Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 1876 ggr
alicia80
0

Tips istället för tunnbröd/pasta!!

Till frukost äter jag kesoplättar gjorda på keso, en skvätt grädde och ägg. jag smälter lte smör i pannan och blandar i smeten sedan miixar jag den så smeten blir jämnare.

Plättarna använder jag som små tunnbbröd med ost,smör,skinka el rökt lax och gurka på.

Det bästa är att göra flera i förväg och förvara i kylen. Då håller dom i hop bättre. Perfekta att ha med sig ut på stan mm.

Nu har jag börjat fundera på i fall man inte skulle kunna använda dem som lasagneplattor. Vad tror ni om det? Man kan även strimla dem i sallader eller varför inte som spagetti till köttfärsen.

sen e dem himlans goda till efterätt med vispad grädde och kanel på

Tungan ute

Ja just det hade dem som tunnbröd till tacos en dag med.

babo
0

Ska pröva, verkar skitbra… tack.

evacarina
0

Ska testa till köttfärsen

lillahumlan
0

Wow, bokmärkerFlört

[Pennylane1]
0

tipsar även om att till lasagne använda sådan där färdigskivad ost, gouda eller edamer, den brukar inte smälta, utan mjukna, och  blir ganska likt pastaplattorna!

Lena69
1

Mixar du smeten i stekpannan? Låter som om det skulle stänka mer än när jag steker mitt morgonfläsk… annars låter receptet kanon. Hur smakar det? Som omelett eller tar keson bort äggsmaken?

Andina
0

Tack för receptet! Äntligen kan jag äta plättar/pannkaka!

Jag mixade ihop alla ingredienser i en skål, keso, ägg, grädde samt lite pofiber och lite proteinpulver.

De första gjorde jag utan pofiber o proteinpulver - och det var svårt att få dem att hänga ihop. Precis som första pannkakan iofs… Men när jag rörde ner pofiber o proteinet så höll de ihop mycket bättre.

Utan pofibret tyckte jag det smakade som något mellanting mellan omelett och pannkaka. Med pofibret blev smaken genast mer som pannkaka.

Mums!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

alicia80
0

Ja nu ser jag hur galet jag skrev. De va inte lätt att förstå. Jag mixar den i en dunke innan.

Keson tar nog bort äggsmaken för de smakar mest pannkaka. Lite svårt att få dom att inte gå sönder. Ta gärna lite fiberhusk i.

[Stefan91]
0

Hur mycket keso resp.ägg har du på en "portion"?

Mvh Stefan Sandberg

alicia80
0

Je de e frågan? Jag bara blandar lite av varge. Men finns ett recept på kesoplättar som borde funka.

Kesoplättar:

1 liten burk keso

2 ägg

1-2 msk fiberhusk

I mitt recept tar jag bort lite keso och ersätter med grädde. Jag tog bara en liten skvätt. Kanske 3 msk.

Man får pröva sig fram.

Andina
0

:) Aha, Alicia80, glömde du att berätta för oss att du använder fiberhusk i också? :)
Då förstår jag att det inte hängde ihop alls från början. Men det gick bra med pofiber oxå (har inget fiberhusk i alla fall).

Hur som helst - både mättande och gott blev det! Tack igen!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

alicia80
0

Nej för jag använde aldrig de förut och det brukade gå bra utan. Det är nu som jag börjat med det.

Kul att du gillade dem!! hihi

map2ster
0

Andina hur ser ditt recept ut på kesoplättar, är det likvärdigt med alice80´s recept…?
Vart hittar man pofiber och lite proteinpulver och hur mkt använder du…?

Hur många portioner är receptet beräknat till…?