Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4946 ggr
ttss
0

Diabetes-måltid

Tittar på resor: Men AirEuropa så kan du boka diabets-måltid, vad menas med det, har inte diabetes, men kan det vara lchf-vänligare? 

Alltså vad menas med diabetes måltid.

Sheena
0

det kan nog vara precis vad som helst.. ring o fråga först. annars kan det nog hända att du bara får ett torrt ex eller nått. vet väl alla hur "diabetes-kakorna" såg ut för ett par år sedan.. Foten i munnen

Tilda-T
0

Oftast är det lika mycket kolisar i dom måltiderna som i dom vanliga +att dom ofta innehåller sötningsmedel.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

ttss
0

Okej, får väl ta vanlig mat annars. Restiden är på 5-6 timmar så med en ordentlig måltid innan så borde jag ju klara mig. En diabetsmåltid enligt mig borde ju vara en lchf-aktig måltid. Men så är det tyvärr inte. Synd att de inte kan ha omelett eller något sådant på planet. 

Om vi åker så har hotellet GI mat! Känns väldigt bra, ta man bort lite saker och lägger till lite smör så blir det helt perfekt!

MiaP
0

Det är inte en lchf-aktig måltid tvärtom den är gjort för diabetiker som tar insulin. Det är bättre att ta ett vanligt alternativ så du får i dig lite kött i stället för några salladsblad och vitt bröd. Potatis och ris kan man alltid peta undan. Jag har provat och det var en stor besvikelse med diabeteskost på flyg.

Sugiyama
0

Min man har aldrig bett om diabetesmat när vi reser för den är oftast erbarmligt tråkig. Anpasningen består oftast i att han fått frukt istället för den vanliga desserten och kanske mer fettsnålt. Undvik alltså.

ttss
0

Okej. Då är det bara att undvika den då. 

Gluten fri - laktos fri - jordnötsfri - vegetarisk - vegansk / kost är inget att ha heller då eller?

axelina
0

Enklast är ju att inte äta alls på planet om det inte är en superlång resa, annars brukar jag bara äta det LCHF aktiga, alltså äta köttet eller fisken och lämna resten, några grönsaker brukar också gå att äta+ att det oftast finns smör som man kan lägga på maten, ibland ost eller sallad till förrätt.

De olika specialmaträtterna tror jag inte är bättre för oss LCHFare.

Tilda-T
0

"Lätt att ta med på planetsaker" : bla ölkorv, smör/bregott  i portionspaket, babybelostar, skrattande kon ostar och det finns en hel del till om du tänker efter!

Kom ihåg bara att dom flesta flygbolag inte tillåter jordnötter eller andra nötter pga allergirisken.

ttss
0

Axelina: Får ta den vanliga maten då (om det blir någon resa vill säga).

Tilda-T : Ölkorv kan jag ju självklart ta med! Så länge jag har ätit ordentligt innan vi lyfter så behöver jag ju inte så mycket på planet.

Tilda-T
0

Nä precis ttss du kan säkert klara dig med lite tilltugg och sen kan man väl köpa sig något att dricka på planet,då spar du pengarna och dessutom kommer du att tycka att du är såååå duktig.

Såvida du inte ska åka till Australien eller Thailand, då kan det bli lite långt utan man!Flört

hellsing89
0

Roligt att dom trycker lite på LCHF måltider!

ttss
0

Tilda-T jo precis så länge man inte åker långt så går det bra.