-vitaminen iallafall! Modifieradstärkelse vad är det? Ska väll ut och googla när jag har tid! Men om jag äter en färdig kantarellsoppa med E1114 tror jag det var och det var förtjockningsmedel baserat på vete eller majs om jag inte missminner mig så får jag samma "mag ont" .
Nä nu är det dax att väcka barnen fixa frukost och matsäckar till friluftsdagen 
Två polare kommer över på middag.
Jag har gjort DEN kycklinggrytan. Massor av kyckling samt LCHF-godkända grönsaker och en kryddkombi av chillipeppar och garam masala.
"Spetsade" det hela med en liten liten skvätt balsamico, bara precis så det märks en ton..
Till efterrrätt: Den där kladdchokladkakan som getts oss här av vänlig KIF-medlem. Serveras med hallon och grädde!
Spännande att se deras reaktioner.. De är inte LCHFare…

Hoppas din kväll blir lyckad! Låter som riktigt god mat i mina öron. 
Haha.. Nu är de proppmätta och nöjda.. Flinar över hela ansiktet båda två. Fast de fuskade och hällde socker på kladdkakan! Förstöra mat på det viset…

Låter lite som maken, han vill också gärna heller socker på efterrätter och sånt. Knäppt! 

Avreaktion:
Jag var ute och tvångmotionerade min håriga hund. Skinnjacka, jeans och fotrikiga skor + den halvgalna hunden. Stadens ? kommer ikapp mig. Först får jag beröm för att hunden är så fin (den håller på och fäller, så den har pälsat ur en del) sedan berömmer ? min snygga långa skinnjacka och frågar om jag brukar ha kort kjol och högklackade stövlar till den.
parsley - Hörrö: Säger man A får man säga B! I min vingeltråd pratar vi klarspråk!!
Vad är svaret på frågan??
Vad menas med "stadens ?"? Stadens snygging? Stadens UFO? Stadens borgmästare?
Jag har inte ont i magen längre!! 
Istället har jag h*lv*tt*s ont i skallen och i nacken.
Och så får hjärtklappning när jag dricker kaffe, vilket är elakt! Jag VILL dricka kaffe! 
Nu är det emellertid så.. att jag nog får skylla mig själv. Har nämligen undan för undan knaprat i mig endel av den där kladdchokladkakan och det blir ju nåra kolisar det.

Stadens ? kan snarast översättas med bokstavskombination på diagnosnivå, eller något som inte kan nämns i klartext.
Jaha.. Återstår då: Brukar du ha kort kjol och högklackade stövlar till den snygga jackan?

#100 Jag får hjärtklappning av äggmjölk. Kan i sittande läg få en puls på upp till 160 ungefär. Helknäppt!
Skönt att du inte har ont i magen längre! Själv har jag ont i halva kroppen men det beror på att jag fått köra grannens hemska minihusbil från borås. Körde han dit för att han köp en ny begangnad bil. Tyckte jag kunde fått köra den hem istället för hans farliga husbil där ratten glappar och man måste gasa och bromsa samtidigt i korsningar för annars dör den.
Maken har lyckats fått köpa en ny dator till mig med, han mutade mig med Mama Mia-filmen och då gick jag med på det. 

#102 Inte när jag är ute med hunden och efter den här incidenten så vete tusan om jag ska våga mig ut över huvudtaget…Egentligen hade jag tänkt mig en kort snäv klänning till stövlarna, nu vet jag inte hur jag ska göra. 
#103 Tänk om den varit svårstartad varm också. :) Då hade korsningarna varit en upplevelse. :)

#104 En sådan bil har jag haft. Den älskade att stanna i rondeller och sen ville den vila i 10- 15 minuter innan den gick att starta igen. Också tappade den avgasröret lite om man svängde för fort åt höger. 
Just idag är jag glad att jag kom hem och lite sur över att jag inte hann köpa mina jätteägg denna veckan. Nu måste jag klara mig tills på torsdag på bara kanske 10 ägg, hur ska det gå? 
#102, Vadå diagnosnivå, Vad var det för en man, var det han som hade en diagnos?, var han oförskämd mot dig?
Du har rätt att vara som du vill (om du inte är alltför provocerande)
Bry dig inte om det.
parsley - Du kan inte gå efter vad ? tycker eller tänker..
Du klär dig säkert jättefint, vad skulle det vara för fel med en ärtig klänning?? Utgår då från att den går ner åtminstone en liten bit under troskanten..
..för din egen skull..
Hade jag bara haft lite snyggare ben, då skulle jag nog klä mig ungefär så ibland.
#104 Kan inte låta bli att grunna på samma sak som "dualex"… vad har hans eventuella diagnos att göra med den komplimang (oavsett vad du sen tyckte om hans ev. [o]finess) som den "onämnbare" mannen försökte sig på att ge dig?
Om du inte tillhör de extremt prydas skara (vilket inte verkar vara fallet) och därmed upplevde honom fasansfullt vulgär och oförskämd så var det väl helt enkelt fel man som sa det som "frågetecknet" gjorde… eller hur?!
Vill du själv ha på dig kort snäv klänning till stövlarna så ta på dig det… kanske får du då även komplimanger från män utan frågetecken. Vill du inte ha korta snäva fodral med högklavckade stövlar och den uppmärksamhet som den outfiten vanligtvis ger så ta jeans 
Trevlig helg!/K.

Diagnosnivå = man uppfyller de kriterier som ställs får att kunna få en viss diagnos. Begreppet används inom psykologin.
Jag hade jeans och fotriktiga skor på mig. Då and forever. 

#109 Man kan få mysko kommentarer när man är ute med hunden. Det är väl det som kallas "Hundtricket"… eller nått… 
Nu hittade jag en bekant tråd igen!
Hej på er!
Undrade vart alla försvunnit, har inte kunnat följa med i er snabba framfart.

#110 Vilken söt hund, kan jag få krama matte.
För er som undrar och ev tvekar. Jag har en hälsosam distans till mig själv. :)

#112 Ja, precis! … och det är då man svarar "Nej, hon bits." 
Haha.. ni e underbara! 
Jag har ingen hund.. 

Har faktiskt haft en väldigt rosa tröja som det stod "This bitch bites!" på… också var folk så korkade att de var tvugna att testa. 
Tog min huvudvärk under armen och cyklade ner på affär för att spana efter ätliga grejjjer..
Jodå, jag nedlade ett par byten, men jädrar så arg jag hann bli!!
Det handlar om "information och märkning".. Den ena grunkan efter den andra jag plockade till mig, hade minimal informationstext, oläsbar utan förstoringsglas. Tillbaka i hyllan med dem.
Droppen kom när jag tog upp ett skinkpaket från Scan. Vit text på genomskinlig plast - i microskopisk "storlek". Är ju bara FÖR ELENDIGT!! VAR HÅLLER LIVSMEDELSVERKET HUS NÄR DET GÄLLER SÅNT HÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRRR???
Jag uttalade en liten hm.. "besvärjelse"… dängde ner skinkpaketet i kyldisken och tågade mot kassan utan att se mig om.
HÄRMED TILLKÄNNAGES ATT JAG FÖRAKTAR SCAN DJUPT!!! Och alla andra fabrikörer som gör likadant!!!

Ja, snart borde väl affärerna vara tvugna att tillhandahålla förstoringsglas så man kan se vad man äter… Har också haft en del problem med det. Eller de gånger som märkningen helt enkelt inte existerar.
På en leverpastej som jag faktiskt upptäckte att jag äter fanns ingen märkning alls och de som tillverkar den hade ingen heller men jag fick en som de tror stämmer på ett ungefär i alla fall. Trodde det var lag på näringsinnehåll nu mer…
Tror lagen handlar om innehållsförteckningen och i vissa fall om ursprungsland när det gäller råvaror.. Inte om näringsinnehållet, det tror jag är frivilligt
Att tro är att icke veta.
Det snackas ju mycket hela tiden om att reglerna för märkning behöver förbättras, men det går trögt däruppe i himlen.. eeh.. jag menar i EU.

Okej, ja, det är ju skillnad på innehåll och näring förstås. Tycker att båda borde stå alltid. I lagom stor text för att läsas. 
flikkan - Glömde skriva - jag vill ha en sån där t-shirt jag åxå!!

#120 Ja, det var en bra och användbar tröja som jag hade när jag vägde ca 36 kilo mindre än jag gör nu så den passar inte riktigt längre. 

#113 Ajdå, jag som sa att "hunden är folkilsken" :)
Min favorit T-shirt är den från JC med några hoprörda Bob Dylan - citat på.
T-shirtar jag skulle vilja ha:
Något djupsinnigt, designat, konstnärligt screentryckt. Ev besitter jag ett visst djupsinne, men designer är jag inte och jag kan inte screentrycka.
Snygga T-shirt med 2CV på.
Fräsiga t-shirtar…
Vi får la starta ett samarbete.. någon (flera) kläcker ideer.. någon (flera) designar och layoutar (eller vatysan det nu heter) och nån trycker..
* *
Idag sov jag till 2… Inte bra.. Fast jag läste till 4-tiden i morse.. kan ha med saken att göra, haha. Det är ändå för mycket, lite av coma-känslan har kommit tillbaka, det känns helt enkelt nästan omöjligt att vakna.
OBS! Jag skriver inte såhär mkt om min trötthet för att jag tror att det är intressant för er.. Utan lite som ett protokoll till mig själv.. För jag glömmer fort när jag mådde hur.

#123 … och så skaffar vi billiga T-shirtar som något barn i Asien sytt, trycker på dem och säljer dyrt.
Vad är det för bok som kan hålla dig vaken till kl 4 på morgonen? Nyfiken.
Själv håller jag på med Människor det varit synd om av Kalle Lind. Författaren som är en skäggig kulturvetare född 1975 har skrivit en mycket rolig bok. Det är inte bara Bob Dylan det är synd om utan även Astrid Lindgren, Arne Weise och Ulf Lundell + en hel del andra. Känns som en given julklapp.
Min inte-hjärna vill inte - just nu - syssla med allför djupsinniga/högtravande saker..
Så jag läser kriminalromaner.. Fick tips av kompis om en bok som heter The Likeness, skriven av Tana French.. Som jag läste på engelska (tyckte jag stod och stampade med ordförrådet innan, så det passade bra - träna, träna). 540 sidor. Och gillade skarpt!!
Så jag letade upp hennes första alster (The likeness är nr 2, ej än översatt till svenska) som heter Till skogs (Into the Woods). Roligt att jämföra upplevelsen av att läsa henne på olika språk.. Hittills retar jag mig lite på översättningen till svenska.. Känns lite hafsig ibland.
Hennes böcker utspelar sig på Irland.. runt Dublin. Det är två olika poliser ur samma "murder squad" som berättar de olika historierna. Men samma personer ingår liksom.. Även de runtomkring.. och eftersom huvudperson växlar så får man lära känna dem ur olika synvinklar, i jagform och sen i birollsform genom kollegans ögon.. Fräscht. Ingen blir "hjälten".. utan det framgår tydligt att det handlar om lagarbete. Även om konflikter och samarbete mln dem.. Trovärdigt tror jag.
Intrigerna är fiffiga. Rekommenderas! Vet inte än om den jag läser nu är lika bra som den förra, men jag tycker det verkar lovande.

Läser också kriminalromaner just nu. Har köpt Camilla Läckberg sex första böcker. Har läst dem innan men då lånade jag dem på biblioteket och läste dem i fel ordning. Känns mycket bättre nu. När jag läst färdigt dem ska jag köpa hennes senaste med förstås!
Har inget emot att läsa om din trötthet också, kaisakavat. Vet veta allt om dig! 
… tycker om att veta hur du mår i alla fall. Jag skriver ju också om hur jag mår.
flikkan - Så bra att du står ut med trötthetsdagboken.. 
Läckberg.. jodå hon skriver trevligt, men jag läste tre av henne… sen bidde jag leds.. F´låååt..
Tyr att smaken är olika!
Rekommenderar varmt Arne Dahls serie om A-gruppen!! Börjar bra och blir bättre och bättre. Läs dem i rätt ordning.
* *
Retar mig än mer på översättningen.. Kan den vara korrekturläst överhuvudtaget? Vad sägs om meningen:
"Femtonåringen satte sig tillrätta i en fåtölj och lade armarna i kors så att brösten trycktes upp som på någons mamma och blängde blekt, uttråkat och högdraget mot oss."
..som på någons mamma… Vad i helsikke menas? Någons mamma har upptryckta bröst? Vems? Hur? Varför då? Absolut inget i texten som förklarar.. Många såna där konstigheter, som om man direktöversatt nåt uttryck som bara inte funkar på svenska.. Eller är jag korkad? Tror inte att det är författarens orginal som är konstigt, utan översättningen.
Har hittat andra sorters felaktigheter också, minns inget exakt exempel, men t ex som om man skrev special istället för speciell eller liknande. Och blänger man inte "på" någon, inte mot någon..?
(prepositioner är svåra.. finns alldeles för många.)
Haha.. Jag gjorde beasmör och slurpade i mig en redig dos.. kanske blir jag snällare i min bedömning när jag fortsätter..

kaisakavat: Ja, visst är det tur att man tycker olika!
Ska ringa mamma och fråga om hon har upptryckta bröst.
Jag kommer ju inte bli mamma så jag kommer aldrig att få veta.
Ska se om biblioteket har Arne Dahls böcker, i rätt ordning, och se om de är nått för mig. Ska bara läsa färdigt de jag håller på med och sen kommer jag fråga igen vad författaren hette. Så glöm helst inte bort honom. 

