Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4710 ggr
Corre77
0

Hur mycket kan man äta??

Hej!!

Har just insett att jag måste ta tag i vikten. Tycker att LCHF låter intressant. Har surfat omkring lite på nätet och samlat fakta men hittar inte hur mycket man kan äta?? Kan ni hjälpa mig!!

Aniara4
0

Så mycket att man blir mätt. Under omställningen är man ofta mer hungrig, sen ger det sig. Jag åt över 3000kcal/dag i början (och rasade i vikt), sen blev det automatiskt mindre och mindre. Det är först om man har ätit (strikt) LCHF i nåt halvår minst och inget ändå händer som man kan börja fundera om man äter sig övermätt och därmed inte har nåt behov av att knapra på lagren.

Aniara4
0
raphanus
0

Ät när du är hungrig. Sluta när du blir mätt.

Inkanyezi
0

Jag känner det som att jag den senaste månaden har ätit mer än under året innan. Jag har pensionerat mig, och förut när jag jobbade var det striktare med tiderna, eftersom lunchen är på en bestämd tid. Nu tar jag mig något när jag har lust, och det blir ganska mycket fler koppar te (och kaffe med mjölk) än medan jag jobbade. Jag äter mig ordentligt mätt, och jag har lättat lite på det striktare LCHF-tänket, så att jag tillåter mig en hård brödbit under osten och smöret.

Ändå har jag under den senaste månaden gått ner lite. Jag låg ganska stadigt kring 62 kg under ungefär ett och ett halvt år efter min kranskärlsvidgning, men nu är jag nere på 60. Inte för att jag bryr mig, men någon gång ställer jag mig på vågen och kollar. Jag är noga med att alltid placera vågen på samma ställe på golvet och göra likadant, så att själva mätningen blir enhetlig, men jag inser att vågen säkert inte visar precis rätt. Då jag använder samma våg på samma sätt varje gång tror jag ändå att den kan visa förändringar ganska bra.

Men jag har så klart inte mätt och vägt vad jag äter. Men jag har mer fett i kaffet än förr, brukar lägga i en rejäl klimp kokosfett, kanske 30 g i muggen. Jag tar tjockt med ost på mackan, fem - sex skivor eller så, och jag skär smöret med osthyvel, två skivor. Men jag äter nog inte mer än två brödskivor någon dag, ofta bara en och ibland ingen. Skulle tro att det ligger på ett snitt av ungefär en bit knäckebröd om dagen (vanliga lilla rektangulära modellen). Till lunch kan det vara en bit entrecôte på sådär 150 g med vitlökssmör, en rejäl klick. Och jag äter en del ägg, det går åt omkring 30 ägg i veckan, men min fru äter några av dem också. Min mjölkkonsumtion ligger på ungefär sex liter i veckan.

Och jag äter mig alltid mätt.

Och som sagt har det inte lett till någon viktuppgång, men det verkar vara en fortsatt tendens till minskning, jag märker det på att det igen är dags att fixa ett hål till på svångremmen, och så säger vågen det också.

Corre77
0

Tack så mycket!!!Glad

Zepp
0

Man skall äta sig ohungrig..dvs så att man står sig tills nästa måltid!

I början är det lite knepigt, när hjärnan skriker efter socker och det är lätt att man äter mer än man behöver, men det viktiga är att man ställer om kroppen till fettdrift innan man ens funderar på kaloriintag.. som regel brukar portionerna minska effter ett tag när hunger/mättnadssignalerna fungerar igen!

Sen så är det inget fel om man skulle bli lite hungrig strax före nästa måltid!

Hur mycket du behöver i form av energi varirer från dag till dag och fungerar kroppen som den skall så har den en ansenlig fettreserv att ta utav så man blir inte lika hungrig som man var förut när blodsockret sjönk ner till fotknölarna!

Börja med att vänja dig vid nya hungersignaler.. de är annorlunda utan sjunkande blodsocker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Thyra4
0

Jag undrar detsamma. Har ätit LCHF sedan augusti 2008, med lite avhopp sept -08 och sept -09 då jag var på semester. Annars så har jag inte konsumerat socker, vetemjöl, potatis, pasta eller ris. och ÄNDÅ så har jag inte gått ner något i vikt. KONSTIGT TYCKER JAG.

När jag har sökt här på forumet, så verkar det som att jag äter för lite, men då borde jag väl gå ner i vikt, eller??

Jag är överviktig (99 kg) och har jobbat med min övervikt i 10 år. Då slutade jag röka och gick upp 25 kg. VAD SKALL JAG GÖRA??

Förlåt CORRE 77 att jag kapade Din tråd.

nyborjare08
0

Thyra4 du kan ju starta en egen tråd med din fråga så kan nog fler hitta den och ge dig råd och tips. Glad

Om man äter för lite kan kroppen hålla extra hårt på reserverna har jag förstått.

fatsdomino
0

Bör man bli hungrig innan nästa måltid intas och isåfall varför??

mikaelj
0

Vänd på frågan: varför skall du äta om du inte är hungrig?

fatsdomino
0

Om kroppen inte får energi så ställer den in sig på SVÄLT har jag förstått ,så därför bör man väl ha en viss kontinuitet på sitt ätande!!???

