Vaccinet ger biverkningar...
Någon har kanske redan skrivit om detta men svt.se har en nyhet om att vaccinet ger biverkningar.
http://svt.se/2.115563/1.1726060/vark_vanlig_biverkning_av_vaccinet
_"Av dem som vaccinerar sig väntas en av tio få huvudvärk. Lika många får också feber, svullnad eller trötthet.
-Man får som en förkylning eller samma känsla som vid influensa. Det kan också ömma i lymfkörteln och göra ont i lederna"_
Man har också en ökad kontroll över vad som händer med de som vaccineras. Varför behövs det när man har garanterat att det är helt ofarligt? För mig betyder det helt enkelt att man inte är så säker på att det är ofarligt trots allt.
Att vaccinera sig mot influensan för att få "en förkylning eller samma känsla som vid influensa" verkar ju ganska meningslöst. Då är det väl bättre att ha influensan på riktigt och få en naturlig immunitet…

#1 Haha
….ja, med tanke på att svininfluensan varit ganska mild hittills så kan man lika gärna ta den, som att ta vaccin som ger samma symptom.

Om jag inte har uppfattat fel, så beställdes vaccinet 2007. Alltså redan innan fågelinfluensan var uppfunnen.
Har dom även beställt till "spindelinfluensan" eller vad den nu kommer att heta nästa år?
Jag tänker inte vara med på detta stora experiment i alla fall. Min dos kan dom skicka till, ja jag vet inte vart.
Skulle jag vara en av dom som dör, så är jag ju bara en i statistiken till, som inte överlevt livet.
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

All medecinsk behandling har biverkningar.. dock är det som så att om man inte sätter in någon behandling så blir verkan av sjukdomen värre än om man gjorde något!
Vid vanlig influensa dör cirkus 2000 personer i sverige, mot uppskattningsvis något tiotal som reagerat mot något ämne i vaccinet!!
Vaccin är lite lurigare än annan medecin då de flesta får ett bättre imunförsvar om de brottas med sjukdomen i en vecka eller liknande!
Det handlar med andra ord om avvägningar, mellan nytta och biverkningar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag jobbar inom vården och vi uppmanas alla att ta vaccinet. Jag är lite kluven till hur jag ska göra.
Vi ska göra det för att stoppa den väntade pandemin och för att skydda vidare smittspridning till barn och andra som är i riskgruppen. Men för egen del vill jag inte ta de och är inte rädd för att bli smittad heller. Tror bara att mitt immunförsvar hade blivit bättre och starkare om jag fick brottas med smittan. Varför jag skulla gå med på att vaccinera mig skulle enbart vara för att skydda alla andra då.
Skilnaden med denna influensa och den vanliga årliga influensan är att det inte bara är de äldre och sjuka som stryker med utan även de unga friska barnen.
Sant att det handlar om avvägningar mellan nytta och biverkningar. Men i detta fallet kanske det handlar om att ta biverkningfar för att rädda samhället och våra medmänniskor och inte bara sig själv.
Svår fråga!

#4 Nu beror det ju på hur många som vaccineras….ett tiotal dör, men av hur många vaccinerade?
2000 dör av influencan…men av hur många smittade?
Hur ser egentligen statistiken ut? Hur många barn har dött? Jag har fått uppfattnignen att det är personer med andra problem (ofta lungrelaterade) som drabbas hårdast, att åldern inte är det viktigaste…
Jag har inte fattat det där med att man bör vaccinera sig för att inte smitta riskgrupperna. Det måste väl räcka att dom som är i riskgrupperna vaccineras, då är dom väl skyddade, eller?

När det gäller sjukvårdspersonal är det ju ytterligare en aspekt; man vaccinerar sig för att inte sprida smittan. På en sjukvårdsinstitution kan man förvänta sig att med högre frekvens få kontakt med dem som tillhör riskgrupperna, så det är extra viktigt att inte sprida smitta.
Så det är helt logiskt att man vill vaccinera sjukvårdspersonalen snarare än låta dem få smittan.

Ja ni ska se hur vården ser ut vid vinterkräksjukan. Ni kan tänka er. Varenda personal och patient. Inte ett dugg kul och sedan får man om den. 
Sökte lite på Youtube och fann en del tragiska fall av biverkningar…
http://www.youtube.com/watch?v=eJycYsjDGAA
http://www.youtube.com/watch?v=f94sfRTYFEw
Vad ska man säga…

urs!