Upptryckta bröst? Balconette eller push-up?
Stephen Booth är min favorit bland britterna. Mons Kallentoft är bra om man vill veta vad det är för väder i Linköping och vad som händer om man dricker för mycket Tequila.
Men om man läser frisk, fräsch och spontan, så får man veta hur den bättre bemedlade medelklassen uppför sig och lever och mår i Stockholm, förutsatt att de är ganska sådär medelålders 35 typ.

Känner en viss dragning till att läsa de tunga grabbarna, Steinbeck och Dagermann och gänget. Och Selma förstås, i något vackert band från sent 30-tal. #130, jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Kan du utveckla och exemplifiera? :)
Just nu gillar jag att läsa mig själ! 
Håller på att gå igenom min dator och rensa… Göra backuper å så. För min dator ska formateras, startas om från scratch, pånyttfödas. Den har varit lite ledsen på sistone.
Så inatt satt jag och läste igenom sånt jag skrivit. F-n - jag är bra!! Hehe! Ja, alltså inte allt jag skriver, men vissa grejjer..
Inte för att dikter är min starkaste grejj, men här är en, några år gammal och i utkast-skick:
Som en gammal fiskebåt
med vältrampat saltvattenslipat däck
och nötta relingar
Har jag seglat över hav
sällan legat skyddad i hamn
för jag har haft mycket att uträtta
En gång förliste jag
när lasten blev för tung
Föll ner i det skrämmande djupet
Låg där, i en bädd av sand
Ligger där ännu
Ibland, i evighet
Det som en gång brutits
fogas samman på nytt
med trådar som spinnes av erfarenhet
När sanden på havets botten vandrar
puffar den lätt mot mitt sargade skrov
Upp, upp! manar den
Innan gryningen, när stormen bedarrat
kommer vågen som lyfter mig
Sanden på botten är alldeles tyst
Vilken fin dikt du har skrivit!
Ja, livet har sina med- och motgångar!

Du är ju ritkigt poetisk av dig, Kaisakavat! 

Wow den gillar jag! 

Mycket bra bildspråk. Thanks for sharing your memories.

You're a poet and you know it! 
Fint skrivet.
Nu e ni snälla - måste bero på allt smöret ni äter!! 
Jag är ingen poet.. har väl kluddat ihop typ fem dikter i mitt liv och de känns.. hm… väldans amatöriga..
Men det gööör inget!

Äter massor med smör just nu, minst 100 gram om dagen delat på två äggmjölk så jag borde bli supersnäll! Har i minst 50 gram i köttfärsåsen med.
När får vi läsa de andra 4 dikterna då? 
De e allt lite cool-läskigt i mitt liv just nu.. när jag skulle sova inatt fick jag DEN "magfjälrillsattacken". Fast en bra sorts..
Kollar upp visum-regler och hur man ansöker - till USA. Inga problem, det kommer fixa sig.. En massa papper och det tar några månader. Man måste ner till Ambassaden i Fjållträsk för en intervju, men det e luuuugnt. Planerar.. Har stämt av läget med ungarna.. Min bostad ska sägas upp och valda delar magasineras.. T o m rätt klar över vad jag ska ta med mig.. (inte mkt) Haha.. inte klokt!
Det är surrealistiskt och fullkomligt realistiskt samtidigt.
Någon gång under kommande år - när jag har försökt arbetsträna/arbetstränat, jag vet hur det går och FK har "bestämt sig" - då har jag beslutsunderlag och då blire Hawaii! Det verkar t o m bli Hawaii oavsett vad FK beslutar. Om inget konstigt/drastiskt händer i övrigt som kullkastar det hela.
- Blire noll kronor - då MÅSTE jag ju sticka! En sorts ekonomisk flykting.. kan inte leva på noll.
- Blire typ halv sjukersättning - då sticker jag! Det räcker till mat, telefon, csn (grrrrr) och lite fickpengar..
- Blire hel sjukersättning - ja… då sticker jag ju! 
Visserligen är jag ju sjuk, men hm.. är ju "van" vid det. Mina vänner där vet precis hur och de har full koll på Low-Carb.. Jag får bo gratis och t o m äta gratis om mina egna pengar inte räcker. De har resurser. Men kostnadsläget är annorlunda där, får jag med mig en liten ersättning härifrån så räcker den en bit, mycket längre än här hemma. Det finns också mycket stora möjligheter till små lätta ströjobb och jag kommer att få/ha kontakter via vännerna..
Trots dålig ekonomi och fortsatt knasig hälsa, så har nu en dörr öppnat sig. Jag känner mig fri, det här är vad jag drömt om och det är genomförbart, inom räckhåll.. Och det är faktiskt inte bara vännernas förtjänst.. Jag har gett mig själv möjligheten, genom att drömma, vara vaken för tecken.. ljusglimtar, inte ge upp, och genom att våga tacka ja när det väl händer..
Det må låta som en dröm, men det är faktiskt numera en plan! Ansökan till ambassaden kommer att avgå i slutet av detta året..
På min kylskåpsdörr hänger en cheklista! 
I sann svensk anda borde olyckskorpar kraxa nu.. någon borde påminna mig om att jag nog egentligen inte orkar och att jag nog är deprimerad.. egentligen.. Kanske gör de det, men hahaha.. jag lyssnar inte!
*Plaskar lojt med foten i Stilla havets turkosa ljumma vatten… jo, jag är nog redan där!*

Wow, det låter ju helt fantastiskt! Ja, varför inte? Hoppas verkligen du får din ersättning och att FK inte samtidigt kräver att du ska delta i nåt bisarrt program och måste stanna i landet.
Vem vet, kanske mår du bättre av klimatet och orkar jobba några timmar i veckan?

_Den som kan det här med smör
skär det med kniv, som sig bör
Tillräckligt med smör
gör tillvaron problemlös
_
Ett smörigt råd - var generös
Poesi handlar om att komma i kontakt med sin själ.
Har man inget bättre för sig så kan man skriva sk nonsensdikter, vilket jag gjort ovan. Tycker inte om ordet problemlös, men lyckas inte hitta nåt bättre. Från början var versen skriven i jag-form och menad som en rejäl käftsmäll åt mig själv.
Sonen fyller år idag. Födelsedagspresenterna vi skickat efter har inte kommit. Kläderna som vi köpte för någon vecka sedan och var tänkta som födelsedagspresent har han redan använt. Han fyller 12 och tycker att mamma är dum i huvudet och avvikande.

#140 Tror att vi skrivit på varsitt inlägg samtidigt och gått om varandra. Mitt småtramsigt, som vanligt och ditt omvälvande. Sitter bara här och svär för mig själv. Rätt imponerad faktiskt. Lovar att kraxa lite, om du vill lyssna. 
Aniara4 - Om Fk hittar på nåt sånt.. och inte mitt nej räcker, då kommer jag titta stint på fk-människorna tills de pulveriseras och försvinner.. Bra metod - rekommenderas!
Troligen kommer jag orka jobba lite.. efter att ha vilat mig efter ihoppackning av mitt liv här och resan över. Jet lag och klimatanpassning kan ta ett tag.
Jobba för maten i alla fall och lite till. Som sagt.. lättare jobb finns.
parsley - Gillar ditt diktande. Problemlös blir man ju sällan.. men ibland kanske i alla fall inte problemtyngd.
flikkan - de andra fyra dikterna.. naehäääääeeeeeee.. 

Hjälp! vad spännande!
Ja, det om Hawaii alltså, inte dikterna. Även om de också skulle vara spännande så slår nog Hawaii dem med hästlängder, och hästar kan minsann vara långa! 
… hoppas du kommer ha tillgång till internet på Hawaii med så vi inte tappar bort dig, för det vore sorgligt!
Jodå, det finns förstås internet där.. det är ju USA. Allt är dessutom billigare där.. i alla fall det mesta. Kommer vänta med att köpa lap top tills jag är där.. de kostar långt under hälften där jmf med här.
Surrar ju med polarna över MSN nästan varje "natt morgon kväll".. (de sover på dan - skumt
- exakt 12 timmar efter oss nu..) Det är ju så jag kommer umgås med mina ungar också.
Märks att jag har dragit ner på kh-arna nu. Klubbad! Råkade somna vid ett och har just vaknat.. haha! Vaknade dessutom helt genomsvettig.. pust.. Vätska ut. Dags att dricka Dolomitvatten!
Och steka älgskav!

Blir så du kommer att umgås med oss också ju! Knasigt, sova på dagen. 
Tycker inte alls att du ska sluta prata om Hawaii, vill veta mera! 

Du kan väl starta ett litet LCHF B&B så vi har någonstans att bo när vi kommer och hälsar på + att du får lite extra inkomst.
Tänk bara på att du måste försäkra dig för sjukvård!!!! Ja jag vet att jag är tråkig men realistisk
Fler fina bilder vill vi se och följer detaljplanen noga 
Jodå, nog kommer jag umgås med er - om ni vill umgås med mig.
Haha! Detaljplan… B&B Låter ju som en bra idé! Men då må ni hänga där ofta, så det går ihop.. Den "lokala, traditionella" maten är i princip low carb anyway.. Kött och kött och fisk och fett och massor med kryddningar och grejjs. Med grönsakstillbehör. KOllade på youtube, filmlänkar från restauranger och jag satt och dreglade.. Ingen tvingar en att äta den modernare sk*ten, som förstås också är mycket vanlig där.
Akutsjukvård kommer jag ha rätt till, man jag ska kolla grejjs mer ingående förstås. Tack för påminnelse. 
Fast min kompis har tänkt gifta bort mig med en US Marine och då blir jag ju USAare själv om jag vill. Haha. De - marinsoldaterna - är typ aldrig hemma och tjänar asbra.. Tror inte hon kommer lyckas med det dock, men hon säger att hon redan har börjat samla ihop en "pool" - uppkollade och besiktade - som jag kommer få välja ur.
*LOL*
parsley - Du har ju rätt! Jag har totalmissat dig oven. Vad ere du vill kraxa om då??
Sen det där med 12-åringaar som tycker mamma är hm.. bedrövlig och pinsam.. Det är i botten ett tecken på att de är helt normala.
Men det är förstås inte roligt om det blir elaka tillmälen och bråk hela tiden.. Jag hade mina ungar i den åldern när jag blev sjuk och orkade inte riktigt såsom jag borde och hade velat. Men jag/vi fick ihop det ändå på nåt vis.
Vet inte om du vill ha råd eller ens behöver stöd i detta.. men jag rajtar ner översiktigt hur jag tänkte då.
Djupandas och håll ut! ;) Prata med sonen, i längden är det vad som funkar. Snacka dig fram till kontakt. Via utmattningsstrategin om det krävs.
Berätta om vem du är, att du vill vara dej och att du behöver hans respekt. Att du inte vill bli hånad - vem vill det? Inte han heller. Om att du har erfarenheter som han inte har och att du agerar utifrån dessa.
Ex: Min dotter hotade under ett par års tid (lite äldre, kanske 15-16 då) ständigt med att flytta.. Jodå, hon visste vad som "tog"! Och jag satte hårt mot hårt. Sa till henne: Vem ska betala det, tror du? Soc, svarade hon. Nehej du, sa jag, det kommer inte att hända. Du har en alldeles för bra mamma och hemsituation för att de ska vilja betala för det! Då skulle hon flytta till killen. Jahaa, sa jag.. är det rätt att han och hans föräldrar ska försörja dig? Och så vidare.
Förutom att jag sa femtitusen gånger till henne att jag älskar henne och att hon hörde hemma hos mig.
Och - Ibland måste man bli ARG. På riktigt! Sätta ner foten! Är de otrevliga så förvinner service. De behöver se att det finns en bortre gräns för vad som är acceptabelt. Kanske trotsar de den ändå just då, för de kan ju inte ge sig. Men egentligen och i längden så "går det in".
Ungefär så tror jag.. Låter skitenkelt, eller hur!? Kram och kämpa på! 

