Knivig smörfråga
Jag har läst uppföljaren till "Den hemlighetsfulle kocken", "Äkta vara", som handlar om ett antal olika livsmedel, hur de är framställda, vad de innehåller och vilka alternativ som finns. Enligt författaren, Mats Erik Nilsson, så är inte vanligt svenskt smör från t ex Arla, helt OK. Tyvärr minns jag inte exakt vad han skrev och boken är återlämnad till biblioteket. Nån som vet?
När jag var på ICA idag så visade det sig att det fanns smör från det lokala Emåmejeriet. Emåmejeriets smör är ungefär dubbelt så dyrt som Arlas. Innehållsförteckningarna är identiska; grädde, mjölksyrakultur och 1,2% salt, fetthalt 80 %. Emåmejeriets smör är tillverkad av färsk grädde, Arlas och de andra av grädde.
Någon som vet vad det är för skillnad på smör och smör?
Står det itne färsk grädde på arlapaketen med?
Dubbelt så dyrt som ARLA låter förfärligt. Valios osaltade smör är ungefär hälften så dyrt som arlas (25 kronor för 500 gram VS 18 kronor för 250 gram), om vi inte snackar enkilosförpackningar.. då blir det jämnare.
Dubbelt så dyrt hade jag inte betalat..

Efter en noggrann kontroll på Arlas smörpaket så är det smöret också tillverkat av färsk grädde. Emåsmöret är redigt färskkärnat.
_Smör 250 g, fetthalt 80%, Redigt färskkärnat smör från småländska lantgårdar.
Näringsvärde per 100 g och vitaminer i procent (%) av Rekommenderat Dagligt Intag (RDI)
Energivärde: 3000 kj/720kcal, Protein, 0,5 g. Kolhydrat: 0,5 g, Fett: 81 g, varav mättat fett: 53 g,och fleromättat fett: 2,5 g, Vitamin A: 670mikrogram, 84% av RDI_
Är det något speciellt med Emåsmöret, eller är det bara prissättningen som är speciell?

Vad skulle det annars vad gjort av? Gammal grädde? Tycker det är så dumt när man säger så.
På TV visade de en lite äldre kokbok som hette "God mat". Eh…ja? Nån som sett en kokbok som heter "äcklig mat"?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#3, ja. En kokbok med nyttig mat. Ur ett SLV-perspektiv.
Våra kokböcker har fördelen att både innehålla god och nyttig mat.
valios och Svenskt smör (är det arlas?) kostar exakt samma på vårt Coop, först var valios 2 kronomr billigare men nu är det samma
Svårt att jämföra då arla av någon vråldum anledning inte har osaltat smör i 0.5 kilos förpackningar. 1kg's finns på sällsynta ställen (endast willys vad jag sett, och det är en bit dit. Sen har dom inte mycket annat av intresse i övrigt).
Smör som smakar salt är det vidrigaste jag vet.. ärligt talat är allt som smakar salt vidrit när man är avvänjd. Saltvattensfisk går an, förutsatt att den inte är nedfryst med tillsatt salt.
Varför ska man vänja av sig salt? Salt är en smakhöjare.
och livsnödvändigt
#7 precis som natriumglutama?
Salt är dock en så pass stark smak att utsätter man sig för den regelbundet bleknar alla andra smaker i jämförelse. Väl avvänjd smakar maten 100 gånger bättre osaltad (IMO). Men det är såklart upp till var och en.
Sedan har jag aldrig varit en speciellt stor saltälskare.
Menar du allvar när jämför salt med glutamat? Har du smakat gammaldags smör någon gång? Det är knappast saltfritt. Ser ingen som helst anledning att dra ner saltet då jag använder Seltin som har en bra saltbalans mellan natrium och kalium.
#10, nej. Jag menar att ditt argument om att något är en smakhöjare knappast håller speciellt långt för att detta något bör ätas.
Det finns fler mineraler än kalium och natrium som du behöver. Dessutom är kvoten långt ifrån det enda som räknas.
Salt är livsnödvändigt precis som järn. Vi strör inte järnpulver över maten.
Ser du ingen anledning att dra ner på saltet är det helt ditt val, jaus. Jag kritiserar dig inte för att jag inte delar din åsikt. Det jag dock inte förstår är varför antingen min åsikt eller att jag delar med mig av den får dig att reagera negativt? Det är åtminstonde så jag upplever din ton.
Att salt användes mycket traditionellt är f.ö. till stor del av konserveringsskäl snarare än någon smak- eller hälsomässig funktion. Idag har vi kyl och frys och således försvinner den anledningen.
Det är väl snarare din ton som är negativ. Jag sa bara vad jag ansåg. Jag tyckte dock din jämförelse mellan glutamat och salt var tramsig. Att något är gott tycker jag är en utmärkt anledning att äta det, när det dessutom är ofarligt.
Jag tycker om att mitt kött smakar kött, mina ägg smakar ägg och mitt smör smakar smör. Inte att allt ska dränkas i en frän, gemensam smak som får de individuella smaksensationerna att blekna.
Jag ser en skillnad i att smaka mer och smaka starkare samt att smaka gott och smaka "äkta".
Dessutom gillar jag det faktum att mina träningskläder inte stelnar till någon typ av hårdpapp efter varje träningspass. Jag tränar 1-2 gånger per dag så det blir mycket tvätt om man ska ta på sig en ny t-shirt varje pass.
Jag är inte orolig för några brister då jag notoriskt undvikit salt väldigt lång tid nu utan negativa effekter. Natriummängden i kött är t.om tillräcklig för att hamna nära RDI för natrium om man inte äter väldigt lite mat. Dessutom är de flesta (om inte alla) RDI kraftigt överdrivna. Dessutom sjunker behovet efter perioder av avvänjning (då man t.ex. itne stöter bort mängder av salt i svett och urin).
Detta är mina åsikter. De står jag för, och de kommer jag inte att ändra på. Jag hoppas du kan ta dessa med en nypa salt, om de stör dig för mycket.
Hej
Jag tror det var i våras som meny i p1 hade en "smörskola". Där besökte man olika mejerier som tillverkade smör. Om jag inte minns fel så hade syrakulturen som man tillsate grädde stor påverkan på smörsmaken. De påstoda att smör smakar olika från olika mejerier. De pratade om olika smör som de diskuterar vin.
Jag skulle testa om Emåmejeriets smör om det var godare än Arlas. Smakar de bättre skulle jag ha ett paket till "festligare tillfällen" eller när jag njuter av en god äggmjölk.

