Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 9811 ggr
[Stefan91]
0

Bröd till tacos?

Kan någon hjälpa mig, vet någon hur man gör ett LCHF-pitabröd eller vanligt platt tacobröd?

Mvh Stefan Sandberg

mikaelj
0

Salladsblad!

vinteralvan
0

Det finns många recept här på olika varianter av bröd men inget som jag tycker passar till tacos.

annizan
0

Jag brukar röra ihop riven ost och ett ägg och grädda i ugnen, det äter jag till tacos :-)

magma
0

Kanske "pones" kan funka? Brödet gjort på PO-fiber och ägg, om man smetar ut det riktigt tunt?

Halice
0

Jag har gjort lembas bröd till tacos!

Funkar helt okej tycker jag!

Wtn3
0

Har inte hittat något tillräckligt bra substitut tyvärr, så jag äter med vanliga tortillas någon gång i månaden, det är avsteg jag tillåter mig, men hade LCHF-vänliga tortillas funnits hade det blivit tacos mycket oftare.

Maja2
0

åt tacos igår… håller med mikaelj - salladsblad,  funkar utmärkt :)

[Pennylane1]
0

har sett lowcarbtortillas på mindresocker.com

[Pennylane1]
0

fast nu ser jag det inte Obestämd var det på nåt annat ställe tro…

dessa var det iallafall hinner inte leta efter ett svenskt ställe nu…

the-fat-cat
0

#4 Tänkte på det också, bakade det första gången häromdagen och blev helfrälst, suuupergott "bröd". Kan tänka mig att det går att smeta ut ganska tunt också, fast skippa brödkryddorna (om man nu har tänkt ha i det). Kke krydda med paprika eller vitlök?

lchfnorge
0

ostechips

eller cheesesnack, Östekneciser eller hva dere kaller det.. ost i mikrobølgeovnen. :):)

magma
0

#10: Man borde kunna krydda med tacokryddor också, och säkert också som du säger med vitlök osv.

KarinSch
0

Lånar tråden.

Till tacos hör för mig inte bara tacosbröd utan även majs, paprika, massor med lök och köttfärs med tacokrydda. Inte så mycket som är ok, eller hur?

testade ett recept som fanns här eller om det var på någon annan LCHF site på hemmagjord tacokrydda men det smakade mer som chili con carne krydda så det blev ingen tacos den dagen. Alltså är frågan hur gör ni tacos som smakar taco utan att använda tacosprodukter.

Min gamla tacos såg ut som följer: 400 gr köttfärs, vitlök och lök samt 2 påsar tacomix och 1,4 dl vatten stektes ca 15 min. Tillbehör: Hachad lök, tomat, majs, sallad och små svarta bönor. Sås: Dels stark färdigköpt tacosås, dels creme fraiche med lite olivolja och i den en massa vitlök, honung och timjan/basilika.  Tacoskal och tortillabröd till.

Vill ha något som liknar och ger känskan av att plockäta tacos samt är lika gott. Inte bröd med ägg (är riktigt äckligt) och inga ostchips (tycker inte om om ost som varit i ugnen).

mikaelj
0

Jag approximerar tacokrydda med spiskummin, chili, salt och peppar. Kolla innehållsförteckningen på påsen och bygg egen.

Majs, paprika, lök och köttfärs är helt okej. Tänk på att majs är väldigt sött, så tar du inte för mycket finns det ingen anledning att utesluta det.

magma
0

#13:"Till tacos hör för mig inte bara tacosbröd utan även majs, paprika, massor med lök och köttfärs med tacokrydda. Inte så mycket som är ok, eller hur?"

Det finns ekologisk tacokrydda numera som görs av Santa Maria (tror jag) som bara innehåller olika kryddor. God!!

Majs: nja, jag äter kanske 2 msk när jag äter tacos.
**
Lök**: Massor äter jag inte, jag hackar lök och använder kanske 1 lök till 500 gram färs och steker det ihop.

Köttfärs: Japp!Skrattande

Paprika: Tar du grön paprika så innehåller den bara 2,5% kolhydrater, helt OK med andra ord.

Tomat: Innehåller enligt fineli bara 3,5% kolhydrater. Jag äter det i mindre mängd.

Tacosås: Köper Eldorados tacosås, tror den innehåller 3,5% kolhydrater och inga konstiga tillsatser.