Tack för tipsen!
Har en dotter på 11,5 så jag behöver veta hur verkligheten blir
Än har vi bra kontakt men ibland har hon en lite taskig attityd men pratar med henne om det. Det värsta är att vi har samma tempramet så det lär ryka här i framtiden
Tillbaka till Hawaii jo akutsjukvård får du om du håller på att dö men uppföljnings vård och mediciner är svindyrt. såg ett program häromveckan på tv4 fakta tror jag om den sjuka vården i USA och det var skrämmande 

Hmm, är nästan lite glad att jag inte har barn.
… eller nä, nu ljög jag. Ibland vill jag ha barn men det skulle inte fungera.

Laptoparna är billigare utomlands, eftersom det saknas ett antal tangenter på tangentbordet. :)
Ang min son. Har är smartare än sin mamma. Det är lite påfrestande, eftersom han vinner nästan varenda diskussion. Igår lyckades han ordna så hans lilla födelsedagsfriande med familjen kändes som en Lars Norén influerad Jonas Gardell-sketch. Han vet precis vilka knappar han ska trycka på för att få alla att spåra ut och pappa att vända sig mot mamma och börja använda sig av amatörpsykologiska termer. Jag tycker om min lille son ändå.
Korpen är en fågel som kan härma mänskliga läten. Så nu vet ni vad olyckskorpar håller på med, härmar mänskliga läten.

Hoho! Kaisakavat! Har du flyttat redan? Har inte sett dig på länge nu.
Kunde inte sova i natt så jag är helt speedad just nu. Gör allt i 120 så inget blir riktigt bra, men det blir gjort i alla fall och det är huvudsaken. 
Hoppas det är bra med dig. Saknar dig lite! 

Hoho! Kaisakavat! Har du flyttat redan? Har inte sett dig på länge nu.
Kunde inte sova i natt så jag är helt speedad just nu. Gör allt i 120 så inget blir riktigt bra, men det blir gjort i alla fall och det är huvudsaken. 
Hoppas det är bra med dig. Saknar dig lite! 
Emea67 - Trevligt med 11-12-åringar.. Då har man ännu en suck! *fniss* jag tror mkt på att ha skaffat en "prata-med-varandra-tradition INNAN det bryter ut, så att säga.. Det är faktiskt också roligt och rörande och häftigt att se dem växa upp, inte bara jobbigt.. 
Jo, jag vet om sjukvården i USA, de har ju knappt nån allmän så¨n alls. OCh hursomhelst kommer jag ju troligen att vara där så länge, så jag MÅSTE utöka den vanliga "turistförsäkringen". Jättebra att du påminner - står på min checklista..
parsley - Du har som vanligt rätt i det där med saknade tangenter. Jag får välan lov att vänja mig.. Och så kan man ju ställa om till svenskt tangentbord och strunta i vad som står på knapparna.. Det kan vara spännande i början.. Minns när jag hade mina halvtidsjobb åt kommunen och rejsade mellan varje dag. Då det "nya" tangentborden kom i slutet av 80-talet (?).. På förmiddagen skrev jag på det nya standardtangentbordet, på eftermiddagen på det gamla.
Din son tror jag nog du klarar att "hantera".. Lite som LCHF, gäller att hålla sig "på banan" och inte tillåta dikeskörningar. Haha..
De gullen fostrar oss lika mkt som vi fostrar dem..
flikkan - Här är jag! Trevligt att bli efterlyst!
Jag har snokar runt lite här på KIF, men inte skrivit just nåt..
Vilket strunt med att inte sova och att bli speedad istället. Jobbigt. Såg i din tråd att du glömde ta medicinerna igår morse.. Har det med saken att göra?

Hej! Där är du ju!
Glömde ta ett piller av tre igår kväll med så det är därför jag inte har sovit i natt. Däremot förstår jag inte varför jag är så speedad, för det borde jag inte alls vara. Har tagit medicin som vanligt i morse så nu borde jag vara "normal" liksom.
Är dock halvt genom svettig och ja.. speedad! Tror jag ska gå en runda med Fröken Saluki och se om det blir bättre.
Sedan många dagar (över en vecka) har jag huvudvärk. Vaknar på morgonen med ont. Fruktansvärt stel och ont i nacken.
Igår kväll gick jag och en kompis på bio - Stieg Larsson-filmen - och så fort reklamen körde igång kände jag att det blev obehagligt.. Ögonen kunde inte hantera bildväxlingarna.. Yr..
DET migränanfallet. Vänster halva av bioduken såg jag aldrig.. Om nåt viktigt hände där så kan ni väl berätta.. snälla?? Sen kom huvudvärken och illamåendet. Glödheta nålar instuckna i skallen..
Jodå, jag har haft trevligare på bio! Tror hursomhelst att filmen var rätt bra!! 
Vacklade ut och blev hemskjutsad.. Grävde igenom medicinlagret och hade förstås inte någon migränmedicin. (Har ju inte haft det på åååååratal) Tog 2 alvedon och 2 Dexofen.. som hjälpte bra mot smärtan när de hade monterat bort min livmoder.. Men nu - nej. Det hjälpte liite, men inte mkt. Och jag hade inget annat.
Somnade så småningom och har drömt fruktansvärda mardrömmar om att min pojke (som vara liten igen) råkade illa ut och att jag försökte skaffa hjälp men ingen lyssnade. Total vanmakt - äckeldröm. Antingen drömde jag från själva huvudvärken eller så fick jag det av pillren. Det liknar mina tidigare pillerreaktions-mardrömmar. Fy f-n.. Går här och kurar och väntar på att sonen ska komma förbi idag, så jag får kramas..
Sen ska vi döda och återuppliva min dator!
Och - vaknade idag - med huvudvärk och nackstelhet. Det brukar ju gå över av sig självt, men jag tror inte jag orkar det här så länge till. Men vad gör man?
flikkan - Promenad med vovve låter sköööönt.. Hoppas det hjälper!

Ska bara övertala Fröken Saluki med. Det blåser och är ganska kallt, bara 10 grader, och då tycker inte hon att man verkligen behöver gå ut…
Ska nog skaffa en valp till våren och då blir det en med mer päls på! 

Fick med både Maken och hund på en 45 minuters promenad. Sen masserade Maken min rygg och efter en dusch så blev jag som ny!
Nu är jag ospeedad och helt normal! 
… fast hungrig… 
flikkan - Du blev normal - Hurra! Himla bra! 
* *
Själv är jag rätt OK.. har nästan inte ont i huvudet alls och nacken är bara halvstel..
Min dator är omformaterad och ominstallerad och fungerar YPPERLIGT!!!
Yea! 
Sen fick jag ju umgås med sonen.. Hur sjutton blev han så bra?! Fast Jo! Jag vet ju - en kombination av arv (från mig) och miljö (tuktad och älskad av mig) höhöhöhöhö!!

Supernormal! 
Fast fortfarande hungrig. Maken sågar och håller på i köket så jag har inte fått plats än. Men snart är det dags för en äggmjölk!
Har en Make som pysslar med datorn om den krånglar. Det är så skönt att slippa göra det själv. Jag har inte tålamod eller ork till sånt.
Skönt att din nacke och ditt huvud är lite bättre. Det är så jobbigt att gå runt och ha ont.
I morrn åker jag in på lassa och dödar balansnerven på vänster sida. Sen BORDE jag slippa yrsel :)
I övrigt så är allt bra, det har snöat nu i afton, så jag måste på med vinterdäcken i morrn bitti.
flikkan - Äggmjölk med sågspån i - den nya smaken! eh..tja… 
Maja2 - Var bor du? (glömt)..
Hoppas allt går jättebra! DU får ju lov att rapportera..
kram
* *
Vilken otur att du fick migrän på bion!
Vad bra att du känner dig bättre nu! Är in här och läser, men praktiken tar mycket tid och kraft nu i början, så det har inte blivit att skriva så mycket.
Maja2: Lycka till i morgon!

Bra att det har hamnat på din checklista = jag slutar tjata 
Är bara rädd om dig och vill att du ska ha det bra och vara trygg over there
Tänkte som flikkan77 att har hon redan åkt utan att rapportera! Men sen så stigaer man upp på måndag morgonen så är du här 
Håller på att bli förkyld eller det kanske inte blir värre än så här men känner mig frusen och seg i kroppen och knoppen och har varit så här hela helgen
men men livet går vidare.
Ha en bra dag allihopa!!!!!!!!

Good Morning.
Har suttit har och tjuvlast er trevliga trad, sa kanns det ju.som en fluga pa vaggen far man titta in hos er andra.
Fint Poem dar !!
woopsie varmde just min aggmjolk…hm den blev lite dallrig???!
Angaende Dvitamin;jag skickade efter fran US, trevliga tuggtabletter som barnen glatt ater .Kommer inte ihag vad foretaget heter,ska kolla senare,men pa burken star det ''biolife'' Vitamin D90 tabletter,Minns inte att de var dyrare an andra!! (secret; be dem att dra ned kostnaden lite pa deklarationen,sa blir ni gladare nar tullen kollat)ataerkommer om det.
urk, varmt kokt agg i kaffe, nevermind det var en risk jag tog!!
trevlig mandag
halsningar Karen

maja2: Hoppas det går bra för dig idag!
Kaisakavat: Sen vi började måla köksluckorna för snart 2 månader sen så har köket varit ett kaos! Är sugen på äggmjölk med saffran i, inte sågspån. 
Hoppas bara maken kommer ihåg saffran när han handlar idag. Inte sånt man köper var dag direkt.

kaisakavat…..Kommer det att bli resa av snart ….????…avis …vill oxå ut och resa……
…..ha det gott….
kram nenna31

Jag har haft feber i helgen. Brukar få det när hösten kommer, det där första höstovädret. Firar väl lite, offer för ett meterologiskt fenomen:) Sovit, varit vaken, varit sängliggande, glidit mellan sömn och halvvakenhet, läst lite, stickat några varv. Inte helt obehagligt faktiskt. Tänkt, lekt med tankar. Resultat. Livet är som förut i alla fall.
Hej alla!
Jag har inte ont i skallen mer.. och bara lite ont i nacken, men det beror på att jag hängt vid datorn en bra stund nu. Är inte heller dödstrött längre.. Rätt klar i knoppen åxå!
Dessutom har jag en grym teori om varför det har varit så illa, men vågar inte presentera den.. tror jag.
Ikväll har jag tvättat om mitt hår med bikarbonat. Som det skrivs om i den här tråden. Och sköljde med vinäger. Voila! Hips vips är mitt hår luftigt och icke-statiskt igen! Hurraaaaaa!!
* *
flikkan - Önskar jag kunde lära mig gilla äggmjölk. Kanske gör jag ett nytt försök snart..
nenna31 - Det blir resa under nästa år.. troligen någon gång under sommaren. Idag har jag varit i kontakt med myndigheter och kollar grejjs. Ska ju ner på intervju till ambassaden till våren, t ex.. Och måste ha med mig en jädrans massa papper och allt är petnoga.
Det bli mycket intressant!
Men måste förstås också avvakta FK och arbetsträning. Första avstämningsmötet är den 28 okt. Inge brådska här inte.. Gott om tid.. 
parsley - Mys-förkyld?? Låter som om du överlever - bra det! Leka med tankar är en trevlig syssla. Krya på dig! 

Du kan ju presentera din teori i lite mer allmäna former? Så vi vet vad vi ska passa oss för.
Bio är påfrestande, massor av folk, ljud och ljusintryck och pop-corn-ångor i luften. Bäst att stanna hemma.

kaisakavat: Annars tror jag att man klarar sig lika bra utan äggmjölk. Alla kan ju inte tycka om allt! 
Fast det är himla smidigt och mätt blir man. Maken lyckades komma ihåg att köpa saffran så idag har jag druckit två muggar med chokladsaffranssmak. Gott!
Blir varm av att dricka äggmjölk med, äter jag varm mat så brukar jag frysa så mycket efteråt att fingrarna blir helt blå och jag sitter och frysryser hela tiden. Konstigt!
Okej då!
Min utflippade teori om mitt hemska ont-i-nacken-och-huvvet-problem:
Känslan har hela tiden varit att jag har haft typ kramp i nacken.. Har inte spelat någon som helst roll om jag suttit, stått, gått, cyklat, sprungit, legat - jag har ändå haft krampkänsla i nacken. Jättejobbigt att ligga faktiskt. Ingen nackgympa eller stretch har ens varit i närheten av att hjälpa. Istället en tendens att bli värre och värre.
Började bli skraj.. Särskilt lördag kväll när jag fick migränanfallet och smärtan både i huvud och i nacke plus krampkänsla var typ outhärdlig. Tänkte på hjärnhinneinflammation och allt möjligt.. Jo, sånt kan man roa sig med på bio!
Men sen började hjärnan arbeta mer logiskt. Kramp, tänkte jag.. hm bekant. Vadkramp, tänkte jag sen. Och sen ramlade slanten ner - Magnesiumbrist!? Började ta ordentlig dos Dolomit - nackontet nästan borta på ett drygt dygn. Nu helt borta.
Detta är exakt den procedur jag gick igenom för närmare 1 år sen, när jag fick jädrigt ont på vänster sida i bröstkorgen. Började med lite lindriga känningar, men blev värre för varje dag. För varje andetag högg det till som f-n, tills det blev svårt att andas överhuvudtaget. Dessutom spred det sig över allt större område. Jag var mkt konfunderad, men kände ju att det var ytligt, inte hjärta eller lungor.
Kom på att jag ju åxå hade vadkrampkänningar.. magnesium.. problemet försvann!!
Vet att detta låter.. hm.. lite Hallelujah!!! "bara-man-tror-så-funkar-det", typ.
Men tag i beräkningen att jag har en sjukdom som påverkar muskelfunktionen mycket. Jag har alltid en tendens till kramper vid ansträngningar, alltid svag e t c.. Kanske är jag extra känslig i alla muskler därför, inte bara för vadkramper.
Kanske jag borde käka Dolomit alltid?? Eller??