Från Dr. Batmanghelidj's bok, "Water: Rx for a Healthier Pain-Free Life"
Salt är livsnödvändigt för alla levande djur och människor. Vatten och salt reglerar kroppens vattenhalt. Själva vattnet reglerar vattenhalten inuti i cellerna då det tränger in i alla celler det möter. Det måste det nödvändigtvis för att städa upp alla gifter från ämnesomsättningen i cellerna. Salt balanserar även vattenhalten inuti och utanför cellerna.
Det finns två "hav" i kroppen. Ett på insidan av cellerna och ett annat utanför. God hälsa beror på denna viktiga balans och rent havssalt är dess absoluta vågmästare.
När vatten finns tillgängligt att fritt tränga in i cellerna är det filtrerad från det utsidas salta "havet" och tillförs i cellerna som är på överarbete trots deras vattenbrist. Vår kropp är konstruerad på så sätt att den lagrar en vattenbuffert att användas vid nödsituationer och detta är orsaken till vi utvecklar ödem och upplagrar vatten vid kraftig dehydrering. Hjärnan ger signal till njurarna att spara på salt och vatten och således utvecklar vi ödem d.v.s. tjocka svullnader, om vi inte dricker tillräckligt med vatten.
1. Salt är det mest effektiva sättet att stabilisera irreguljär hjärtrytm, motsatt till missuppfattningen att det orsakar högt Blodtryck är det, tillsammans med vatten, helt nödvändigt för blodtrycksregleringen.
2. Salt är vitalt för att dra ut överskottssyra från alla kroppsceller, isär hjärncellerna.
3. Salt är vitalt för reglering av blodsockret, isär diabetiker behöver salt.
4. Salt är vitalt i tillverkning av den hydroelektriska energin i kroppscellerna.
5. Salt är vitalt för nervcellskommunikation och hjärninformationsprocessen i all den tid hjärncellerna är i arbete. D.v.s. från födsel till död.
6. Salt är vitalt för att vi kan absorbera näringsämnen genom tarmväggarna.
7. Salt är vitalt för att rena lungorna från bl.a. slem. Isär bra att veta för Astma och CS patienter.
8. Salt är vitalt för att städa upp katarrer och slem i bihålorna.
9. Salt är ett kraftigt naturlig antihistamin.
10. Salt förebygger muskelkramp.
11. Salt förebygger okontrollerat utflöde av munvatten under sömnen. Ett säkert tecken på saltbrist.
12. Salt förebygger benskörhet som till stor del orsakas av brist på vatten och salt.
13. Salt är vitalt för en god naturlig sömn.
14. Salt är ett vitalt näringsmedel i behandlingen av diabetes.
15. Salt på tungan vill stoppa långvarig torr hosta.
16. Salt är vitalt för att förebygga gikt och ledsmärtor.
17. Salt är vitalt för sexualdrift och libidon.
18. Salt är vitalt för att förebygga åderbrock på ben och lår.
19. Salt är vitalt för att minska dubbelhaken. När kroppen saknar salt betyder det i verkligheten att den saknar vatten. Spottkörtlarna känner av saltbristen och måste då producera mer spott att smörja med så man kan tugga och svälja och även försörja magen med vatten som den behöver sönderdela maten. Tillförseln av vatten till spottkörtlarna ökar men samtidigt tappas blodkärlen på vatten till salivproduktionen. Denna extra tilldelning av vatten läcker till en vis del över och detta vatten sätter sig som en massa under haka, kinder och nacke.
Havssalt innehåller ca 80 mineralämnen som kroppen behöver. Vissa av dessa ämnen behövas endast i mikromängder. Oraffinerad havssalt är det bästa saltet av alla typer som finns. Vanligt bordssalt har ingen mineraler kvar men är tillsatt antiklumpmedlet aluminiumsilikat. Aluminium har en förödande inverkan på nervsystemet och är ansett som en av de primära orsakerna till Alzheimers.
27 % av kroppens saltmängd finns i skelettet. Benskörhet (Osteoporosis) uppstår när kroppen behöver mer salt och tar det från benstommen. Ben består till 22 % av vatten. Vad tror du då händer med benstommen om den saknar vatten, salt eller t.o.m. båda ämnen?
#16 Intressant 
#16 natrium används till en rad viktiga kroppsfunktioner. Oavsett om argumenten på listan är korrekta eller inte så säger de knappast att man måste tillsätta salt i maten, även om det uppenbart är författarens agenda.
Se bara på glukos viktiga funktioner i kroppen och hjärnan. Och vi vet ju vad som händer när vi får i oss för mycket socker.

