Rotselleri istället för potatis?
Såg en Youtube video där en kille visade vad han åt istället när han skulle käka low-carb. Han sa att rotselleri kunde användas som pommes frites. Har nå'n testat rotselleri som potatis ersättning??
Är underbart gott med grädde och ost :)
Jordärtsskockor med.
Kan ibland skära tjocka skivor av kålrot & rotselelri, snabbkoka i saltat vatten - smeta in nån god grillsås och så grilal detta :)
jåter som om det borde testas alltså :)
OK. Så det är alltså okej att äta rotselleri och jordärtkockor? Är inte det underjordengrönsaker? Men jag har ju sett att det inte innehåller så mycket kolisar så då kanske det går bra ändå. Just nu så är jag rädd för allt man kan gå upp i vikt av.
//Karin

Rotselleri innehåller inte fullt 70 E% kolhydrater. Kolhydratinnehållet är dock klart lägre än i potatis.
/SSS
PS
Jag kan självklart inte äta sådant, men jag är ju känslig för kolhydrater…
rotselleri har 4,6 gram kolh./100 och jordärtskockor 8,2 (fineli)
Hur blir friterad rotseller? Jag testade att fritera kålrabbi, den blev inte krispig =/
jag har för mig att jordärtskocka o potatis är väldigt stärkelserika medan rotselleri och kronärtskocka har mindre kh
väldigt och väldigt, som jag skrev har jordärtsskocka 8,2 inte så hemskt mycket (potatis ca 15) … kronärtsskocka har enl. SLV 7,3 , inte så stor skillnad alltså
nu var det iofs finelis siffror på jordärtsskocka, men de hade inte med kronärtsskocka så där fick jag gå till SLV (min mat) där anger dom jäs mycket högre medan jordärtsskockpuré konstigt nog bara har 6,4
I senaste Buffé (nr 10/2009) finns på sidan 13 ett härligt köttgryterecept med rotselleripuré som ju faktiskt är applicerbart för oss LCHF:are.
Är man extra känslig för kolhydrater borde det gå att bara byta ut rotsellerin mot blomkål.
Ok och inte ok med sådana grönsaker - det rör sig om tillfällen och mängd naturligtvis. Vi är ju alla olika känsliga för kolhydrater och väljer också vad vi vill äta när vi äte rkolhydrater.
En gång har välan aldrig hängt någon :)
Jordärtsskocka innehåller inulin vilket gör att man reagerar lite annorlunda på den jämfört med andra stärkelserika rotsaker. Gasbildande :) är den men god.
Vi äter pommes, men det är i sjukt små kvantiteter.
Ett gott råd är att prova sig fram.