Smart tänkt av dig, Kaisakavat! Vet inte om jag hade gjort kopplingen mellan vadkramper och nackont. Skönt att det fungerade med mer Dolomit!
Hjärnihinneinflammation hade ju varit mindre roligt…
Åh.. snällt flikkan, men överskatta mig inte.. Jag gjorde aldrig kopplingen mellan vadkramper och nackont.. Istället gjorde jag en koppling mellan kramp och kramp.. inte så komplicerat egneltigen.. haha! 

Jo, du är höjd till skyarna av mig!
Du har svar på det mesta och är klok och rolig ju. Kan det bli bätter? 

Kosttillskott tillhör mina stora passioner här i livet (vilka intressen man kan ha, va?). Vad harmonisk jag kände mig när jag varit på Apoteket och handlat vitaminer senast. Kan lycka köpas för pengar? Absolut, om man har kosttillskott som hobby.
Är dolomit kalk eller magnesium? Åt magnesium när jag lade om kosten till LCHF, men tar inte extra magnesium fn. Det kanske jag skulle göra. Alltid skrämmer eller roar det någon. Vad äter du? Magnesium. Fast effekten kanske blir bättre om jag satsar på svavel?
Ett gammalt hurmorsknep mot vadkramp är raggsockor på fötterna, även när man sover. Du skulle alltså haft mössa på dig och en yllesjal över axlarna.
flikkan - Vi kan ha en klubb för inbördes beundran - Jag gillar ju Dig och är impad av Dig!!! 
parsley - Dolomit innehåller kalk och magnesium i "rätt" proportioner.
Om det blir bättre effekt med svavel vet man junte förrns man vet vad det är du vill uppnå… 
Personligen är jag jättetrött på allt i pillerväg, för jag blir i princip alltid sjuk av allt. Och så är det bortslängda pengar. Käkar ju mat ju!!
Raggsockor hade kunnat varit en typisk succe för kaisakavat, om utifall det hjälper. Svårt att dra raggsocka runt bröstkorgen och nacken, men jag lovar att prova om det blir aktuellt nån mer gång..
HEj allihop.
jo Kaisa, jag bor i Bygdsiljum :) och arbetar på ica-butiken här i byn.
Jag har varit och sprutat i örat både måndag och igår, och jag fick erbjudandet om att, istället för att spruta gift för att döda balansnerven och hörselnerven, prova spruta xalatan, ett medel som används i droppform i ögat på människor som har starr :)
Nu är det bara att vänta och se om det hjälper. Tanken är att det ska minska trycket i örat så jag slipper yrsel :)
ParsleY. junte förrns jag skrattar stort och gott, jag har också haft passion för piler men känner migmer harmonisk av smör och grädde numera…

Kaisakavat: En klubb för inbördesbeundran låter ju inte fel.
Tror du det är fler som vill vara med och bli beundrade?
#186 Ja, jag vill vara med! 

Du är så välkommen du med, Carina! Ju fler desto med beundran får vi ju. 
Känner mig lite duktig idag för jag har gått en runda på 5178 steg. Släpade med min Fröken Saluki och sen trotsade vi blåsten. Det är lite kul med en stegräknare faktiskt! 
Tack flikkan, ja det är ju så sant! 
Ja, det är kul med stegräknare! Under sommaren har jag mestadels cyklat då jag tagit mig fram lite längre sträckor för egen maskin. Men nu börjar det bli för kallt, så fr.o.m. idag så promenerat jag. Brukar använda stegräknare, men glömde att ta på mig den idag.
Hej maja2! Ojdå.. låter i och för sig mindre drastiskt än att döda en balansnerv.. Hoppas verkligen det hjälper! Bygdsiljum - hm.. kändes ju tämligen nära.. 
Hej cattan! Det fanns ju en tid när man käkade allt möjligt i pillerväg för det är ju så himla bra.. Har också övergått till smör och grädde! 
Hej flikkan! Ja vi kör klubben!! ALLA som vill får vara med!!! 
Hej Carina! Jo, du är förstås välkommen i klubben. 
Hur går det för dig med praktiken?? Såg din kommentar ovan, att det är lite ansträngande i början..
* *
SJälv är jag lite tagen.. Har gjort stan med 22-åring. Som har pengar (fått löööön) och därför är på shoppinghumör. Suck alltså. Jag hittade minsann grejs som jag vill ha. Skor, tröjor, mössa, skjorta, mjukisbyxor och en jätteskön, jättefin jacka!
Men jag SKA INTE handla kläder i höst. Bara ett par skor.. I övrigt får min garderob duga, för jag kommer att försöka gneta och spara och knosa in varje tänkbar överbliven hundring på sparkonto. Om det nu blir nån över, alltså.. 

Jag vill bara klargöra en sak, mitt intresse för kosttillskott handlar lite om att gulla med sig själv. En del målar tånaglarna, andra roar sig med vitaminer. Det är inte så att jag typ "har piller som jag köpt av en ful typ, tar man dom så blir man en jättekul typ", eller ens intresserar mig för den typen av verksamhet. 
I mitt kök finns bl a följande:
- Fläsk-grytstek (puttrat länge i grönsakskryddgojs, doftar ljuvligt)
- Nötbröd med halva mängden mandel och istället riven ost, lite crfr
- Kycklingleverpastej med bacon
- Chokladkladdkaka LCHF (snart färdig)
- Kesoostkaka - neutralvariant som kan ätas till käk eller till bär som efterrätt (snart färdig)
- Ugnsgratinerad ratatouille
Drar på lite extra nu, för att visa mina ungar och de gäster som dräller ut och in här, att LCHF minsann inte alls är tråkigt - tvärtom!!
Jag är mätt! Och ändå har jag inte provat käka av allt än.

Kajsa…vi kommer ..spara lite mat.please
OK 
Oj, vad mycket gott du har gjort!
Praktiken går bra och jag trivs jättebra!
Men det är förstås en omställning att börja praktisera efter att ha varit hemma i drygt ett år.
Att det tar mycket tid beror på att jag på fritiden håller på att repetera och lära mig mer om Office-paketet. "Office 2007"-gränssnitten ser dessutom helt annorlunda ut än då jag använde t.ex. Access och Excel för några år sedan.

Hej igen Kaisakavat!
Givetvis får alla vara med i vår klubb! Ju fler som är med desto mer beundran får vi alla, supersmart klubb!
Hjälp vad du lagar mat! Jag lagar bara äggmjölk och köttfärssås. Det går visst att leva på det med. Är lite fundersam på om jag kanske får i mig lite väl mycket kcal men jag vet inte… Just nu så spelar det inte så stor roll. Har ju börjat motionera rätt mycket just nu så jag utvärderar senare. Till jul eller så. 
Det är synd att du bor så långt bort för du hade kunnat lära mig massor när det gäller matlagning!
Kram på dig! 

Jag vill vara med i eran klubb! Beundrar er jätte mycket
kaisa lagar mat ock flikkan har dinosaurieägg så man måste bara beundra er 
Själv gör jag inte mycket för tillfället är förkyld och har varit det i en vecka snart!!!! Håller bara ställningarna här hemma och jobbar på så gott det går, varit ledig idag och gjort nada förutom att skutsa barnen till skolan och följde med och handlade nu i kväll, jo jag var ute en sväng med hunden mitt på dagen också, annars tagt det lungt och sovit lite.
Hoppas att jag inte glömt någon annan medlem i klubben men det finns många andra jag gillar och beundrar som deltar i denna tråd! Ingen nämd och ingen glömd
Ha en trevlig helg!

Klart du också får vara med Emea! Vad har du för hund? Är alltid nyfiken på andras hundar. Funderar på att skaffa en valp till våren/somaren men har inte bestämt riktigt vilken ras än. Funderar på Tollare men inget är bestämt.
Hej Klubben! Ni e så söööööta!
Jag funderar på att skaffa en fä-hund! Tänk så bra att ha nån att skälla ikapp med när andan faller på… 
Fast jag skojja bara! På månda kommer Farkas.. då blire fullt upp!
Min unge är ju hemma på besök från Norge. GUUUUUUUUUUUD så söt hon är! Hon är ju med kompisar hela tiden, så jag får ha henne i lagoma doser haha..
Jag har som sagt lagat en massa mat. Rörde nyss ihop Saiva-cheese med purjolök, vitlök, oregano, salt och peppar. Suck! JÄTTEGOTT!!! Provsmakar av allt hela tiden, men kom plötsligt på att det nog inte räcker med provsmakningar, man måste he in riktiga lass åxå!!
Så nu har jag lassat in och till det ett glas prima rödvin! Ujujuj.. så gott!
Go´ fredagkväll till er ALLA!! 

flikkan- Vi har en labrador, svart, hane och 4 år han är lite galen men det är bra för han passar då bra in i våran familj
kaisa- rött vin vart det här ocskå i går kväll mmmm vad gott, finns lite kvar till att avnjutas i kväll också 
Kram till er båda Clubmates

Morning. Kajsa, vad ar Saiva-cheese, ar det som philadelphia ungefar ,en mjukost?Det lat utomordentligt trevligt med den dar roran.

Det där med att provsmaka är lurigt, kaisakavat. Man har liksom ingen koll på hur mycket man har ätit egentligen. Ibland blir man mätt innan maten är klar och ibland blir man inte mätt alls utan kan äta alldeles för mycket. 
Emea67: Labradorer är härliga, och lite knäppa de med.
Funderar lite på om jag ska ha en sådan eller en Tollare… eller en Saluki. Kan inte riktigt bestämma mig.
Jag köpte igår hem Lindts mörka choklad med hallon, samma som jag gav dig i present. Har varit nyfiken på den länge, men varit rädd för att vräka i mig hela på en gång. Men det gick bra, jag och min dotter tog en bit var på eftermiddagen.
Sedan delade vi på resten då vi såg "Idol". Jag bröt sönder mina bitar och satte i jordgubbarna och grädden. Vad gott det blev! Men nog blev det att jag åt lite extra mycket av det andra!
Emea67: Vad roligt att du också vill vara med i våran klubb!
Och som flikkan skrev: "Ju fler desto mer beundran får vi ju." Så sant, så sant! Önskar dig och er andra en fortsatt trevlig helg!

Tycker att man blir rätt sugen på eller av smaksatt mörk choklad och gärna äter mer än biten man tänkt från början.
Carina - Den där Lindts mörka hallon-choklad.. Upptäckte när jag smakade av den att den var…. hm… söööt. 
Kollade förteckningen och det visade sig att den innehåller rätt mkt kh, mycket mer än Marabous hallon-choklad. Lindts är godare förstås, inte bara för att den är sötare.. det är god chokladarom. Men man får passa sig. 
Minns inte siffrorna dock.
parsley - Det är sant, stor risk. Marabou hallon fixar jag men har ändå bestämt mig för att inte köpa sånt mer än någon enstaka gång med mycket glesa mellanrum.
Jag har varit ner på Coop. De sålde benfri kotlett i hel bit för 49 kr kg, med en del fettrand kvar. Har köpt av den förut, men släpade hem ett tvåkilosbyte den här gången också (köpbegränsning, grrrrr). Som nu är i en gryta på spisen.
Samt kyckling och två-dagar-kvar-till-bäst-före-datumet-skinka. Skinkan är redan i min mage. Nylen-Hugosson utan E621!!