Pasi
0

#11 Jo, men den kontinuiteten består i att man äter när kroppen säger till. Blir man riktigt hungrig så kompenserar man normalt det genom att vräka i sig rejält, vilket stoppar kroppen från att tro det är svält.

Själv har jag ytterst svårt för att äta när jag inte är hungrig sedan jag gick över till LCHF.

mikaelj
0

Om kroppen inte får energi så ställer den in sig på SVÄLT

Nej. När man inte äter ökar energiuttaget från fettcellerna.

så därför bör man väl ha en viss kontinuitet på sitt ätande!!???

Ja, sikta på att äta åtminstone en gång per dygn. Om du inte äter på två dygn någon gång ibland är det okej, men försök att undvika det.

Gunnell
0

Pasi: Upplever precis samma sak! Och jag kan heller inte överäta eftersom jag blir mätt på ett helt annat sätt än tidigare. Tidigare blev jag full i magen - numera blir jag MÄTT både i magen och i skallen Glad. Dessutom klarar jag av att vara hungrig en stund, ganska länge kan det bli ibland, utan att som förut känna mig helt matt. Det är som att det enbart är magen som är  hungrig, övriga kroppen påverkas inte.

Jennix
0

#12 #13  Konstigt, det är ju precis detta som INTE funkar hos t.ex. ViktVäktarna, att man kan svälta hela dagen och sen vräka i sig.

Med all respekt för att ni båda är långt mer kunniga inom det vetenskapliga än vad jag är, men det är helt ologiskt för mig och jag tycker inte alls det stämmer med mina erfarenheter.

Är man överviktig och ska gå ner i vikt är det bättre att äta så ofta som möjligt. Är man däremot normal redan från början men ändå vill gå ner, då är det kanske en vits med att skära ner på matmängden, men att svälta sig en dag och sen vräka i sig - det tror jag knappastatt det hjälper en överviktig.

På samma sätt som Thyra så har jag märkt att jag inte går ner i vikt när ajg äter för lite. Jag vet att andra också har den erfarenheten.

Hur förklarar man detta?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

fatsdomino
0

# 13.Så du menar att det det är en fördel att inte äta så ofta….

eftersom du då tar energi från ditt fettlager och viktminskning sker???

Pasi
0

#15 Äter man för lite (kontinuerligt), alltså tvingar fettet ur fettcellerna, med tiden börjar kroppen kompensera detta uttag med att minska muskelmassa ( genom det minska energiåtgång) samt ge goda förutsättningar för fettinlagring genom hormonell påverkan.
Viktväktaridén går just ut på att äta för lite energi kontinuerligt.

Äter man kolhydrater och vill gå ner i vikt med svält, så hjälps man definitivt av att äta kontinuerligt, och ofta, för att på detta sätt hålla en så jämn insulinnivå som möjligt. På LCHF är det nog mindre viktigt.

Att man har svårt att gå ner i vikt när man äter för lite beror troligast på en allt för kraftig motreaktion från kroppen på det jag skrev överst….dvs IGF-1, tillväxthormon, sköldkörtellhormonen sänks mer än det egentligen är nödvändigt, kortisolet höjs osv.
Detta kan ju bero på tidigare bantningar, eller är kanske kroppslig reaktion på kombination av att äta för lite och dagens stress!?

Själv åt jag tidigare 4-5000 kcal - gick upp då jag var stressad och ner då jag var avslappnad och därför hade extra god sömn. Om jag åt 4 eller 5000 kcal spelade ingen roll då. (har under LCHFtiden pendlat mellan ungefär 12% och 20% kroppsfett)
Nu har jag försökt minska maten ett tag för att spara pengar…ligger nog på 3500 kcal. Enligt Clåd så skall jag då gå ner massor i vikt….men nej, min kropp funkar fortfarande likadant  - upp vid stress, ner vid avslappning.:-D
Enda skillnaden jag egentligen märk med lite minskad mat är att jag fryser lättare så jag kommer öka på lite så fort jag har råd.Glad

LatMask
0

Vilken bra formulering, Gunnell!  "Tidigare blev jag full i magen - numera blir jag MÄTT både i magen och i skallen."

Det är  den känslan, att vara mätt i både kropp och sinne, som det är väldigt svårt att förmedla till nybörjare med glupande kolhydrathunger!

Gunnell
0

#15 Det handlar inte om att svälta, det handlar om att äta när man är hungrig och då äta sig mätt. Att äta "för lite" är ju ett töjbart begrepp - för lite i jämförelse med vad?

