Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 3684 ggr
Andina
0

varför choklad ist f Kakao?

Vad jag förstår är ju choklad i princip kako/kakaosmör och socker - och mjölk om det rör sig om mjölkchoklad.

Jag har sett mängder av trådar och recept här där choklad används - 70/80/90 % osv.

Vad jag inte blir riktigt klok på är varför man över huvud taget vill använda sig av choklad (m socker i) alls? Varför inte använda kakao, smör/kokosfett/o ev sötningsmedel/stevia/sukrin istället?

Jag gör t ex "kokoschoklad" ibland på smör, kokosfett, kokosflingor och stevia samt nå'n droppe ren mintolja.

Varför jag frågar är, för att jag dels har 'tummen mitt i hand' när det gäller matlagning o d och för att jag aldrig varit någon gottegris.
Men jag är väldigt intresserad över varför ni använder choklad (m socker i)´ist f kakao?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

JAUS
0

Kakaomassa (utan socker) innehåller faktiskt mindre kolhydrater än fettreducerat kakaopulver då det även är utspätt med utmärkt fett (kakaosmör). Problemet är alltså det tillsatta sockret i choklad.

Om man gör chokladtryfflar av grädde, smör, kakaomassa och sukrin borde man hamna lågt vad gäller mängden kolhydrater.

Pasi
0

#1 Nja, blandar du kakaopulver med smör för liknande fetthalt så hamnar man bra. Man använder ju sällan 100g kakao som ersättning för 100g choklad.Flört

Andina - Jag använder choklad av en enda anledning - smaken!Tungan ute
Sen använder jag mycket hellre socker istället för t ex kemisk sötning….men inget man för det vräker i sig varje dag (sunt förnuft).

Andina
0

Tack båda!

Mitt kakaopulver innehåller 13.6 g kolhydrater/100 g - men, det är ju inte många gram som går åt per gång.

Eftersom jag aldrig provat att använda choklad i nå't av recepten här så kan jag ju egentligen inte yttra mig - för det tyx alltså skilja i smak en hel del då. Och att man inte kan få motsvarande smaker genom att "göra sin egen choklad" på motsvarande råvaror - eller, jag kan tänka mig att det åtminstone är enklare att använda färdig choklad.

Näe, de få gånger jag gjort nå't "chokladgodis" räcker det med en liten, liten smakbit för att jag ska känna mig nöjd. Jag kan helt enkelt inte "vräka" i mig det varje dag… :)

Få se om jag testar att använda färdig choklad nå'n gång - jag "måste" väl det, antar jag, jag är ju så nyfiken… ;)
Tills dess håller jag väl mig till mitt ekologiska 100 %-iga kakaopulver, smör/kokosfett, grädde osv.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

JAUS
0

Kakaosmör smälter vid kroppstemperatur och konsistens är en viktig faktor när man äter något. Kakaosmör skulle man faktiskt kunna använda i matlagning också, men eftersom det är t.o.m. dyrare än kokosfett så det används det endast till choklad och hudvårdsprodukter.