Vad du lagar mat kaisa!!! Blir avis på dig som är duktig och håller grytorna igång!
Jag gjorde fläskgryta igår med grädde och CF sås sedan gjorde jag också en gryta på högrev den ska vi nog äta imorgon. Jorå så ibland händer det att jag har storkok också men önskade att det blev oftare. Men som jag skrev i min egen tråd tror jag så vore det inge problem om alla i familjen gillade samma mat som mig
Men som det är nu så rynkar alltid någon åt maten eller vill inte ha det eller det
det gör mig galen!!!
Ha en trevlig måndag mina vänner!v 

Choklad ÄR farligt gott…..så det är verkligen godis för mig …..lyxvara som inte inhandlas så ofta ….som tur är….

Har mintchoklad hemma just nu. Den är farligt farlig! 
Hej alla chokladmonster och alla andra i "klubben"! Det ser ut att bli en fiiiin dag - solen våld-skiner!! 
Emea67 - Grytorna dina låter ju inte fy skam. Slrp! 
* *
Vaknar varje morgon (oklart hur morgon ska definieras.. eller hur?) av hysterisk fågelsång utanför mitt fönster. Eller sång.. en hel del skat-snatter mellan truddelutterna.. Och billarm… Och en j-a grävmaskin nåt kvarter bort.
Nu sover jag i soffa i vardagsrum, dotterns vovve och sambo anlände igår. Konstaterar att soffan INTE är särskilt bekväm. Hur kunde jag tycka det förut??
Känner mig helt ledbruten och har väl kanske sovit två-tre timmar högst.
Jag har fått en hund.. eller … nä.. typ INTE. Men han är här - Farkas. Och han är SÅ FIIIIIIN!! Han var ju här i vintras, medan min katt ännu levde. Så fort han kom in igår, började han söka efter katten. Det var så himla rörande att se. "Var är du kompis?? Jag vill leka!!

Han är graciös liksom, och mysig. Har blivit mer vuxen i både utseende och sätt sen i vintras. Men är fortfarande så GLAD och energisk - ute är det fullt klös! Måste ta bilder på honom ute - inne blir det bara en enda svart röra…
Läste just om snö i Stockholmstrakten. Igår pratade jag med papa som uppdaterade mig på att det ligger snö inåt och uppåt landet härifrån. Inte här..
Fast det är väl inte jättebråttom inte. Bara mitten av oktober än, ävenom nu IKEA m fl har böjrat sälja jul-grejjs.
På Hawaiis högsta vulkantoppar ligger åxå snö. Den ska jag besöka.
Nu - Fläskstek med gucca och kaffe! 

God morgon eller vad man nu ska säga!
Jag har varit upp sedan kl. 6 och vid 7.20 tiden såg jag att det snöade här!!!!! Bor utanför Stockholm mot Enköpingshållet.!! Det var + 1 grader men den smälte när den nådde marken
skönt!!! Nu är det + 3 grader det blåser lite grann, solen sken nyss ser att det börjar mulna till nu. Vantar behövs när jag går ut med hunden glömde det nyss 
Grytorna är goda, högrevsgrytan ska vi äta i kväll
Till lunch idag blir det tunna revbensspjäll som köptes billigt på Lidl igår hittade ett exemplar med mycket kött och fett på
sedan kaffe med grädde, måste hinna göra äggmjölk i kväll grädden är inte bra för min viktnedgång!
Emea67 - Så din viktnedgång kräver strikt kost??
Har en bestämd känsla av att jag borde dra ner på typ allt, förutom fett och kött (fisk, ägg). Provade en dos grönsaker häromdagen, men det ville INTE min mage ha! Mejeri är jag snål med redan, men kunde bli än snålare.
Jag mår ju som bäst totalt sett av att äta strikt, det känns bara lite ensidigt.. Fast i somras åt jag kallskuret kött och kryddsmör i veckor i sträck utan att det störde.
Vi får välan se.. 

Jo jag tror den behöver en strikt kost. Med grädde i teet och kaffet som alltid dricks ur stora muggar blir det mycket grädde
och då är ju äggmjölk bättre
Grönsaker äter jag int i mängder är ganska nöjd med protein och fett ibland något flatbröd med mycket bregott och någon god ost. Tycker nog att det är mjölk kolisarna som påverkar mest.
Och så var den här - Svininfluensan! (med största "säkerhet")
Lilla söta dottern är jättesjuk. 

Men usch! Hoppas dottern blir jättefrisk fort! 
Appropå svin så träffade vi på ett väldigt dött vildsvin idag när jag och mamma var ute och gick. Promenerade igenom en gård och där kom två jägare hem med en stor gylta. Jättefin var den! (fast väldigt, väldigt död..)

#215 Jag är livrädd för vildsvin, speciellt att få dem framför bilen…
Om vädret i Småland. Det är råkallt här. Plusgrader fortfarande, men isande kallt. Sådan där kyla som finns i stängda hus och på platser som Jönköping och Alingsås. En sådan kyla som det inte går att skydda sig mot, som kryper in i kroppen och stannar där, lägger sig tillrätta runt skelettet, gör fingrarna kalla och blodlösa och får korsryggen att kännas lika kall som en nedkyld gammal bil, en bil såpass gammal att den inte har någon kupévärme som fungerar, som immar igen av kondens, som kräver att rutorna hålls öppna. Jönköping kyls av Vättern, men Alingsås? Min pappa säger att det alltid är råkallt i Alingsås. Han har rätt. Minns det inte själv. Kanske gick jag snabbare då, rörde mig annorlunda när jag var yngre? Varför denna råkyla här, nu, överallt? Inget kan värma mig, inte en kram, inte en kopp te, inte en bastu eller öppen eld. Kylan sitter i korsryggen, mest av allt.

#216 Usch ja, få ett sånt framför bilen hade jag inte velat!
Det närmsta jag kommit vildsvin innan var när jag var ute och red en gång utanför Halmstad och krockade med en sugga med 4 kultingar. Blev lite låst läge och sen vände jag hästen och red väldigt fort åt andra hållet. Hästen blev så rädd så jag kände hans hjärta riktigt dunka i mitt vänstra ben.

Vildsvin finns det massor av här! Vägsträckan utanför där jag bor har varningsskyltar för vildsvin! Såg en för snart 8 år sedan nere i ett dike på den lite större vägen, där skyltarna nu finns, såg den mest för att 2 st andra bilar stannat och spanade in den. Annars ser man bara där de har bökat sönder marken i skogen där man vill plocka kantareller
eller någons trädgård.
Kaisa hörde på radion att svininfluensan kommit till Pite och tänkte på dig, att du måste hålla dig inne så du inte blir smittad! Men det är ju försent nu när du har den så tätt inpå
Hoppas att du klarar dig och att dotra din blir bra snart!!!

emea67: Ja, spåren efter vildsvin är ofta lättare att se än själva djuret. Attans vad de kan böka sönder mark, och fort går det!
Där jag hade en häst utanför Halmstad var det vanligt med både vildsvin, älg, rådjur och räv. Det är roligt när man är ute och rider för man kommer så nära djuren.
Det är för sent! 
Här pågår en kamp - och inte vilken kamp som helst.
SVININFLUENSAN - LCHF vs Normalkost
Som vilket brilliant kvällstidningsuppslag som helst!! Ska jag ringa dem??
Dottern (normalkost) är som nämnts sjuk på riktigt, med feber, hosta, snuva och ont precis överallt. Hon är inte lika utslagen längre, men ännu dålig.
Jag (LCHF) har nu börjat hosta på samma sätt som hon gjorde igår och i förrgårkväll. Halsen bläk.. inte sårig, men inte bra. Ingen feber än så länge och ingen snuva. Känner mig öm och lite svullen kring lymfkörtlar och huvet känns lite "konstigt".
Men det ÄR ju typ konstigt alltid så..
Fortsättning följer..
Värken i halsen ökar. Ont när jag hostar. Fortfarande ingen feber.
Ungen hostar mycket, men hennes hosta håller på att förändras. Inte lika torr-tung.
Nyss sa hon: "Mamma, tänk om jag dör..? Inte för att jag är rädd, men jag bara kom att tänka på det.." Jag satte mig bredvid och drog hela batteriet av skäl till varför hon inte kommer att dö. Men sa också att man ju alltid ska ta influensa på allvar, att det inte är något att leka med att ha så hög feber och att vi håller ett öga på henne. Sa att hon måste säga till ifall det blir nåt konstigt och - ifall vi andra är "borta" - Hunden vaknar alltid! :)
Vovve är frisk. Tycker vi är skittråkiga för han får inte leka med sin gummileksak såhär sent. Den studsar så det bankar i hela huset.
Kaisakavat
Hoppas att du inte blir mer sjuk än så. Håller tummarna för dig. Flunsa vill ju ingen ha.
Tack Lottalis! 

#221 Jag kanske är en mycket elak människa….men hade i samma situation satt mig ner och berättat allt som talar för att …ja, tvärtom.
Vi får hoppas ni kryar på er snart!

Tänker på både dig och din dotter, kaisakavat. Hoppas ni båda blir friska fort!

ja hoppas att det blir bra snart. jag var ju i samma situatio for 2 veckor sedan.Minsta killen riktigt dalig, och nar vi trodde han holl pa att bli battre fick han ju HOSTAN,som varade nonstop i en vecka. pratade med fem doktorer minst, och de gav honom bade kortisontabletter och stark antibiotika, och forst da blev han raskt battre. De sa forstas att ''antibiotika inte hjalper'' men det var ganska klart for mig att det gjorde det.
Var radda om er.

Följer med intresse ditt hälsotillstånd. Krya på er.
Dagsrapport: Dotter lika sjuk idag - nästan.. tredje dagen som dålig. Ipren tar ner värsta elendet.
Jag hade nog min svacka sent igår kväll, då vare inte bra, kändes som om huvud och hals skulle lägga av. Som om det skulle bli svårt att andas under natten, e t c.. Nu har jag sovit och det känns bättre, egentligen nästan bra. Det är inte alls synd om mig. Alvedon bet dessutom inatt så det går ju att ta till. Jag tål inte Ipren.
Dotterns sambo fortfarande jättefrisk, men han kom ju först i måndags kväll.. vet inte vad inkubationstiden är?
Pasi - Jo, du är en elak typ!
.. kan inte hjälpa att jag blir lite nyfiken på syftet.. Skrämmas = jättekul? Du får ge dig ut på "bus-eller-godis-runda" på Halloween.
Eller tänker du att om man blir nog jävla rädd så aktiveras immunförsvaret ordentligt!? 
flikkan - Tack! Det ser bra ut för oss - Lilla stumpan kommer vara bättre imorgon, jag ger flunsan tre dar och idag är tredje!
Karen - Tack! Vi kör varianten "hosta redan i början." Hoppas verkligen vi slipper såndär typisk efterhosta - jättejobbigt.
Ibland "efterträds" ju virusattacker av bakterieangrepp, ifall jag har lärt mig rätt.. och då kan mycket väl penicillin bita.
parsley - Tack! Och må du slippa vildsvin, speciellt framför bilen, för alltid.
Önskar dig värme åxå förstås. Hade du inte bott så jädra ocentralt så hade jag kunnat ge dig en riktigt björnkram!

Björnkram med svininfluensa. Tackar, tackar. :)
Pasi, med tanke på din mentala status, ditt ondskefulla flin, vårtorna i pannan mm så hoppas jag du får riktigt mycket dåligt, billigt godis till Halloween. :)
parsley - Jag kan kramas efter "pigs flew".. 

Skönt att det verkar bli bättre! Hoppas ni slipper sån där efterhosta med.
ohasdvca<z =Kaninen hälsar…
Vad tråkigt med din dotter! Hoppas att hon snart tillfrisknar!
Min dotter har varit hemma från skolan hittills i veckan, men det är nog en vanlig förkylning med feber? Fast man börjar ju undra då drygt 35% av mellanstadieeleverna är sjuka på hennes skola? Kanske har hon bara klarat sig bra, om det skulle vara svininfluensan som hon har?
Själv har jag inte haft någon feber, bara varit snuvig och lite tung i huvudet.

