Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9633 ggr
Miiris
0

Vi som äter Kortison..

Hej!

Jag äter Kortison och lite annat sedan snart 3 månader. Har fått "moonface" och svullnat upp i det stora hela. Allt som allt "bara" gått upp ca 4 kg, men vill absolut inte gå upp mer, utan tvärtom ner!

Tänkte att med denna tråd eftersöka tips och ideér och tankar på LCHF och just Kortison.

Det måste ju finnas andra där ute som också tror att just LCHF är det ENDA rätta i kostväg när man äter denna medicin!? Hur går det för er? Har ni lyckats gå ner något trots medicinen? Hur mycket?  Mår ni bättre, har ni kunnat trappa ner medicinen?

mazen
0

Om man behöver Cortison kan en väg vara att Googla på gurkmeja

Själv tar jag ett uppkok på gurkmeja och ingefära varje dag och det är till viss del för att förebygga svininfluensan

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=767c64c3-8bea-48f1-bdf0-b88f6184c005

Autoimmun
0

Hej!

Jag började äta kortison med hög dagsdos för tre år sedan. Även jag fick moonface, och ökade 22 kg i vikt första året. Jag var tvungen att köpa kläder i en storlek jag aldrig kunnat föreställa mig, men det handlar faktiskt om mitt liv, så det är bara att gilla läget. Men, alla kg var inte kortisonets fel. Sjuk och hungrig….det är inte roligt. Visst tröståt jag en massa..

Nu har jag långsamt minskat på kortisonet och kunnat göra mig av med drygt hälften av mina kortisonkg.  Men, det går långsamt, c:a 1kg/mån. Jag har ätit LCHF drygt ett år, och kontrollerar mina värden var åttonde vecka. De har varit bra hela tiden som jag ätit LCHF. Förra veckan fick jag sänka kortisondosen ytterligare, med 1,25mg/dag. Hurra! Hoppas att det håller.

Jag har varit pigg för det mesta under min LCHF-tid, men har börjat bli trött och mår illa. Jag har behövt gå upp mitt i natten för att kräkas. Jag ska genomgå en gastroskopi om en månad. Jag tror inte att detta har med LCHF att göra, utan att det är en av alla biverkningar man kan få av att äta kortison länge.

Alla människor är olika, och alla människor får inte alla biverkningar.

Hoppas att allt går bra för dig!

Kram!

matsmurfen
0

Inte för att jag har med det att göra, men jag blir nyfiken - varför tar du kortison?  Vilket sort och dos?

Miiris
0

Jag äter för tillfället 40mg Prednisolon/dag för tillfället. Var uppe på en dos på 60 mg/dag men har fått börja trappa ner.

Anledningen är att jag blöder i lungorna pga glutenintolerans. Detta är extremt ovanligt, och jag är den enda i Sverige som har fått denna diagnos. Totalt finns det ca 20 pers i världen som just fått "Lane-Hamilton Syndrome" diagnosen.