Japp, lagom är alltid bäst! 

I sammanttning skriver Mats-Eric Nilsson så här om smör i sin bok "Äkta vara"
I Sverige finns i princip bara en sorts smör, även om det är olika tillverkare och salthalter. Industriell tillverkning av smör är en komplicerad process. Fram till 2007 tillsattes ett sk kulturdestillat importerat från USA när smöret var färdigt för att smöret ska få den rätta syrliga smaken. Numera används svensk kultur i smöret. Förr i världen gjordes smör av syrad grädde som fått stå och mogna innan den kärnades. I andra länder, t ex Danmark, England och Frankrike, finns en rad olika sorters smör. I Sverige börjar det dyka upp alternativ till industrismöret.
#20 Intressant det där!

Jag har mailat till Emåmejeriet och frågat varför deras smör är så dyrt, men inte fått något svar. Gott är det i alla fall. Gillar deras grädde också.
På mjölkpaketen skriver de bl a så här:
Många av våra kunder har hört av sig och efterfrågat ett närproducerat och genuint smör. Äntligen kan vi nu presentera vårt eget smör. Det är kärnat på färsk grädde från kossorna på våra småländska lantgårdar.
Smöret har som alla våra andra produkter mycket hög kvalitet med naturliga aromämnen. Precis så som redigt småländskt smör ska smaka.
Vad betyder det att de har naturliga aromämnen i smöret?
För att få reda på hur riktigt smör ska smaka så borde man egentligen surna grädde hemma och vispa med elvisp så det blir smör. De smörkärnor som finns kvar tjänstgör mig veterligt i de flesta fall som paraplyställ.
Hej! Går det inte lika bra med bregott eller är "riktigt" smör bättre?
//Karin

Bregott har en fetthalt på 75 %. Smörets fetthalt är 80 %. Bregott består av grädde + rapsolja och är bredbart direkt från kylen. Kylskåpskallt smör är stenhårt.
OK! Så du rekommenderar alltså smör? Jag som köpt bregott för jag tänkte det var bra att det går att bre på ost och smörgåsar.
//Karin

Jag har en konstig diskussion på en annan sajt som handlar om Kost i en tråd som handlar om Mellanbreott, där man argumenterar för att det finns nån sorts dolka kemiska tillsatset i smör.
Det är ju intressant om det nu är sådanana skillnader på smör o smör. Finns det mer eller mindre "naturligt" smör?
Jag vill inte skriva ut sajtnamnet och trådnamnet för jag har fått på fan förut då jag hänvisade till en annan sajt. Det var då alla blev avstängda från hälsa.
#22 - Parsley - Jag kan inte beskriva hur "naturligt gjort smör" ska smaka men jag åt det ofta när jag var liten, då jag var hos mina 'bondesläktingar' som alltid gjorde sitt eget smör, av ingredienser från sina egna kor.
Det jag minns är att det var en lenare (fetare?) smak och sååå gott! Det 'normalsaltade' smöret som jag köpt nu (Arla) smakar inte lika gott och mer salt (än det jag fick som barn) och inte lika 'lent'. Oj, vad nostalgisk jag blir nu, längtar efter det smöret nu!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#22: Är inte Emåmejeriets produkter ekologiska? Kanske därför det höga priset? :)

Består Bregott verkligen av grädde och rapsolja? Trodde Bregott bestod av smör och rapsolja
och vad består smör av?

#31 grädde.
jo det var mazen jag tänkte skulle tänka efter lite 

Vad finns det för fetter i smör förutom mättat och fleromättat?

Det var Lill-kisse som undrade i en tråd på Kost, Mellanbregott-tråden. Hon skrev såhär
"Protein: 0,5g grädde, rapsolja och salt, Kolhydrat 0,5g, Fett 75g Varav mättat fett 37g, Och fleromättat fett 9g Vitamin A 900 ug, Vitamin D 7,5 ug"
Det mättade fettet 37 g + fleromättat fett 9 g blir totalt 46 g fett. Då undrar jag vad resterande fett om 29 g består av och kommer ifrån."
Jag blev också nyfiken.
Enkelomättat är resten.