Tidningen Må Bra nr 11 2009
Hej!
Längesedan sist men nu kan jag inte hålla mig från att skriva! Så här står det i ovan nämnda tidning:
Fett triggar hungerkänslorna
Vi har ett inbyggt försvar mot att äta mer än vad kroppen behöver. Men hjärnans aptitreglerande funktioner kan sättas ur spel av fett i exempelvis glass och hamburgare och i stället skickar signaler till kroppens celler att fortsätta äta. Detta menar en amerikansk forskargrupp. Framför allt palmitinsyra som finns i bla smör, ost, mjölk och kött har denna effekt.
Vad tycker ni om det? Är det inte stick i stäv med vad vi anser? Jag för min del blir mättare!
För mig funkar det inte så. Här är det socker och spannmål som gör jobbet med signalerna.
Jag blir mätt och nöjd av kött, fett osv.
Må Bra tidningen ger jag inte så mycket för. Det är samma gamla visa om att äta mindre och motionera mera.
Feltolkning av studien… Palmitinsyra är vad kroppen själv bygger av kolhydrater, för övrigt:
The carbohydrate will be absorbed, partially turned into palmitic acid in the liver, and exported as VLDL particles. The amount of palmitic acid produced depends on the intake of starch and fructose, and will be relatively small except in the case of high carbohydrate or fructose consumption. Dietary fat will be absorbed in the intestine and sent out directly as chylomicrons (another lipoprotein particle). This is delayed relative to glucose absorption, such that the palmitic acid from both sources will enter the bloodstream at a similar time (peaks roughly 4 hours post-meal).
http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/09/palmitic-acid-and-insulin-resistance.html
I samma nummer står också:
Nya rön!
De som äter mycket kolhydrater håller vikten lättast. Men 300 gram per dag räcker, sedan ökar risken för övervikt igen, visar en kanadensisk studie.
Mmm… Eller hur var det nu då. I och för sig skriver de "håller vikten lättast" men…
Det där är också en jättegammal dålig studie.