Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3121 ggr
TheFateater
0

Vitaminer??

Känner (tror) att jag får dåligt med vitaminer. Har ni förslag på vitamintillskott? Vill ju inte gärna åka på skörbjugg.

mikaelj
0

25-50g paprika räddar dig från skörbjugg.

HenrikAnderson
0

D3-vitamin och Omega-3

Det är vad jag skulle satsa på.

/Henrik

Medlem
0

Lever, är lever så får du massor med vitaminer, kombinera det med röd paprika och broccoli.

dufva
0

Ett födoämne som är överlägset det mesta på vitaminfronten är lever.

Makrill och ägg kan man också satsa på.

Vanlig mat slår ut alla piller i vitaminhyllan inte minst för att kroppen lättare tar upp de naturliga varianterna än de ofta kemiskt fabricerade i pillerform Glad

TheFateater
0

Tack för tipsen! Hade precis glömy att stekt kycklinglever med bacon, persilja och vitlök är fantastiskt gott. man glömmer av mycket när man fastnat i barnmatsträsket för länge.

vinteralvan
0

D-vitamin är alltid bra att ta lite extra.

[Pennylane1]
0

kcyklinglever är nåt jag väldigt sällan (=aldrig) ser i butiken, var hittar man, är det frysvara?

rylandes
0

Willys brukar ha kycklinglever

andreas0
0

#7, Det finns i kötthyllorna hos större coop-affärer, de jag har varit på i alla fall.

Tror jag har sett det på den mindre ica-butiken i närheten någon enstaka gång också.

Det brukar vara färskt, inte fryst.

[Pennylane1]
0

Får leta ordentligt då! "min " affär är Coop extra, hyfsat stor affär!

[Pennylane1]
0

willys är jag väldigt sällan på men kan ju åka dit enkom för kycklinglever iofs!! Om jag inte hittar på min affär

tack för svaren!

Anne-
0

Brukar hitta färsk ibland disken med kycklingdelar, men även fryst finns!

Wtn3
0

Jag köpte på mig en hel del för någon månad sen när hemköp hade 500-gramsförpackningar fryst för en tia styck.

kmf79
0

Är det inte nödvändigt med c-vitamin, får man det verkligen i sig utan att äta grönsaker. Någon som vet? Och ni som äter helt utan kolhydrater, hur lyckas ni hålla er från skörbjugg. Tycker själv inte det verkar så hälsosamt att hålla sig helt ifrån grönsaker, eller hur resonerar ni kring det?

//Karin

[Pennylane1]
0

jo men det nämnde ju MikaleJ i #1, det är just C-vitamin som förhindrar skörbjugg och som paprika har väldigt gott om. Därför har väl ingen tyckt att det behövt upprepas.

kmf79
0

Nej! Jag förstår det. Men det är ju ändå många på detta forum som hävdar att de inte behöver äta grönsaker alls och därmed inte heller paprika. Det var det jag undrade över, hur de resonerar.

//Karin

[Pennylane1]
0

de som kör fakir brukar rekommenderas att ta C-vitamin,står det inte i vanliga frågor och svar tro?

[Pennylane1]
0

kollade och hittade inget om det , fast på nummer 17 står det faktiskt så här: lättstekt kött innehåller faktiskt allt C-vitamin du behöver.

Det hade jag inte fattat!!

edit fråga nummer 18 var det och inte 17

Wtn3
0

Vanligt muskelkött innehåller mig veterligen inget C-vitamin, vare sig det är rått, lättstekt eller ordentligt stekt… Det går att få i sig all C-vitamin man behöver från animalier, men det fordrar inälvsmat, lever är rikt på det, äter man inte lever ofta kan det vara en god idé att lägga till paprika eller broccoli, eller möjligen något nypon.

[Pennylane1]
0

då får du be MikaelJ att revidera i tråden!

Wtn3
0

Det är ju mikaelj själv som i första inlägget i denna tråd skriver att små mängder paprika räcker för att förhindra skörbjugg, dvs c-vitaminbrist, skulle vanligt kött innehållit c-vitamin skulle det såklart inte behövas någon paprika för att komma upp i nödvändig mängd, så det är nog felskrivet och att det egentligen syftas på inälvsmat i vanliga frågor och svar.

[Pennylane1]
0

ja och då är det väl bra att du skiver i tråden och påpekar?