Soja och dinkelmjöl???
Har precis fått hem Anna "vägen från 137 kg" kokbok. Tittade igår igenom den och jag bara älskade boken. Det är den bästa LCHF kokboken jag har. Man blir glad när man läser den.
Samtidigt blir jag konfunderad eftersom många av recepten innehåller sojamjöl, sojamjölk och dinkelmjöl? Inte är väl det "riktig" LCHF? Har också för mig att jag läst att soja är skadligt, eller?
Kostdoktorn hade ju skrivit förord och då tycker man att han borde ha nämnt om det är farligt eller borde undvikas. Kan någon förtydliga vad som gäller. *Helt förvirrad*
Riktig enligt vem? Vill Anna använda mjöl får hon göra det om hon vill. Det finns många olika varianter på LCHF och de flesta ser lite olika ut, Dr. Dahlqvist och SKaldeman har ju inte samma recept heller. 
Jag personligen undviker både sojamjöl och dinkel, men det är min variant.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#1. Ha ha ha, ja det har du ju så klart rätt i. Jag menar nog att mjöl innehåller för mycket kolisar.
Dessutom har jag hört att soja över huvudtaget är giftigt eller bör undvikas att ätas. Kommer dock inte ihåg varför.
Då ska jag äta LCHF med hallonbåtar. Kan ju inte gå fel när man kör enligt flera koncept samtidigt. Håller jag även Rössner om ryggen så han får känna sig viktig. Tror inte han gjort det på ett tag nu. 
#2 Jag vet att du skämtar men vissa tänker nog så lite ibland, vilket jag inte tror fungerar i längden.
Att äta LCHF men med godis - då är det liksom inte LCHF längre… Tycker jag iallafall.
Men som sagt var, om du frågar mig så tycker jag du tänker rätt.
Vet inte hur mycket kolhydrater det är i soja?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mnja.. det där är ju Annas koncept.. och det har fungerat för henne.. men hon kanske inte äter soja och dinkel vaje dag???
Och skriver man en bok som vänder sig till en hel befolkning så är det inte givet att det bara handlar om MAX 5 E% kolisar?
Jag äter en potatis ibland, iallafall på jul till lutfisken och så snusar jag och dricker alkohol o lite annat ditten o datten som kanske inte är helt förenat med optimal hälsa.. men de flesta skulle nog må bättre om de åt mer näringsriktig mat, minimerade skräpkonsumtionen och slutade vara fettskrämda!
Jag skulle vilja påstå att LCHF är ett mycket brett koncept.. där livstil och långsiktig hälsa är de viktigaste stöttepelarna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Nej, precis, jag glömde att skriva att en kokbok oftast är lite bredare än vad man kanske måste äta för att sätta igång viktnedgång…
Och sen att soja är dåligt har inte direkt med LCHF att göra, utan mer att vi diskuterat det på forumet - inget som alla håller med om heller.

Ok, Jag tänker ju precis likadant men ibland blir man insnöad att så här är det. Självklart gör ju alla som dom vill.
Men varför var soja inte bra att äta. Kommer ihåg att det inte var nyttigt.

Soja innehåller gifter.. främst fytoöstrogen o lite annat som man inte skall tillföra kroppen!
Fermenterade sojaprodukter går däremot bra att äta typ Natho och Temphe.. har jag för mig de hette!?
Confused About Soy?--Soy Dangers Summarized
http://www.westonaprice.org/soy/index.html
Självklart handlar det som med allt annat om vilka mängder man inmundigar.. och en skvätt sojasås i gräddsåsen vill jag inte vara utan.. föresten den skall var jäst den med har jag för mig!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

….alla fröer innehåller gifter eller skydd* i någon form som skydd mot att bli uppätna.
*Skyddet kan bestå av hårda eller svårsmälta skal (nötter och frukt) starkt smakande ämnen (peppar), rena gifter (idegran) eller halvgiftiga ämnen som leder till näringsbrist, nedsatt fortplantningsförmåga eller bara dålig hälsa (säd och baljväxter).

Tack snälla för svaren. Trevlig helg.
Natto, sojasås, miso och tempe är fermenterade och ok, medans tofu, sojamjölk/mjöl inte är det.

Pasi och/eller JAUS - Kan ni utveckla lite ? Detta tycker jag är intressant då jag ofta blir ifrågasatt av vegetarianer och veganer.

#11 Frön är energirika, men har inget egenintresse i att bli uppätna, utan ett mål att bli en planta. Man kan ofta se åkrar med vajande säd (jag har sett såna
)…..men inga björnar som står och gluffsar i sig av läckerheterna trots att de står där helt utan möjlighet att fly eller fäkta!? Inte ens rådjuren smaskar i sig hur mycket som helst, trots lätt åtkomst.
Alltså skyddar de sig med hjälp av olika gifter och dyl.
Just säd och baljväxter skyddar sig med antinutrienter, främst fytinsyra som binder mineraler (järn, zink, magnesium) och pga detta ger mineralbrist (dålig hälsa, försämrad fortplantningsförmåga och sämre tandhälsa).
Sedan har vi lektiner som är en molekyl med förmåga att koppla sig till proteiner och ibland sockerarter. Denna anses kunna vara orsak till autoimmuna sjukdomar pga att det kopplar till osplittade proteiner som sedan kan penetrera tarmbarriären och komma ut i blodomloppet, där inga proteiner utom de kroppsegna skall ha tillträde.
Staffan Lindeberg menar även att lektinerna i sig kan koppla till insulin och leptinreceptorer direkt och förstöra dess funktion.
Slutligen har vi fytoöstrogenerna som kan förstöra fortplantningsförmågan hos män, men kanske även kan påverka utstötning av befruktade ägg hos kvinnor (bara en tanke hos mig).
De innehåller också enzym för att bryta ner antinutrienter, i allafall till viss del (tar aldrig bort dem fullt ut). Dessa enzym aktiveras genom blötläggning, men är väldigt värmekänsliga så det funkar inte på t ex värmebehandlat sojamjöl eller ångade havregryn.

Tack Pasi - du är min idol nu. 

#13 Woohoooo, idol!!!!