#228 Hm, jag berättade aldrig om hånskattet som skulle eka mellan väggarna efter att jag berättat klart.
Tur att jag inte har några barn va?
(tycker om att göra motsatt mot vad som förväntas av en ibland….folk tar nästan alltid för givet hur man skall vara och uppträda precis som om det vore genetiskt, fast det i själva verket bygger på inlärda normer.)
Närå, hade jag haft ungar så hade de varit superhärdade och vetat att man inte skall oroa sig för nåt i onödan.
#229 Åh, jag som inte räknade med att få nåt godis alls i halloween.
Pasi, söta du! *ler överseende*
Om du tror att min unge är en vekling - då tror du VÄLDIGT FEL! 
Dina ungar kanske hade varit nervvrak…? 
Jaha.. Då var det dags för ättestupan - och lika bra det! Adjö alla trevliga vänner! 
Jag har ungefär 400 graders feber.. svettas så jag är sjöblöt, samtidigt som jag fryser så jag skakar, av någon anledning särskilt om knäna.
Alla klassiska flunsa-symptom i övrigt, men har sluppigt snorattack än så länge.
Kravlade mig hit till datorn efter att ha tagit in en "coctail" på kaffe, grädde, kyckling och en "näve" Alvedon - och snart blire soffan igen. Under två täcken fullt påklädd.
Ungen är betydligt piggare idag - jag fick rätt om tredagarscykeln för hennes del. Vi får se med mig, hittills verkar min variant ha ett snabbare förlopp, men vi vet ju inte än.
Hennes sambo har börjat hosta.
Vad ska vi med vaccinen till när vi redan har vart sjuka..? 

Hade du kyckling i kaffet, kaisakavat?
Hoppas ni blir superfriska snart! Skönt att höra att din dotter redan är bättre med.

Vad tråkigt att du också blivit drabbad!!!
Men det var nog oundvukligt nu när du haft det så nära in på dig.
Hoppas på att ni snart blir bättre allihopa!
Krya på er!

Lever du, kaisakavat?

Fordelen med laptop…man kan ligga helt stilla pa soffan och endast rora ett finger……halla kontakt….och aven Shoppa!!

Håller helt med Karen, laptop är bäst! Kan sitta i soffan och klia kaninen mellan öronen med ena handen och läsa roliga trådar här samtidigt. 

Fördelen med att ha en stationär dator är att barnen inte kan bära omkring den och gömma den för sin stackars mamma. Se livet från den ljusa sidan. Det är bättre att gå i lera och sörja än att vara ute på hal is och ha det glatt.
Igår var jag på LIDL. De hade tagit fram någon ny slags BH. Laser-cut, utan sömmar. Det såg ut som om den var tillverkad av diskunderlägg. Bisarr BH. Dessutom var jag på Apoteket igår och köpte Alvedon inför den kommande svininfluensan.
ÖB annonserar om billiga spikmattor. Blir man uppiggad av att ligga på en sådan?

Jag ser stor fördel med stationär (använder tyvärr bärbar för tillfället) då man spiller kaffe på tangentbordet. Med bärbar så ryker oftast hela datorn…
OBS Finns tangentbord nu som är spilltåliga!

#242 Datorer är inte till för att spilla kaffe på, Pasi.
Förresten så vet jag inte om jag håller med dig om att "vara snäll mot sina ungar är inlärt, inte nedärvt". Vad grundar du det det på? Blir ungar härdade av grymhet eller av klokskap? Frågan är intressant.

#243 Helt riktigt…men tangentbord är till för det.
Äsch, jag pratar inte om att vara snäll utan om våra förväntningar runt folks beteenden och reaktioner. Detta är något som skiljer mellan tidsåldrar, kulturer och tom mellan familjer.
Alla tar alltid förgivet att deras normer är det riktiga…vilket jag motsätter mig.
Att skapa oro i ungar genom att spela med och låtsas att de hänger på livetsrand varje gång de har förkylning tror jag inte på….men däremot att få dem att inse att oro inte skapar nåt gott eller gynnar dem (t ex genom humor), det tror jag på däremot. Men det är väl snarare klokskap än grymhet.
Sen har jag lite dålig humor förstås!
Den frågan fick mig att tänka på ett citat myntat av en av historiens mest (ö)kända män;
"- Jag vill en våldsam, befallande, oförfärad, grym ungdom. Sådan måste ungdomen vara. Smärtor måste den uthärda. Det får inte finnas något svagt och ömsint i den. Ur dess ögon ska det fria, härliga rovdjuret blixtra fram. Stark och skön ska min ungdom vara… Då kan jag skapa något nytt."
"A.Hitler"
PS: Lite mer kuriosa för den som högst eventuellt skulle råka vara intresserad ;-)
(visade sig vara en ofullständig länk tyvärr, men för den intresserade så välj, "Tidigare nr." -->scrolla sedan ner till "Alba nr.9 1997")

Här är ni…..jag har letat..trodde att ni lekte kurragömma. Jag hittade flikkan häromsistens….
Nu finns jag med igen, denna tråd var hiskeligt lååååång….så jag scrollade bara ner hit direkt
…… men jag ser framtiden i livet & denna tråd e´klart 
Idag är en ren vilodag inför arbete denna kväll !!
Jag vet inte om jag lever - är inte kapabel att avgöra det själv. Kan ju va dö och ha hamnat i helvettet… Mår fullkomligt bedrövligt.
Ni skriver intressant och roligt allihopa, men jag orkar inte kommentera nu.. Fullt upptagen med att hålla hin håle på armlängds avstånd. Tydligen tycker han jag är "för jävla het".. om ni ursäktar språket…
Puss!

#247 Jag är för het för hin håle själv. Den var så bra att jag ska lägga den på minnet. Fast jag vet inte om jag vågar använda den.
Om hur samhällets syn på barnuppfostran formar både det enskilda barnet och i förlängningen av samhället har den tidiga psykoanalytikern Alice Miller skrivit en bok; Du ska icke märka. Rekomenderad läsning. Boken förklarar både varför Hitler blev som han blev, varför Sylvia Plath tog livet av sig och varför situationen på Västbanken är som den är.
#244 Du är otroligt intessant, Pasi.
Det här går ju geschwinnt!! (eller hur det nu stavas)
Jag har käkat och diskat, utan att svimma. Det beror säkerligen på att mamma aldrig någonsin pjåskade med mig när jag var liten.
Planen var att ta mig till duschen, men istället blev det disken. Mysko eftersom duschen faktiskt var närmare än disken, bara halva vägen.
Människans val äro icke alltid rationella - oavsett vad marknadsanalytikerna vill hävda.
* *
Käkade när jag ändå råkade befinna mig i köket. Mat är inte gott. Smakar ingenting-äckligt! Men skulle nån av er drabbas av grisaflunsan så är min rekommendation att fortsätta äta ordentligt. Varje gång jag käkat har jag kännt mig bättre ett tag. Fast det kan förstås också bero på att mamma tvingade mig att äta ärtsoppa när jag var liten och inte höll på och pjåskade med mig.
* *
Stationära datorer är mycket bra av de skäl som ovan anförs. Både för det att man kan råka hälla grejjs över och för att man "vet var man har dem".. Laptop är bra vid vulkanutbrott i kombination med snabb bil!
Näe.. måste ta vara på uppsvinget - mot duschen! Kanske det släcker branden som pågår i mitt huvud - ifall den inte beror på att jag är i h-vettet..
(har ni nån gång provat att ha frossa/gåshud på/i öronen? fast de är skållheta? Ny erfarenhet för mig i alla fall..)
OK. Tjurskallig som man är..
…toppade duschprojektet med dammsugning. Det var INTE en jättebra ide för det orkade jag faktiskt inte. Flämt och flämt!
Trots det - jag känner mig fortfarande bättre och det har inte med piller att göra, har inte tatt några sen tidigt i morse nån gång. Tänkte ta en dos ikväll när jag ska försöka sova.
Sova förresten.. vore underbart, det har bara hänt minutvis på sistone.
Preliminär rapport i studien: SVININFLUENSAN - LCHF vs Normalkost:
- ungen var döende i tre dygn - jag i ett och ett halvt ungefär. Trots att hon är pigg nu, så hostar hon mycket värre än jag. Och snorar värre.
- ungens sambo fortfarande frisk - hostar lite bara - oklart hur det går. Hoppas han slipper, även om han äter normalkost.

Detta är inget mot dig och jag själv är bara några få år yngre än du!
Hoppas verkligen att det är kosten det beror på som gör dig inte lika dålig som dotra din,
men har ju hört på radion att nyainfluensan = svininfluensan drabbar de yngre värre
Men det är kul o höra att du inte är helt väck
Ha en trevlig fredagskväll!! 
Sorry om jag dillar en massa.. men:
Jag är inte den som rekommenderar pillerknaprande. Normalt sett äter jag inte piller alls, men vid svår värk eller 40 graders feber gör jag vissa undantag. Tål inte Ipren, så jag kör med Alvedon.
Igår kväll var läget kritiskt, tidigare på dan hade Alvedon dålig effekt, så jag tog en Ipren för att testa om det skulle bita bättre mot influensakänsla och feber. Det gjorde den, men av Iprenet fick jag istället min vanliga nervverk - skitjobbig. Efter några timmar fick jag nog och tog två Alvedon, mot Iprenet så att säga. Funkade!
Jo, det är knäppt.. farligt? ..jag vet inte…
Och med det vill jag ha sagt.. att generellt sett är nog Ipren effektivare vid flunsa - om man tål det.
Tack Emea67 - Jodå, hon tillhör ju en riskgrupp.. Min lilla undersökning är fullständigt ovetenskaplig!! 
* *
Troligen är jag på sätt och vis också i en sorts riskgrupp, men inte för att kola av svininfluensan. Däremot är det fullt möjligt att virusinfektioner kan försämra min "utmattningssjukdom" - om jag har ME/CFS, vilket kan vara fallet.
Så jag är lite vaksam mot just virus - det gäller att ta det lugnt medan de har greppet om en. T ex inte dammsuga..
När jag är sämre i min "utmattningssjukdom" - då känns det som att ha influensa, men kanske inte lika allvarligt.
Ofta värker det i halsen, i huvudet, muskel- och ledvärk och kroppen skriker "feber", fast man inte har feber. Iskall och kokhet om vartannat.
Många andra intressant samband som det forskas en hel del om, men förstås inte i Sverige.

Hjälp vad ni skriver! har kört till Halmstad och ska på dop imorgon. Ikväll har jag och mamma hittat gamla kläder som jag hade för ca 38 kilo sen. Fullt så smal ska jag inte bli igen, lite synd dock för det är snygga kläder!
Har hittat annat roligt med och en liten korgstol som jag ska ge till mina kaniner.
När jag får ischiasvärk så tar jag eox och alvedon samtidigt, det var en läkare som rekommenderade det en gång för de hjälper tydligen på olika sätt. Och för mig fungerar det super.
Nu ska jag gå ut med hunden och sen ska jag sova så jag orkar bli gudmor imorgon. Inte så bra om jag somnar i kyrkan. 
flikkan - Bor dina föräldrar i Halmstad?? Jag har en polare där, fast jag borde skämmas, vi har inte pratats vid på ett bra tag.
38 kg sen.. oj.. hur himla sytrådig var du då?? 
Mysigt med ungen! 

Jag tycker och tror faktiskt att acetylsalisylsyra är det effektivaste (och naturligast, billigast), typ Bamyl, men det verkar ha kommit i skymundan mer och mer allt eftersom nya cach-crop-preparat dyker upp.
Parsley - Tack, de flesta anser istället att jag är knäpp.
Urschäckta om jag bryter in parsley och Pasi..
Otroligt intressant och knäpp är parhästar! Det ena kan enligt min erfarenhet liksom inte finnas utan det andra..
Sen finns det förstås olika definitioner av "knäpp".
Beroende på vem som har åsikten.

Pasi- i den här tråden har vi en liten beundrar "klubb" där vi beundrar varandra och tycker vi är "bäst" du kan väl vara med för jag gillar dig och din "dåliga" humor som du uttrycker dig tilltalar mig iaf.

#258 Eftersom jag själv beundrar alla i denna tråden så skulle ju det passa utmärkt att gå med i den klubben.
#257 Jag vet…."intressant" är bara ett finare sätt att säga att någon är knäpp….särskilt om de spänner ögonen i en och rynkar näsan då de väser fram det….även om det ultimata är om de samtidigt viftar på öronen.
#259 - LOL - helt sant!!! 

kaisakavat: För 38 kilo sen vägde jag knappt 50 kilo till mina 175 cm, så jag var rätt sytrådig. Jobbade som en tok i ett travstall och åt i stort sett inget alls. Var strax över 20år så det är ganska exakt 10 år sedan.
Inte klokt vad tiden går fort!
Nu ska jag laga äggmjölk och sen ska jag släpa ut Salukin på en promenad i runt Nissan, å som rinner genom Halmstad. Sen ska vi på dop! Har ju inte sett min Gudson på riktigt än så det ska bli kul.
Härligt att se dig vid datorn igen, Kaisa! Intressant att följa det här med svininfluensan. När det började i Mexico verkade det som om de dog som flugor. Här i Sverige verkar det som om det finns vissa möjligheter att överleva, även om det verkar vara en väldigt jobbig flunsa att genomlida.
Jag tål inte heller Ipren, tog en när jag var i 20-års åldern( alltså för väldigt länge sen) och jag svullnade upp totalt i hela ansiktet. Kinderna hoppade när jag gick, såg ut som jag hade påssjukan. Och öronen var flera cm tjocka, kände dem som fläskkotletter när jag låg ner. Inte skönt alls! Tur att jag inte svullnade i halsen… använder alltid Alvedon nu.
Krya på dig!

