Kokosfett
Finns det någon som kan upplysa mig om vad det är för skillnad på kokosfett i silverpaket och det på hälsokosten, mer än priset. Som jag ser det får produkten på hälsokosten vara väldigt mycket bättre med tanke på det väldigt mycket högre priset. Någon som vet??

Jag har gjort en liten sammaställning, men det är ändå oklart om silverpaketens kokosfett är onyttigare än annat kokosfett.
Tack!
Det var intressant läsning. Men som du säger inga direkta sanningar. Däremot verkar ju den varianten som finns på City Gross som ett alternativ.
Nu hasr jag inte läst Gunnels sammanställning men cocosfettet i silverpaketen är varmpressat ur torkad kopra. Den från hälsokosten är kallpressad av färsk kokos. Sen kan man ju dra sina egna slutsatser.

#3 Och vad är bättre, varm eller kallpressat?

#4: Kallpressat är bättre. Om det är så pass mycket bättre att det är värt prisskillnaden är upp till dig…
Det varmpressade är knappast skadligt, även om det inte är optimalt.

Kallpressat är bättre för känsliga fleromättade oljor, men för kokos spelar det nog ingen större roll, jag har i alla fall aldrig sett något som får mig att tycka att kallpressad ekologisk är värd det höga priset, jag använder ändå bara fettet till stekning, och då känns det ännu mer som om det kvittar och det är varm- eller kallpressat.
Jag köper silverpaketet från mataffären, använder den i kaffe och te. Billigt och bra tycker jag i alla fall
Det är intressant att läsa olika tankar och erfarenheter. Just nu är jag benägen att göra som opssk och handla silverpaket för 17:- halvkilot istället för 87,50 halvkiloot på hälsokolsten. Dessutom är det bara fett man är ute efter kan man beställa späck på sin lokala butik.

Den stora skillnaden är förmodligen tillverkningskostnaden, silverpaketet är gjort av Unilevers fabrik av copra och de dyra är gjorda på platsen där de växer i mer småskalig verksamhet!
Det är Laurinsyran som är det braiga och den finns i alla förpackningar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Enligt Annika D så är de billiga fetterna transporterade i tankar till stället där det ska tillverkas. I dessa tankar kan det ha transporterats både det ena och det andra. Själv köper jag på hälsokosten för 179 kr. Det är dyrt men å andra sidan så använder man det ju inte i stora mängder. Jag tar en matsked till äggmjölken som jag dricker två omgångar av per dag. Ang priset så jämför jag med tex hur mycket pengar man lagt ut på godis varje månad innan jag började med lchf.