Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 16061 ggr
annapanna09
0

Svårt att hitta såser, dressingar mm utan socker?

Hej!

Jag är lchf-nybörjare och tror absolut på denna metod! Men.. jag har två små barn, jobbar heltid och känner att jag inte har tiden att fixa allt själv utan skulle behöva tips! Finns det några färdiga såser, dressingar mm som man kan köpa? Det mesta verkar ju innehålla socker och det är ju sånt man inte tänkt på förut men nu när jag kollar innehållsförteckningar så verkar det ju vara så…

Mvh

Anna

Zepp
0

Gör geggor av TY eller CF med lite olika kryddor, örter, vitlök o lite annat så blir det godare, billigare och nyttigare!

En sak som jag kan äta till det mesta är Tzatsiki.. altså gurkstavar i TY och vitlök.. är det fisk tar jag även i stenbitsrom!

Det tar cirka en minut att göra geggor!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sheena
0

Gegga är gott!! Tungan ute

Till fisk är det även jättegott med gegga på CF, lite citronsaft, salt och massor av hackad dill (finns ju färsk-fryst färdighackad dill i små perfekta paket i att ha i frysen).

Fluffigt aromsmör (orginalrecept finns nånstans på sajten) är perfekt om man vill ha nått enkelt men vill höja upp fetthalten. ORdentligt med smör mjukas upp micron (ej helt smält) blanda med TY eller CF, och valfri krydda. Vitlök och hackad persilja ät jätte gott. Funkar även att blanda i massor av paprikapulver och lite chili. Ätes antingen rumsvarmt/mjukt eller kylt i kylskåp så liknar det kryddsmör lite  konsistensen.

Perfekt att bara blanda nån av att de torkade kryddor man har i skåpen med CF så är det klart sen. Skrattande

Som du säger så är det tillsatser i det mesta manköper men väljer man bara sina tillfällen så kan det j va okej nån gång ibland, tex i sånna såser/dressingar som man tycker är svåra att göra själv. Men tex bearnesesås är inte alls så svårt att göra själv som man kan tro innan man provat själv o tar inte alls lång tid om man bara har en stavmixer.

Brunsås o den typen av såser är ju heller inget krångel egentligen, vispa bara ur pannan du tekt köttet i med några dl grädde o låt puttra medan bordet dukas så är det klart sen!! En dutt soja i så blir det ju brun sås.. hihi.. salt o peppar kanske e bra men det är ju inte ens alltid det behövs. Oftast ligger ju lite kryddor kvar i pannan.

Annars är ju de färdiga creme fraicherna med smak i perfekta. Bara att klicka ner i en kastrull o smälta så har man en fin sås.. Skrattande

Lycka till!!

Monky
0

Kan varmt rekommendera Erik Lallerstedts färdiga såser! De finns i små plastburkar där det säljs färskt kött, och de innehåller minimalt med kolisar.

Även Rydbergs såser som är förpackade i nån sorts röd "plastpåse" är helt ok.

Kavlis Amerikanska hamburgerdressing tycker jag funkar bra till både en hamburgare eller en sallad, bara 5g kol/100g.

Glad

Zepp
0

Smaksatt Keso förstärkt med grädde eller CF blir en god gegga på en halv minut!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

ang lallerstedts såser

har han sett över dem nu då?

cokolada
0

créme fraiche som du blandar med gräslök , vitlök , eller örtkrydda eller ja varför inte allt =P fantisera lite med kryddorna!

senap har jag börjat smaska i som dip till quornfilé, se bara till att det är dijonsenap utan socker.. brukar finnas vitvinäger i istället då.

Philadephia har jag i salladen om jag vill att den ska bli krämigare.. ja och sen tänkte jag nämna lite som redan står ovan.. tycker dock att det är billigast och godast att göra de kallrörda såserna hemma än att dra till affären varje dag Obestämd

frukaos
0

Stekte en laxbit i helgen och hade ingen sås, så jag tog vad jag hade i kylen. Jag hackade torkade tomater och en halv hackad lök som sedan bryntes i smör, Hällde på en helfet CF och kryddade med Citronpeppar. Blev riktigt gott, och tog kanske 3 minuter. Går alltså ganska snabbt att fixa en sås/dressing/röra på egen hand.

Annars har jag också nå'n Lallerstedt (hans Pepparsås är ju farligt god) och ett par flaskor från Delikatessfabriken. Deras Bea är riktigt bra med bara 0,5gr kolisar.

Lycka till!

[Pennylane1]
0

vad står det på lallerstedts såsburkar ang tillsatser? Har han rensat dom nu?