#259 Jag gissar att en stor del av de värktabletter som säljs köps av kvinnor och de väljer paracetamol (Alvodon, Panodil) eller Ipren motsv eftersom kvinnor ibland har mensvärk och acetylsalisylsyra ger ökad blödning. Panodil används mycket inom sjukvården (samma piller som Alvedon, men billigare). Vilket är det smärtstillande ämnet i Treo förresten? Treo brus är ju en klassiker i sammanhanget värktabletter.
Morgonpiggt folk här! Trevligt värre! 
flikkan - Hoppas din dag blir jättefin!!
Lena69 - Tack! Intressant att det är fler än jag som inte tål Ipren.. Fast vi verkar o-tåla det på o-lika sätt. Svinefluen har inte tatt dö på oss än, men smittsam är det verkligen, därvidlag stämmer "prognoserna".
parsley - Dina analyser känns jämt så himla adekvata! Guldstjärna!
TREO - e inte de acitylsalisylsyra??
* *
Huromhelst - Jag tål inte heller Magnecyl, TREO, e t c.. Jag tål fanken knappt någonting alls. Utom Alvedon, vilket jag upptäckte av en slump.
Har provat dubbelmedicineringen inatt igen, för det blev typ jobbigt. Ipren+Alvedon. Funkade igen men jag hatar att käka så mycket piller som jag gör nu.
Frågade efter Magnecyl på Apoteket.. Magnecyl har utgått ur sortimentet - kan beställas hem ifall man verkligen vill ha det.

Jo, treo är acetylsal….en dyr variant. Bamyl är nog billigast och dessutom tuggtabletter man kan knapra på (smidigt).
Jag håller med, parsleys analyser brukar vara väldigt träffsäkra.

Treo är onekligen ett starkare varumärke än Bamyl. Bamyl får mig att tänka på huvudvärk och sura uppstötningar. Treo känns som en befriare, en räddare i nöden. Om någon undrar. Jag använder inte Treo eller Bamyl. Men det finns en speciell känsla i de där brustabletterna, baksmällor och kontorskäringar.
För att hålla uppe rapporteringen:
Jag mår ungefär som igår.. stundvis bättre.. stundvis sämre.. Jobbigt är att man bara får sova några minuter i taget. Den natt/dag jag får sova flera timmar i streck kommer bli rena lyxupplevelsen.
Unge 1 (dotter) och sambo - allt piggare båda två. Sambon bleve alltså aldrig ens sjuk.
Unge 2 (sonen) som varit och hälsat på korta stunder - har nu feber och hosta. Oklart än hur sjuk han blir..
Det smittar alltså!!
Själv känner jag mig ungefär som Tjernobyl efter explosionerna…

Stackare! Hoppas på en snar återhämtning.

Ånej, det smittar! Vilken upptäckt!
Får hoppas att du kryar på dig snart, att det enormt starka immunförsvaret får visa vad det går för.
#266 Handlar främst om hur och om det marknadsförts, antar jag?
Mobba inte mig - berättade ju bara att experterna har lite rätt.. Det smittar uttav h-skotta.
Min sons sambo ska åka iväg på Asien-Amerikaresa i två månader och åker till veckan.
Blir ju lite spännande att se hur det går..
* *
Nu till lite flunsa-kuriosa.. för den som tål äckliga utsvävningar.
Tänk er nåt mycket seg-kletigt.. Bred detta på två platta grunkor och smäcka ihop dem tills de har tagit ihop ordentligt men inte torkat. Dra sen isär dem långsamt.. Hör ni ljudet i era fantasier??
Så låter det i mina lungor när jag ligger ner och andas. Emellanåt när jag slumrar in får jag käcka mardrömmar, vilka troligen har med klisterfenomenet att göra.
- Jag är inlåst i ett rum fullt med giftiga gaser och håller på att kvävas..
- Jag ser mig själv under vatten (men jag är torr.. hm) och min röst hörs, jag håller på att berätta nåt.. Samtidigt hörs vatten bubbla, högre och högre i ljudnivå. Min röst blir svagare och svagare och sen dör jag..
- Nyss drömde jag att jag låg på rygg på ett mycket skakigt lastbilsflak och över mig stod en snubbe i militäruniform och lutade sig mot sitt gevär, vars kolv och alltså hela hans tyngd trycktes mot min bröstkorg.
Rena drömtillvaron! 
Stackars Kaisa! Många virtuella kramar! (ingen smittorisk…)
Men, apropå värktabletter, så deltog jag en gång i en slags konsumentpanel hos ett kommersiellt företag, och vi skulle säga vad vi tyckte om den nya designen på ett Ipren-paket. Vi kom väl med diverse olika åsikter, och sen frågade samtalsledaren vilka värktabletter vi själva åt. Det visade sig att alla kvinnor som var eller hade varit småbarnsföräldrar, åt Alvedon, för det hade BVC sagt åt dem att det var bäst för ungarna. (Jag hukade med mina Magnecyl/Aspirin - det funkade när jag var liten, de funkar nu också…)
Nåja, det var väl inte så populärt, nästan ingen åt Ipren… några månader senare hoppade en liten man med gitarr omkring i TV och resten är historia…

Många är ju överkänsliga mot acetylsalicylsyra, och har man astma eller allergier rekommenderas man att undvika det. Min bror reagerade på det när vi var små, så jag tog/fick det aldrig förrän i mycket vuxen ålder när jag bara var "tvungen" att testa. Det gick iofs bra, men eftersom jag sen har fått astma och elände tar jag oftast andra saker. Brukar köra paracetamol mot feber och ibuprofen mot värk. Exakt vilket märke jag köper avgörs av det aktuella kilopriset. 
I likhet med LatMask var jag med i en panel när Zomig nässpray skulle bli receptfritt, och hade synpunkter både på förpackningen och en reklamfilm. Men jag lovar att jag har INTE blivit tillfrågad om den förpackning de till sist valde till den receptfria! Fattar inte hur de tänkte där. Den är till största delen gjord i speglande folie, och första gången jag såg den tog jag ner den från hyllan för att läsa på den - och fick apotekets taklysrör rätt i ögonen! Hur kul är det när man har migrän och stapplar in på apoteket för att köpa medicin?!!
Kaisakavat, hoppas du lyckas få lite sömn och vila mellan kvävningsdrömmarna så att du kan friskna till och kunna andas igen!
Hej!! Tack för omtanke!
Jag kan andas obehindrat när jag är uppe. Det är jobbigt när jag ligger ner, men vaknar ju sju gånger i kvarten, troligen för att jag behöver mer luft. Så de ordnar sig. Tyckte bara jag kunde dela med mig av de delikata erfarenheterna.
Jag sov en hel timme nyss - fantastiskt - halvliggandes mot kuddar! Men jag mår rätt pyton igen. Feber, m m.. Ska taga in en dos piller nu, enkel variant.
*
Tycka-till om förpackningarna.. hm.. fick ni inte tycka till om innehållet?? 
Haha, nej, det var inte intressant, och samtalsledaren blev klart störd när det visade sig att så många var Alvedon-anhängare!
Det var riktigt kul då, kommer ihåg en annan gång när vi skulle komma på varför knäckebröd var så bra…

Har precis kollat på Tjena Kungen på TV, som handlar om några tjejer som startar ett punkband i Göteborg på 1980-talet. Sörjer min förlorade ungdom. :(

Marknadsundersökningar är kul! I måndags fick jag betalt för att dricka två koppar kaffe och säga hur de smakade. Den första var ok, den andra var riktigt god! Så hade man förmiddagskaffet fixat på samma gång!
Den där migränmedicindiskussionen kommer jag ihåg räddade julklapparna det året. Fick några hundra i presentcheckar i slutet av november!
LatMask - Varför knäckebröd är så bra… hm.. Kan inte ha varit lätt! 
parsley - Nämen kör - starta rockband NU!
Jag kunde ha satsat på musiken när jag var ung. Fanns proffs som försökte peppa mig och jag hade ju velat, men andra predikate Jante - och jag vågade inte.
Ids inte sörja förlorade år, tar upp de trådar jag vill nysta vidare med och kör från där jag står.
Aniara4 - Ibland har man tur. Gott kaffe och betalt. Men det är ju för bedrövligt och otur att du har den där jädra migränen..
* *
Man ska ju inte ropa hej förrns man är över bäcken - men jag tror jag vågar påstå att luftvägselendet håller på att ge med sig. Känns skönt!

Jag är totalt tondöv, fullständigt omusikalisk och saknar sångröst. Nåt rockband blir det inte. Egentligen sörjer jag inte förlorade år, fick bara ett litet depp igår.
Man kan lägga knäckebröd sängen och använda knäckebröd istället för spikmatta.
Tja, det här med knäckebrödet var ju för läänge, läänge sen… Det visade sig att de flesta åt knäckebröd med ett eller annat på när de hade bråttom. Det var bra att knäckebröd var så hållbart, tyckte de flesta, det var en reserv att ta till när allt färskt av olika slag var slut. Ack ja, då var livet enkelt att leva!

Jag kan sakna det där knäckebrödet när man är för trött och hungrig för att laga mat, och i värsta fall inte ens har mat hemma att laga. Igår var en sån dag när jag släpade mig till affären men sen var för utmattad för att tänka och kom hem med grädde och salami men ingen middagsmat. Jäklars vad jag längtade efter en macka då! Eller pizza…
parsley - vem har tutat i dig att man måste ha koll på toner för att spela/sjunga rock!? 
LatMask - Mackor överhuvudtaget fungerar ju så himla bra som "reserv" att många nästan helt lever på dem. Illa..
Aniara4 - Så otroligt bra beskivning! Har ramlat i den gropen några gånger..
* *
Igår var jag jättehungrig, men hade ingen matlust alls. Kött, ägg e t c växte i munnen (gör det än). Just då höll "ungdomarna" på att göra limpmackor. Jag "froze" och stirrade dumt.. Ungen såg det och retades:
"Ser du så gott det ser ut?"
"Jo", svarade jag - "och jag vet precis hur äckligt mjöl smakar när man väl tar en tugga."
Märker att just minnena kring skräpmat kan vara mycket positiva. Däremot inte själva skräpmaten.
* *
Jag känner mig fortfarande ordentligt "sjuk". Svag och trött och ont i kroppen. Ingen matlust, men hungerkänslorna funkar, vilket är jättebra, påminner mig om att äta.
Frossa/svettanfallen har dämpats betydligt, så febern är nog inte längre så hög. Symptomfloran i övrigt håller på att ge med sig. Inte huvudvärk längre, illamåendet är borta och magen lugn, klistret i luftvägar och bihålor lossnar, för att vara lite konkret.
Så I´ll live! (vilket jag har misstänkt helat tiden.. )
Min son har ett eget upplägg. Han blev dålig fredag, natten till lördag jättedålig. Under lördagen piggnade han till och bestämde sig för att "festa" bort det hela slutgiltigt. Ska ringa och kolla läget där i e.m. Hhrhrrrmm…
Höll på att skriva Hallellujah men jag låter bli - Kaffet smakar kaffe igen!!!!
* *
Min lilla unge har åkt nu. Tillbaka till Norge. Lite surt e de allt. Det är inte bara det att jag är fånig för att jag är mamma till henne, utan det är också det att hon är en så himla smart, rolig och "intressant"
(se definition i #257, #259 ovan) person att ha omkring sig.
Men det finns fördelar - t ex fick jag tillbaka min säng… puuuh, ba en sån sak!!

Skönt att ha sin säng när man är sjuk!

Är också glad över att få ha min säng tillbaka. Har kommit hem från Halmstad nu. Det enda jag har saknat när jag varit borta än sängen. I alla fall om man bortser från djuren för dem har jag ju saknat.
Fast nu när jag träffat min gamla häst igen så saknar jag henne jättemycket nu när jag kommit hem. Alla har häst utom jag! 

Skönt att läsa att du mår bättre med! … och att kaffet smakar kaffe igen. Min Make är så där hysteriskt kaffeberoende så jag har lärt mig att det är viktiga grejor!
Jag åt två tunna skivor falukorv. Och Hur Smart Var Det?? Nu känns det som om nån har gett mig ett knytnävsslag i mellangärdet. Bläk!

harlig hund, fast mer som en gullig varg..an alg?

