Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7289 ggr
ninni-s
0

Thai mat

Hej

jag har nu äntligen kommit igång igen och kosten känns att den går ganska bra, har klarat av 2 helger nu med middagsbjudning och allt lördags godis har ej passerat min mun. ( vilket är riktigt svårt för mej)

Har inte ställt mej på vägen ännu, tänkte vänta tills i nov, för att se om jag fått några resultat. Om jag inte väntar så kommer jag bli en slav för vågen och stå där varje morgon och det vill jag inte.

Men nu till min fråga. Thai mat, jag är sååååå fruktansvärt sugen på thai och sushi. Men inget av detta är väl bra mat ut LCHF tänk?!

Sen behöver jag även lite hjälp med hur ni alla som är så duktiga på detta forum äter. Jag fattar inte hur mkt fett man egentligen ska ha till varje måltid?

Sheena
0

Du behöver inte alltid ha fett TILL maten, en del mat, är ju väldigt fett i sig själv.

Tänkt ungefär lika mkt protein som förut, och eftersom du plockat bort de mesta kolhydraterna får man öka fettet lite så att man blir mätt.

Procent o gram hit o dit är inget man behöver tänka på i början.

ingrid-in-sweden
0

Sushi - om Du tar Sashimi - inte rullarna med ris och grejer. Det är ju gott ganska så fettfritt så man kanske behöver 'fetta till'et' senare.

Thaimat kan vara ok om ingredienserna är ok.

Gunnell
0

Håller med Sheena. Bäst är att inte krångla till det från början och kanske inte heller att vara så strikt.

Vad gäller Thaimat får du väl kolla olika rätter - det borde ju finnas en hel del som är okej - och Sushi går ju bra om du skippar riset Glad eller äter lite av det. Annars må ju Sushi vara bra LCHF-mat. Dessutom är det ju faktiskt upp till dig själv vad du äter. Om du "offrar" dig och gör avsteg ibland kan det faktiskt vara bättre än att låta bli sånt som man verkligen gillar (så länge det inte är alltför socker- och kolhydratstinn mat/godsaker).

ninni-s
0

Tack för svaren. Jo det är klart man kan unna sej ibland. Men jag har mkt övervikt som jag vill ha bort och jag vill helst inte förstöra för min fettbränning. Jag har ketos stickor hemma och jag ligger men 2 - 3 +++ på ketosen, så det borde ju betyda att jag går på fettdrift?

Nu måste jag bara få tid med träningen också, men jag känner att jag orkar inte riktigt med det.

Dessutom ska jag till solen efter nyår och då vill jag ju ha gått ner en del gärna.

Kan det bli för mkt av ost och Grädde? Klart det kan men hur vet man att det är för mkt. Tex så gjorde jag en LCHF lasagne i helgen och det vart ju riktigt mkt av båda sakerna.

Ja det är lite svårt att veta vart man ska lägga sej..

Gunnell
0

#4 Jag tycker personligen att många gör "fel" när de stirrar sig blinda på viktminskningsdelen i LCHF. Alla går inte ner som man vill, än hur man bär sig åt. Det viktigaste tycker jag, är att få till en mathållning som funkar i längden och som gör att man mår bra. Själv har jag hållit på över 1½ år nu och har inte gått ner nämnvärt i vikt, däremot  har jag fått en hel del hälsofördelar och räknar med att vikten kommer att ge vika till slut. Det har varit en stor omställning för kroppen och jag tror inte att den släpper ifrån sig kilona så lätt.

Om du vill gå ner i vikt till en viss tidpunkt kan det säkert vara smartare att välja ett annat alternativ än LCHF. Du kan ju gå över till LCHF senare, men att välja LCHF för att gå ner i vikt kan vara ytterst frustrerande eftersom man inte kan styra så mkt. Det kan ta ett ta innan du kommer underfund om vad som passar dig så att du börjar minska i vikt och enda sättet att veta om det blir för mycket av nåt födoämne är att testa själv. Det finns inga mallar när det gäller LCHF, enbart råd och tips, men sen måste man prova ut rätt balans för en själv.

frigge
0

att tänka på är att i asien har man socker i all matlagning

Voltaire
0

SSS har ju en mall som är bra! Dvs 1 gram protein per kilo kroppsvikt, till det en och en halv gång fett. Dvs om du väger 70 kilo ska du äta minst 70 gram protein (mer om du är aktiv) och 105 gr fett, om jag fattat det rätt. I en 100 grams köttbit är det ungefär 30 gram protein. Man kan se bra råd i "Vanliga frågor o svar" i spalten till vänster. "Min mat" hjälper dig att räkna ut.

Jag äter cadidadiet, och undviker även ägg, eftersom jag sväller upp och får gaser av dom. Undviker burkmat, mjölkprotein, nötter, och nästan alla grönsaker. Och absolut inte mat med E-ämnen, dvs alla charkuterier. Då har jag gått ner, efter att stått still i fyra år på LCHF.

Rebs
0

En hel del thailändska kryddblandningar innehåller smakförstärkare/natriumglutamat också… Det bästa är, om man vill äta thaimat, att man lagar den själv. Då vet man vad som är i den. Glad