Brödet: Tyvärr, det avstår jag. Lägger fyllningen i dubbla lager krispiga, stora blad av isbergssallad.

Sedan kan man ju ösa på en massa riven ost också…:)

[Pennylane1]
0

jag har skippat majsen innan men läste alldeles för någon dag sen att den bara passerar igenom, eller det allra mesta (och det har man ju sett när man byter blöjor och ungarna ätit majs att så är fallet) så jag ska faktiskt äta majs till mina nachos nästa gång, tar kanske 5 chips också om det finns sådana, annars kör vi bara med sallad, tomat gurka lök riven ost, hemgjord tacokrydda, (spiskummin, koriander, chlipulver, chilipeppar, salt vitlöksulver) i både köttfärsen och i creme fraichen vi brukar ha till, ibland har vi salsa med. Och äter det hela med gaffel.

ullisbullis
0

Jag kryddar själv med spiskummin,koriander,paprika,vitlök,lökpulver,chilipulver,cayenne,svartpeppar och salt.

Anledningen till att det kanske inte smakar precis som färdigt tacokryddmix är….just precis…SOCKER och smakförstärkare.

Kolla innehållsförteckningen på den vanliga sorten ex. Santa Maria(ekologiska sorten är bättre), där brukar socker komma på första eller andra plats!

Icegirl
0

Jag gör min egen tacokrydda och sedan gör jag ostchips som tacobrödersättning.

Min tacokrydda innehåller, spiskummin, kakao, salt och chiliflingor.

missaz
0

Jag gör i princip alltid tacogratäng och behöver på så vis inget bröd. Äter det med tomat, lök, paprika och tacosås till och slevar in med gaffel!

[Pennylane1]
0

# 16 Det var förresten Annika som sa det där om majsen

magma
0

Hmm, det kanske stämmer om man sväljer dem hela- men man brukar väl ändå tugga sönder majskornen??

[Pennylane1]
0

här är Annikas inlägg om det

en bit ner, sjunde kommentaren

magma
0

Jag misstror dig absolut inte. Ser också via din länk att hon skriver "Men tex majskorn passerar magtarmkanalen ganska opåverkade och kan därför ätas, men cornflakes-stärkelsen tas upp i sin helhet, och bör därför inte ätas."

Men även om Annika D skriver detta, så är jag ändå tveksam. eftersom majskorn som tuggas rimligtvis borde tas upp av kroppen. Det låter mer troligt att det är kornens skal som förhindrar näringsupptag snarare än att majskornet i sig är konstruerat så att innehållet inte kan absorberas när skalen väl är söndertuggade.

mikaelj
0

Instämmer.

magma
0

Tack:)

pema
0

Läste nånstans att någon gjort lembas smet och gräddat dom tunna o sen använt dom till tacos.

[Pennylane1]
0

kanske för dem som tuggar maten väldigt väl att det inte funkar men jag har sett väldigt ofta, som sagt, i blöjorna (på dagis) att det alltid finns gott om osmälta majskorn när det serverats majs. De flesta korn tror jag slinker ner liksom….

mikaelj
0

Småbarn kanske inte är ett bra typexempel?

[Pennylane1]
0

int vettja… det indikerar iaf att det stämmer som Annika säger för mig, sen får ju förstås var och en  tro vad den vill!!

the-fat-cat
0

Uhm, går ju att "titta efter själv" efter man har ätit majs… Flört Obestämd

Fast maten börjar väl digesteras redan i munnen, av saliven? Skalen brukar ju vara sega medan "innehållet" ibland pressas ut mellan tänderna, ni vet… Men skalen iaf brukar väl passera hela, till största delen.

Men vad gäller bröd, pröva tunt utsmetad "pones"-smet smaksatt med nån god krydda, som sagt. Smakar inte alls äggigt, imo.

JAUS
0

De flesta tål nog hur som helst en matsked majs.

Bacon går att använda som tacoskal eller smält ost. Om du vill ha en tortilla, kan du ju prova att använda veteglutenmjöl och steka den i en torr stekpanna.

dufva
0

Jag tillverkar små "båtar" av vitkålsblad som jag sen fyller med allt gott

Det blir lite mer hållbart än salladsblad Glad

Toka2
0

http://www.lchf-recept.se/oe-pitabrod/ <-- Jag har inte testat det själv - än.

lchfnorge
1

www.lchfnorge.blogg.no

la inn polarbrød. det ble kjempegodt!