Nybörjarhjälp önskas
Detta finns kanske att läsa på sajten men jag hittar inte. Jag har precis börjat med LC-kost och tänkte börja med en "kickstart" så jag äter bara ägg och kött. Samt stekt halluomiost och lite mjölk i thet. Hur länge kan jag hålla till en så pass strikt kost?
Tänkte sedan återgå till min förra frukost bestående av havregeynsgröt, är det okej?
Och sen så småningom åter börja äta fullkornsbröd (rågkusar tänkte jag för de är rätt goda). Finns det nån bra lista på "bra" bröd någonstans?
Är det okej att festa på en bit gorgonzola eller cambozola om man vill festa till lite?
Är mat- och sockermissbrukare sedan många år, börjar nu komma i hyfsad psykisk balans och vill få balans på kroppen med annars lär jag inte komma helt i psykisk balans hur gärna jag än försöker. Trivs liksom inte på "generous", "big is beautiful" och "excellent"-avdelningarna…

Välkommen Sophia och lycka till med din viktnedgång!
Jag har själv varit matmissbrukare i många års tid och kommit tillrätta med mitt sjuka beteende med hjälp av LCHF.
Glöm inte det livsviktiga SMÖRET!!! och alla ostar är mums för magen så ät dom med god aptit.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Hej och välkommen hit!
Här finns ganska många inriktningar och nivåer på LowCarb-kost, den du beskriver tror jag hamnar i "GI-facket"? Dvs du äter relativt mycket kolhydrater och inte så mycket fett, och försöker äta kolhydrater med lågt GI? (Sedan när du kommer börja äta kolhydrater dvs.) Stämmer det?
Här huserar en hel del människor som inte äter kolhydrater "alls", eller åtminstone inte i form av spannmålsprodukter eller pasta/ris/potatis eller ens rotfrukter och frukt. En sådan är jag:) Jag insåg efter flera års övervikt (började med LCHF i juli, var 33 år och hade varit överviktig större delen av mitt vuxna liv) att mitt ätbeteende är sådant att jag inte klarar av lite av sockret (kolhydraterna). Det är ett uteslutande av främst stärkelsen (pasta, ris, bröd, potatis) som är mitt mål, och så har jag levt i drygt 5 månader och planerar att leva i resten av mitt liv. Det enda jag kommer försöka införa igen när jag gått ned den vikt jag vill gå ned, är frukt och jag hoppas verkligen att det kommer fungera. Både vad gäller vikten och sockerklådan.
Jag rekommenderar Litsfeldts bok "Fettskrämd" och Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt". Du som har ett sockerberoende, som så många här, tror jag skulle ha stor glädje av att äta LCHF på lång sikt- inte bara som en kort kur!
Lycka till /m

Hej Sophia!
Välkommen hit till forumet.
Det är du själv som bestämmer hur länge du vill hålla dig till en strikt kost. Jag började en i juli månad-06, och kör fortfarande en strikt kost. Men det har också gett mig resultat totalt -26 kg!
Att återgå till havregrynsgröt, är ingenting man förespråkar. Den här kosten är är mera en livsstil istället för en bantningsmetod.
LCHF går ju ut på att hålla sig till få kolhydrater och eftersom pasta, ris,spannmålsprodukter, potatis, bröd innehåller kolhydrater/stärkelse så undviker man detta.
För mig har det gått bra att avstå från bröd och spannmålsprodukter. Jag vet vad som är bra så jag vill inte gå tillbaka till mitt föregående liv.
Den här kosten är ju helt underbar! Kött, Fisk, Kyckling med någon god fet sås till och grönsaker. Det kan inte vara bättre.
Om du vill läsa böcker kan jag föreslå "ät dig ner i vikt" av Sten Sture Skaldeman. Jag tror att det är han som säger: Att man vill nog inte gå tillbaka till den kost man ätit förut.
Lars-ErikLitsfeldt och Annika Dalqvist har också böcker. Läs och njut.
Ost får man äta så det är inga problem.
Bestäm dig idag för en ny livsstil och dina kilon kommer att rasa.
Lycka till!
Glömde ju dina frågor! Ost- fet ost är för de flesta helt OK! Brie, gorgonzola, mögelostar etc men utan kex och rån till… Ett glas rödvin eller två till ostarna, och en bit riktigt mörk choklad någon gång i veckan likaså. (Det är som sagt ett högst individuellt sätt att äta detta, du måste prova dig fram!)
Vad gäller bröd så är det för mig inget alternativ i någon form alls, tyvärr. Ska du äta bröd så måste du antagligen äta mer fettsnålt. Men äter du som du gör nu, så glöm inte att lägga tll fett i form av smör, gvispgrädde och cocosfett! Får inte kroppen kolhydrater som bränsle så måste du ge den fett istället.
Tror jag börjar snubbla på tangenterna, så konstiga stavfel som jag gör… Dags att äta tror jag, har stått mig på två ägg med majonnäs och rökt skinka tills nu, men nu börjar jag bli hungrig!

Tack för svaren!
Kex och sånt har jag inte en tanke på, det har jag alrig varit så förtjust i, tycker osen smakar bättre utan! ;)
Om det är okej att äta helt utan kolhydrater så fortsätter jag väl så länge det funkar… Har även uteslutit frukt men äter sallad och morötter. Morötterna främst då jag blir "sugen" viilket jag fortfarande blir någongång eller två om dagen (vilket är en fantastisk skillnad mot att vara sugen dygnet runt så…)
Inte bröd alls, tja det låter inte oöverkomligt. Aldrig mer en bulle känns klart jobbigare men om jag töstar mig med ost istället så går det nog bra. Jag hoppas att behovet av att tröstäta ska försvinna!
Inga kolisar alls låter faktiskt bättre och bättre. ska tänka på det där med fettet med.
Tack för hjälpen!
Välkommen, säger jag med. Jag tyckte också att avstå från brödet skulle bli svårt men det har gått hur bra som helst i 1,5 år nu. Jag gör avsteg någon gång som till jul men då får jag sötsuget tillbaka och tänker att aldrig mer men man är ju bara människa….
Jag gillar maten och fortsätter att äta den och håller vikten lätt.
Om du slutar med kolhydraterna helt så kommer du nog få lite abstinens i början med det brukar gå över.
Välkommen säger jag också och kan bara instämma i föregående talares inlägg…
Är du fet ost så mycket du vill, men själv är jag lite försiktig med för mycket av just mögelostarna eftersom min tarm är rätt sargad efter många år, har nog haft lite för mkt candida albicans och då skall man vara försiktig med svamp/mögel.
Jag slutade med allt "vitt" redan 2002/2003 och har inte sug efter bröd sen dess. Jag har testat några gånger, men eftersom jag blir dålig av det så är det inte så gott heller, det blir bara en klump i magen som tar en vecka att få ut.
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack igen för svar!
Har testat att leva "vitt-fritt" för några år sedan, men mycket gott resultat. Återföll sedan i gamla dåliga vanor igen och med kraftig antidepressiv medicinering väger jag nu lika mycket som jag gjorde som höggravid - 92,5 kilo stod vågen på i tisdags morse!
Nu MÅSTE jag komma på fötter igen och detta koncept vet jag ju fungerar. Men nu finns så otroligt mycket mer hjälp att få och tips, känns underbart, jag kände mig rätt ensam 2003 då jag började förra gången.
Tack för ett varmt välkomnande, jagk ommer att hänga här en del och försöka lära mig mer!