Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 11758 ggr
Jenjo
0

Kina/thai-restaurang

Hej på er.

Jag är imorgon medbjuden på tjejmiddag. Vi ska ut och äta och efter en genomröstning blev det en kina/thai-restaurang som vi ska till.

Nu har jag förstått att det inte är det bästa alternativet för en LCHF-are. Frågan är nu… Vad ska jag välja för rätt? Jag har aldrig varit där förr och känner inte till restaurangen, så jag vet inte hur maten är.

Men de flesta restauranger har ju en meny där det även ingår kött och fisk. Kanske typ en entrecote vore ett bättre alternativ än kinamat?

Vad tror ni?

[vaargen]
0

Bäst och enklast är kanske att tillåta dig en middag utan ångest?

LCHF ska ju vara en njutandeskost, så varför inte för en kväll njuta av friterade räkor, massa jordnötsås och räkchips?

(sen kan du ju undvika riset)

parsley
0

Antingen gör du ett planerat avsteg, dvs äter den kina-thaimat som serveras, eller också väljer du något "europeiskt" på menyn, t ex entrecote. Jag brukar tillåta mig planerade avsteg när jag är på kinarestaurang. Något som jag märkt sedan jag börjat med LCHF är att en del kina-restauranger är noga med råvaror och kryddning och gör maten i från grunden andra vräker bara på glutamat för att få det att smaka. Kompisar som inte LCHF:ar märker knappt någon skillnad.

En del kina-thai restauranter har sk mongolisk buffé där man själv plockar ihop vad man vill äta och lämnar det till kocken för stekning och då kan man ju plocka till sig det som känns lämpligt.

kmf79
0

Eller så undviker man de friterade räkorna och jordnötssåsen och tar t.ex någon wokrätt med kyckling och grönsaker i någon god "nyttig" sås som t.ex kokosmjölk med någon god curry, jättegott. Säg att du inte tål mjöl, det gjorde jag för att vara säker på att de inte lägger det i såsen.

//Karin

lc-solkatt
0

Ta någon kött- eller kycklingrätt med wokade grönsaker men hoppa över riset. Hoppa frityrsmet.

Mojjan73
0

Jag åt kyckling med champinjoner & bambuskott. Fick inte ont i magen, njöt av maten men blev tyvärr hungrig igen efter några timmar… antar att det var lite för lite fett i maten. Flört Om du nu ändå ska äta kinamat så njut med gott samvete.

Jennix
0

Jag skulle äta så bra som det är möjligt, dvs. försöka köra utan ris, nudlar eller panering, och utan socker så långt det går.

Annars kan du ju grunda innan, med nån fet ostbit eller köttbit…eller efteråt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

opssk
0

Jag brukar äta ex kyckling med cashewnötter eller nåt liknande. jag väljer bort friterat och tar ibland lite ris om det väldigt starkt annars får den ligga kvar på tallriken. NjutKyss!