Ja, fy!
Även om det är ytterst ovanligt så vill man ju inte riskera nåt sånt bara för att få skydd mot en relativt mild influensa.
Nu räknas denna influensa som årtiondets första pandemi…men detta bara för att WHO ändrat sin definition av pandemi nyligen.
Varför?
De som tjänar på detta är läkemedelsbolagen, givetvis….och troligen går WHO - Baxters, andra läkemedelsbolags och Bilderberggruppens "ärenden".
Detta betyder att nästan alla influenser kommer räknas som pandemier i fortsättningen och att Swe som har specielavtal (innebär att de får gå före i kön, men är tvingande till köp) blir tvingade att köpa vaccin i mängd varje gång.

Grejen med influenser är att dom har tendens att "muteras". Om du "klarar" dig nu, så kan du får en så Hårdare smäll till våren istället av det viruset du klarade dig undan NU. Men om du vaccinerar dig och tar biverkningarna så klarar du dig med livhanken i behåll!
Den allra viktigaste aspekten är smittspridningen… (Förrutom att min son på snart 3 har astma och är i riskgruppen). Denna smitta kommer man nog inte att "klara" sig ifrån eftersom vi inte har någon som helst imunitet mot den. Vi har dessutom en liten dotter på 3 månader som jag helt inte vill ska få den… *suck*
Vi måste i princip stanna inne dygnet runt med henne… Tills det hela är Över? Plötslig spädbarnsdöd orsakas tydligen av en Plötslig Hög Feber som de inte kan hantera…bebisarna alltså. Förstå då vilken Kraft denna Svininfluensa skulle kunna komma med? *mår illa*
Jag Lovar med Hela mitt Hjärta att Alla i min familj ska vaccineras, hur sjuka vi än blir av sprutan! Utom dottern då såklart eftersom hon inte Får Ta den…
Usch vad jag avskyr allt detta… Snart kommer väl något nytt EBOLAvirus..
Jag skiter fullständigt i om Nån Tjänar på detta… mina barn och jag ska leva och vara friska!

#14 Du verkar ha missat argumenten i den här tråden, och din analys är långt ifrån klar. Det är ju inte så att vaccineringen säkert räddar dina barn, den kan faktiskt skada dem allvarligt eller till och med vara dödlig. Vi vet inte om risken för just dina barn är större om de vaccineras eller om de får influensan.
Vi lever i en komplex värld, och vi lever här bara en tid. Den tiden är olika lång, men ingen av oss vet hur mycket tid som kommer att mätas ut för varr och en. Jag har länge levt i en verklighet där man inte funderar över något "nytt ebola", utan där vi har ett hot som är i det närmaste likvärdigt. Min styvdotter fick för ett par år sedan sin tredje dengue-infektion, som gav henne blödande dengue. Det är ungefär detsamma som ebola, väldigt stor risk att man dör av det. Hon klarade sig, genom att hon fick bra behandling och kanske hon hade gott läkkött och tur. Sjukdomen yttrar sig så, att man blöder genom alla kärl, och genom hinnorna i kroppen; man får blod i magen, blod i lungorna, blod i tarmen och blod under huden. Det är stor risk att man förblöder invärtes av det. Och det finns inget vaccin.
För det är just grejen med att virus muterar. Den tidigare vaccinationen skyddar dig inte när det är muterat. När det gäller dengue finns tre strängar, och det tvistas om huruvida det ska finnas en fjärde. Man kan aldrig få samma en gång till, men varje ny infektion med en ny sträng ger värre verkningar. Det betyder att om man skulle vaccinera mot en av strängarna, så skulle allvarligare följdverkningar komma tidigare, eftersom de när de blir infekterade får sin andra virussträng. Man utsätter sig alltså i så fall för värre risk om man vaccinerar sig.
Och varken jag eller du vet om dina barn kommer att löpa större eller mindre risk nu eller senare om de vaccineras. Vaccineringen har vissa risker, och smittan har vissa risker. Statistiskt sägs färre drabbas och mindre hårt om man vaccinerar, men det är inte samma personer. Så för att en annan person med dålig motståndskraft ska klara sig, skulle jag då tvingas vaccinera mig och kanske bli skadad för livet?
Vaccinera dig och dina närmaste du, det är ditt beslut, men jag kommer inte att vaccinera mig. Om smittan har spritts så fort som dom säger, så har jag troligen haft den redan. Och i så fall tålde jag den, eftersom jag knappast kan posta det här från andra sidan.