Otroligt söt hund måste jag ju säga! Lite åt älghållet ja… 
Så skönt att jag fick se bild nr 2 också! Ärligt talat, Kaisa, på den första bilden ser hunden inte ut som en älg, utan som den lede själv! Det är nåt med den dunkla belysningen som gör det… Men på bild två ser han helt normal ut!
Fel..
Haha.. älg, varg, den lede själv.. Jag kallade honom fin häst när han var här. Stackars Farkas!
Det är jättesvårt att ta bilder på honom - en svart hårpöl ba liksom och så är han ju aldrig stilla. Ute var vi typ inte, p g a flunsan. Här kommer en halvdålig bild där det i alla fall syns att han är vovve.
Väldigt mycket ben och päls. Han väger bara typ 28 kg fast han är stor (hög).

Tycker att Farkas är ett himla mysigt namn faktskt! En himla fin Grönis är vad han är.
28 kilo är ju inget alls! Min lillskrutta vägde 37 när hon var 1½, bara muskler i stort sett.

Usch! Nu saknar jag henne…
Det är inte alls min dag idag, började gråta imorse och nu kan jag inte sluta. 
Roligt att du tycker det…
Farkas är vacker - och en vacker dag ska jag nog lyckas få till bilden där han liknar sig själv. Han är ju en ganska ung hundring än - två år, så han kanske ska biffa till sig liiite. Har sett bilder på hans föräldrar - WOW!
Vilken gooooosig bild, flikkan. Underbart!
Nej.. inte ska du va leeeedsen!!!
Söta du, här får du tusen kramar av mig:
**1 0 0 0 kramar
**

Hälsade på min kompis i helgen och hjälpte henne i stallet och red hennes häst och allt sånt som jag saknar så mycket… Saknar hela hennes familj och allt. Så idag har jag varit lite allmänt låg.
Var ju på dop med och har gått upp ett kilo i vikt, vilket givetvis blir deprimerande. Fast så har jag träffat min underbara fadderson och har fått papper på att jag nu är fadder. Bar honom under dopet och dagen efter fick jag honom att skratta flera gånger. Är så glad att jag fått ett barn till låns ibland!
Det är lite tråkigt att bo så långt bort från dem bara…så det har varit mycket röriga känslor i helgen. Dock mest positivt egentligen!
Tack för dina 1000 kramar! De värmde!
Snart ska vi köra och träna på gymmet, hur det nu ska gå. Har liksom träningsvärk efter att jag red igår. 
Åååååååååh Guuuuudars så avundsjuk jag blir - Hästar och rida och träningsverk! Wow!! 
Tysan vad jag blev hungrig! Och kocken som inte är kvar här längre - attans också!
Har flera kilo kött här, men inget är tillagat. Slut ägg. Katastrof!

Vad är hundring för ras? Svart älghund?
Drömma kan man säkert göra, men att fronta ett rockband är inte vad jag drömmer om. Är inte mycket för att drömma egentligen, alldeles för pragmatisk för det. Jag klarar mig bra med verklighet, om den är uthärdlig.
Är äggen slut så är det katastrof.
Förresten, så har jag köpt en spikmatta. Att få ha den i fred kan jag bara drömma om. Den är faktiskt go´, utan T-shirt givetvis, så det känns.
parsley - Hundringen är en Groenendahl.. en belgisk vallhund. Helt underbar! Alltid glad och vänlig. När jag var som sjukast kom han och tittade på mig då och då. Utan att störa. Luktade lite och konstaterade tydligen att allt var tillräckligt ok. Tassade sedan lugnt iväg. Inget flås eller fläng.
Men när han får klartecken - då jädrar!!! Hyperenergisk och snabb som blixten! Lyder ögonblickligen kommandon, även kommandot att lägga av och stå still.
Smart så inni h-skotta, han e så smart så att han vet att han måste tona ner det och låtsas vara korkad. Manipulativ.. Man vill bara dö av återhållet skratt när han "gör sig vacker" för att få som han vill. Hans ögon går nästan i kors och hållningen - haha.. helt underbart.
Okey.. vi skippar rockbandet!
Jag klarar mig också med verkligheten, med det förbehåll du nämner.
Spikmatta - nej tack! Men ha så kul! 
* *
Jag har en större laddning högrevsgryta på spisen. Tar ju sk*tlänge innan den är klar.. Hungrig nu… 
Har ni sett detta? Fullkomligt otroligt fantastiskt vackert!

Grönisar är söta när de ser så där i kors med ögonen. Har en kompis som har en Terv som gör så ibland. Supergulligt! Den hunden kan även konsten att ramla upp i soffan. Ser hysteriskt roligt ut!
Hade hört talas om hon som ritar med sand men inte sett filmen, attans vad duktigt!
Har precis kommit hem från gymmet nu. Kunde inte göra en av maskinerna på grund av träningsvärken från hästen. Hoppsan liksom! 
Uschlingens vad jag saknar häst just idag. Och min kompis förstås. Från att vi träffades nästan varje dag tills att vi bara pratar på telefon någon gång i veckan. Det är inte alls samma sak!

#302 Imponerande!

Vilken konstnär hon äj! Jag är helt fasinerad 

Attans Rackars vicken trjeja……
hon kan rita hon……helt fantastiskt ju…..
Hon är otroligt skicklig.. Som ni kanske såg, finns det fler filmsnuttar med henne på youtube..
* *
Nu käkar jag högrev! Min stackars hungriga mage får äntligen gehör. Försökte muta den med fisk förut, fick tvinga ner fisken.. Köttet tar inte emot på samma sätt. Fast gott är det ju inte - inte än!
Jo - vatten och kaffe är gott. Tur det! 
Graden av kaos i mitt kök - obeskrivbar! Försökte ta en bild för att skicka till Reinfeldt så han kunde ta beslut om undantagstillstånd, men kameran vart så förtvivlad att den tappade strömmen..
Jag ORKAR INTE diska. Buhuuuuuhuuu.. 
Blir lite piggare för varje dag nu, verkar det som. Men jag har ny sorts ont i halsen - som vid halsfluss. Den som överlever får se, som allas vår Maxiq skrev i vaccinationstråden.. eller var det nu var..
Kollar lite på Matakuten och blir så himla ARG!
Vilka oengagerade korkade tråkmånsar det finns!!!
Å så e de ju farligt med mättat fett - Jo, tjena!
Va bra att du blivit friskare. Hoppas det ger sig med det du redan haft.
Kollade också på Matakuten. Ordentligt grillat fick de ju i alla fall.
Vi har slut på revben….saknar dem. Och vi som just varit in på slakteriet.
Här har disken aldrig sprungit bort…deeen väntar nog så snällt på sin tur.

Nejje! Jag missade matakuten! Får se det på datorn sen istället. 
Jag har inte ens fattat säkert om det är nya Matakuten-avsnitt eller repriser från förra vändan..?? Snälla upplys mig..
Nu kan jag sägas ha varit sjuk i en hel vecka. Riktigt döende var jag ett par dar, som sagt, men det här är inte roligt heller. Ont i halsen och bihålorna, hostar och är hängig.
bläk!
Positivt: Har övergått helt till Ipren, som inte längre ger jobbig nervvärk. Undrar varför.. Har min kropp plötsligt skaffat sig förmågan att vänja sig vid saker? Har jag inte kvar några nerver? Är jag långtidsbedövad av alla piller jag käkat senaste veckan?? Vette tysan?
Har nedkämpat en liten del av disken, så jag kan använda en ho, nå kranarna och ha en del svängrum på arbetsbänken. Duktigt.
Har smör och kött och kaffe. Så man överlever jue!! 
Mindre positivt: Fortfarande inga ägg.. Snart slut grädde till kaffet..
Måste nog besvära nån halvdöd polare.. eller min halvdöde son för jag ORKAR BARA INTE gå/cykla och handla själv.
Nu tänkte jag "gilla läget" och bädda ner mig i soffan. En gammal VHS-rulle - våldsam och rolig - kommer ni ihåg The Long Kiss Goodnight med Geena Davies och Samuel L Jackson??
F d Agent Carly lever bull-mamma liv med minnesförlust. Tills de gangstrarna som hatar henne söker upp henne. Då minns hon och blir "Carly - the spy" igen, ger sig ut på gangsterjakt. Lilla dottern kidnappas, mamma slås nästan ihjäl, ligger blodig medvetslös och ungen med nalle under armen försöker rädda henne från att sprängas i luften:
"Get up mommy! Dont be such a baby! Life is a bitch and you better get used to it!"
*LOL*
Hoppas ni alla har hälsa och humör på plats!
Pöss på er!

Ja! Jag bara älskar den filmen! Undra var jag har gjort av den för jag vet att jag har den någonstans… *funderar*

Humöret? Dagens stora nyhet är att man numera behöver körkort för att få åka tåg (eller åtminstone leg). Namnet på tågbiljetten ska överenstämma med namnet på leget.
Grubblar över ett gammalt skillingtryck från 1800-talet, ni vet sådana där hemska visor om olycklig kärlek, ond bråd död, gruvliga brott odyl, 20 verser och ingen refräng. Pigan och drängen ska gifta sig. Pigan vill gifta sig nu i höst. Drängen vill vänta ett år och mördar pigan. Varför? Vilket motiv hade drängen, som fö kunde spela fiol och var skenhelig? Det är inte dråp utan överlagt mord det handlar om. Drängen dömdes fö till döden för sitt tilltag, men blev benådad efter 25 års straffarbete. Vad tror ni om motivet, kom med förslag.
Nonsensdikt om nämnda skillingtryck
_Jag fick ett skillingtryck av en vän
som handlar om ett mord på granngården
(inte i butiken, där det på lagret springer en råtta)
utan på landet år 1898
Det handlar om ett äkta mord
Diktaren har skrivit många ord
och kallar själv sången lång och dum
Idag hade det kanske kallats flum
Det anges inget motiv
bara att mördaren använde fosfor och kniv
och att han tog sin älskade av daga
och gömde liket i en lada
Det sas att pigan vill gifta sig, nu i höst
men drängen hade visst en annan inre röst
För han ville vänta till nästa år
med prästen, så hon i hjärtat får
minst ett dödligt sår av hanses kniv
Han som alltid varit lite förmer
försvinner därifrån med sina maner
men anges till sist av sin far
som honom till polisen tar
Han döms till döden för sitt brott
sådan är visst ödets lott
men benådas av kungen, får behålla livet
medan jag fortfarande funderar över motivet._

Parsley
Nu har du fått mig att fundera på motivet också!
Vilken diktare du är, de har jag alltid varit lite avis på = beundrande

Tror drängen hade ihop det med en annan! 
Jag tror att drängen kom på att pigan hade torkat (rött) kött i halmmadrassen och eftersom han var så övertygad som han var om rött kötts fördärvlighet (han hette Bohman, visst?), så blev pigans svek alltför tungt för honom att orka bära.
Dödsstraffet förverkligades aldrig, istället blev det tvångsarbete. Detta bestod i att drängen fick äta upp allt mögligt spannmål som blev över i fängelseköket varje dag. Tillslut var han så tjock att varken fängelsehålorna eller de gravar man förmådde gräva på den steniga fängelsekyrkogården, var tillräckligt stora för hans enorma kroppshydda. De var helt enkelt tvungna att benåda honom.
Så var det!

Tror på Kaisakavats historia. *nickar* 

LOL……@ 316
By the way! This tråd is getting slow to load down
Tänkte att vi provar lite engelska så att du är lite van när du ska åka iväg till over there
Skönt att höra att du mår lite bättre, själv har jag dragits med min förkylning i snart tre veckor
Hoppas att du snart blir helt frisk och att du har framgång i köket, disken
Have a nice day all!
So, you are trying to give me a hint.. that I need to start a brand new kaisakavat - The 10th.
I will, eventually.. or maybe soon..
Ibland när jag inte vet vilket engelskt ord jag bör använda då hittar jag på egna.. Ofta blir det sånadär nästan-rätt-ord, så det går att förstå vad jag menar, men låter för j-a töntigt. Folk får sig ett riktigt gott skratt. Kommer nog behöva ta med mig dumstrut till staterna.
* *
Tror bihåle-h-vettet håller på att släppa. Hostattackerna är kvar, men det släpper.. Febern biter sig kvar dock, flunsakänslan, svettattacker, matthet så fort jag gör nåt.
Det är himla fint väder. Skulle så gärna vilja gå ut en promenad. 
Nu ere breakfast i alla fall.
Puss på er!

kaisakavat…….skönt att höra att du är på G ….även om det tar sin lilla tid….försök ta dig ut på en liten promenad om vädret är vackert även om det bara blir utanför dörren lutandes mot väggen så brukar det kännas förbaskat skönt med lite frisk luft…..krya på dig bruden….
kram från nenna31
Tack nenne31!! Igår gick jag med soporna - stod utanför porten sen och andades frisk luft.. underbart!!
Har startat nytt - Kaisakavat nr 10!!