Ät så att du mår bra, helt enkelt. Det finns inga mallar inom LCHF, som sagt. Att äta ofta passar heller inte alla. Jag har testat lite olika varianter under mina drygt 1½ år som LCHF-are: äta mig mätt och nöjd av kött, fett och grönsaker, dragit ner på mjölkprodukter utom de fetaste (grädde och Creme Fraiche), jag har fakirat dvs ätit absolut minimalt med kolhydrater, jag har ökat mitt intag… Resultatet har blivit: jag har slutat röka, har helt tappat mitt sötsug (och då menar jag HELT) och sug efter snabba kolhydrater och en massa andra hälsovinster. Jag har tappat enbart lite i vikt, men har ändå känt att LCHF är en kost som passar mig. '

Nu testar jag att lägga av med kaffe, eftersom jag på senare tid börjat må dåligt av kaffe och då försvinner även min gräddkonsumtion. Jag har dragit ner på födointaget igen eftersom ökningen inte funkade och äter nu när jag är hungrig, tills jag är mätt. Har upptäckt smörrullar som är väldigt gott till thé! Köpte även Pruiscotto-skinka häromdan som jag ätit till frukost med thé, ihoprullade med smör - tre såna rullar är tillräckligt för mig. Ett pkt för knappt 45 kr har räckt i tre dagar och då har jag även tagit nån skiva till mellanmål. Äter lunch och middag och däremellan kan det bli thé med några rullar smör. Jag äter inga mängder, men blir mätt och nöjd och det känns som att jag tappar vikt nu.

Vad jag vill ha sagt: man måste hitta sitt sätt, det finns inga mallar.

#18 Ja, jag tror att man måste uppleva det för att förstå…

[Pennylane1]
0

smörrullar? Enbart smör alltså? Hur gör du rullar av det?

Gunnell
0

#20 Jag hyvlar med osthyvel, det går jättebra när smöret är kallt! Mumsigt är det… man kan ju rulla in vad man vill i smöret. Ska köpa rostbiff nån dag och rulla in smör i.

fatsdomino
0

# 19 Mår själv utmärkt på LCHF inget sötsug el. dyl. men vill ju gärna ha max fettförbränning så länge som det behövs ca 10 kg till…..

mikaelj
0

Jag äter nuförtiden mellan 12 och 20, men har tidigare även ätit mellan 18-20. Det ger 22 fasta, 2 timmars ätande. Att det inte fungerade på viktväktartiden (eller vad det var) beror på att man åt fel sorts mat och för mycket av den…

Kroppen kommer sänka ämnesomsättning om du kraftigt underäter över tid, men håller du dig inom energibalans (eller nära) pekar en del på att du kan minska i fettmassa och öka i muskelmassa just tack vare fastan.  Det betyder att du istället för att äta många små mål äter några få stora, vilket skulle ge en större muskeluppbyggande effekt, samtiigt som fastan äter upp fett.

Titta på Intermittent Fasting / periodisk fasta. Det är ett hyfsat välstuderat ämne, och det finns några olika siter/böcker i ämnet.

* Eat Stop Eat: http://eatstopeat.com (19/5-fasta)

* Warrior Diet

* http://leangains.com

* http://en.wikipedia.org/wiki/Intermittent_fasting

LatMask
0

Den här tråden puttar jag upp till Karin från Göteborg!

kmf79
0

Tack! Vad hyggligt av dig. Jag tror jag börjar fatta. Måste övertyga min hjärna om det också. Litar inte riktigt på mina hungerkänslor ännu men det kanske kommer efter en tid med LCHF kost, hoppas jag!! Att blodsockernivån håller sig på jämn nivå och midjan blir smalare är ju iallafall ett positivt tecken att jag kan äta ganska mycket.

Men en tanke bara, det här med att äta är ju även en social grej. Har man ätit lite väl mycket någon måltid och inte är hungrig till nästa när resten av familjen ska äta ska man då äta tillåten mat så att man står sig ännu längre eller bara ta ett glas vatten och äta när maten är kall.

//Karin

.

Zepp
0

Eftersom man har en god uppfostran så äter man när familjen äter och anpassar portionen efter hur hungrig man är!

Vad skulle du säga till dina barn om de inte åt när maten stod på bordet.. för att sen komma och säga att de är hungriga vid ett annat tillfälle??

Äter man mer ena måltiden äter man som regel mindre nästa måltid!

Om jag startar dagen med en rejäl frukost så blir jag alldrig så där vrålhungrig vid de efterföljande måltiderna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kmf79
0

Bra liknelse med barnen. Det är klart de ska passa på att äta när maten står på bordet. De skulle bara våga komma när maten är borttagen…

Nej skämt och sido, jag förstår precis din poäng. Ska tänka på det och äta lite granna så jag står mig till nästa måltid, det var ett bra råd. Tack!! Men då satsar jag nog på fettet i första hand och sen lite protein. Behöver ju inte ta så mycket grönsaker, känns onödigt om man inte är så hungrig.

//Karin