Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3454 ggr
Seglarina
0

Hård i magen

Hur reagerade er mage då ni började med LCHF?

Jag äter tyvärr antidepresiv medicin som skulle kunna ge hård mage. Jag har fått ytterligare en annan medicin som skulle göra något åt det, men den är som sirap, trögflytande och mycket söt. Konstigt att det sak hjälpa mot hård mage tycker jag. Det blir mest luft i magen av den.

Det kan inte förvärras tror ni av att jag nyligen börjat med LCHF?

matsmurfen
0

De flesta brukar bli bra i magen av LCHF, mindre behov av "avluftning" och inte så trögt.

Gunnell
0

Under en period hade jag enorma besvär med att jag blev hård i magen, men jag läste att om man ätit mycket fiberrik mat tidigare kan det vara så att tarmen har "lagt av" att jobba som den ska. Så jag härdade ut, åt en del linfrö mellan varven och det funkade skapligt. Nu, efter 1½ år med LCHF funkar min mage helt perfekt och mina tarmar jobbar som de aldrig gjort förut (ja, kanske när jag var barn och var oförstörd av fibrer).

Fast jag tar inga som helst mediciner, så det kan ju vara annorlunda för den som gör det.

Cheesus
0

Jag blir väldigt trög. Men jag äter Visiblin-s varje dag. Det är receptfritt och finns på apoteket. Visiblin består av krossade frön från Ispagulan (växer i regnskogar tror jag). Man blandar en matsked i ett glas vatten och dricker - går också att strö på yogurt eller soppor.

Det bildas ett geleliknande lager när fröet blandas med vatten. Läkaren som rekommenderade detta första gången, var inne på stenålderskost.

Han menade att vi äter för mogen frukt idag och missar att få i oss pektin som det finns gott om i omogen frukt. Och Ispagulan ska innehålla mycket pektin.

Vilket som… Det hjälper mig i alla fall. Nu äter jag regelbundet detta. Jag vill inte äta bröd eller annat.

rylandes
0

Efter ett tag blev jag VÄLDIGT trög. Började med 1 matsked krossade linfrön i 2 dl A-fil vilket hjälpte på några dagar.

cacao
0