ät dig aldrig mätt
… de va de rådet jag fick i dag av läkaren på företaghälsovården efter hon sett min vikt. orkade inte ta med henne att jag äter mig mätt och ändå kan gå ner i vikt eftersom jag väljer fullfeta produkter och inte triggar något sug mellan måltiderna. Hon va så på mig om vikten och jag talade om att jag jobbar på den, tränar 3-4 gånger i veckan ,går lika många tempoprom. i veckan med barnvagnen (fick barn i slutet på juli) sen en och annan lunka prom. med de andra barnen. Tala om att jag håller koll på kcal för de gör jag trots att man inte ska behöva det men jag har märkt att jag måste. Testar nu att äta mellan 1500-1800 kcal om dagen, hamnat runt 1800 de mesta för att se om detta kan ge någon skjuts till min nedgång. att äta detta antal kcal med fullfeta produkter gör mig nöjd och lagom mätt och jag står mig bra utan sug efter sött.
Nu vet jag ju inte hur mycket du väger, men jag reagerar starkt på att hon säger så till dig 3mån efter att du fött barn! Kom ihåg att kroppen jobbar hårt fortfarande, se istället till att du får i dig tillräckligt för att orka. Korkad kommentar öht och rent upprörande så tätt på barnafödande.
Hoppas du har andra läkare att vända dig till om du behöver..?
Ta det lugnt, ät och promenera och lyssna på kroppen så kommer du hamna rätt, helt övertygad. Kram på dig!
Instämmer fullkomligt med #1!
ja väger nu väldigt mycket (BMI 39) men det är inget jag har ont av kroppsligen då jag kan röra mig obehindrat, inte har några hälsoproblem i dagsläget mer än vikten, b-glucosvärdet va 4,1 två timmar efter frukosten, mitt Blodtryck va 105/60 så de enda hon va tvungen att tjata om va vikten. Har ju trots allt tappat 20 kg sen förlossningen men det betydde inget enligt henne. de va ju gravkg.
Eftersom jag inte ammar så kan jag ju minska kcal antalet och de va hon ju tvungen att påpeka med. Jag jobbar ju på de försökte jag säga men nej det dög inte. just nu tror jag min kropp pausar lite för att sen rasa en bit igen och tid får de ta även om jag vill att det händer nu men när vill man inte de :-D
"Gravkilon"?
Vid en normal graviditet så kan max 12-13 kg räknas till "gravkilon"- då handlar det om ökad vätskemängd i kroppen, ökad blodvolym, fosterkaka, fostervatten och så förstås själva bebisen. Jag gick vid den första av mina graviditeter upp 35 kg! Och jag gick ned gravkilona vid och efter förlossningen, men resten fick jag banne mig slita för att bli av med…
Äh! Strunta i henne så länge du mår bra och så länge vikten går åt rätt håll- för även om du mår bra så är det väl vad du vill, om jag fattat det hela rätt?
Hur länge har du ätit LCHF förresten? Och hur tycker du att det går för dig?
Innan jag blev gravid så åt jag lchf i uppåt 6 månader dock med vissa sidotramp, tanken va att fortsätta under grav. men klarade inte det. Nu har jag försökt komma tillbaks till det i några veckor men det är egentligen först nu(sen 1,5v tillbaks) som jag verkligen kör hårt alltså max 20 kollisar om dagen. Än så länge så låter jag mejeriprodukter va en del av kosten men vi får se längre fram om jag tillfälligt måste utesluta dem.
I det stora hela går det jätte bra förutom lite mysko med cm ökning i midjan och inte minskning men det kommer väl får vi tro. Tror dock att vågen visat lite minus, lite svårt när jag vägt mig på olika vågar dock. Har däremot inte än kommit i ketosfas så jag får se om jag hamnar där, va nämligen inga ketoner i urinen på VC i dag.
Jag skulle hitta en annan läkare och fortsätta som du gör. Om hon inte är nöjd med 20kg på 3mån lär inget göra henne nöjd (inte för att du ska gå ner i vikt för att göra henne nöjd, men du fattar).
Och även om du inte ammar är ju första bebistiden en enorm omställning för kroppen, lugn och fin så mår du nog bäst i längden:)
nu är hon ju inte min ordinarie läkare utan bara läkaren via företagshälsovården så jag kommer inte ha så mycket mer kontakt med henne. Har en "egen" läkare som är bättre och han har tidigare uppmuntrat mig att utesluta potatis, bröd, pasta, socker osv utan att får den skulle säga att jag ska äta lchf, vågar väl inte göra det.
tycker bara att den kommentaren om att ÄT DIG ALDRIG MÄTT säger en del om va lågkcaldiet innebär, (och så ska man ju också välja det magraste alt.) när man kan äta sig mätt, visseligen på samma antal kcal i mitt fall men ändå och jag tror att om någon vecka så behöver jag inte kolla kcal längre för då har min kropp börjat reglera hungern och magsäcken krymt. Detta är bara en tillfällig lösning med kcal kollen.
skönt att höra:)
Vilken obehaglig typ!
Tror de verkligen att det hjälper att hålla på så där? Jag tycker att det är kränkande! Istället borde hon ju lyssna på det du säger! Jag håller med de övriga: bry dig inte om henne!
Jag tycker att, ät dig aldrig mätt och ät dig ohungrig är samma sak det är bara det att det första är en negativ komentar och det andra en positiv, en tolkningsfråga
du har i och för sig en poäng där men jag blir mätt på lchf och inte endast ohungrig, men jag blir inte proppmätt som innan utan lagom mätt och en mättnad som står sig, jag skulle hellre uttrycka det som att ät så du är nöjd och håller dig nöjd flera timmar men den tllllämpningen funkar enbart lchf kost
"Ät dig nöjd" är en bra devis!
Bakslag i dag men jag fortsätter med min mat…
va till dr i dag för mitt knä som krånglat de sista. Denna dr va inte heller min vanliga utan ortoped dr. det första han säger är att knäsmärtan beror på min övervikt, okej kan så vara men jag talade om att jag jobbar på den. Bra tyckte han. Du måste ner minst 40 kg gärna 50 tyckte han eftersom jag inte mäter mer än 161 cm över havet. Jag kan säga att mitt mod sjönk…. 50 kg det är hur mycke som helst, jag som nu först siktat in mig på 30-35 kg men det dög inte som slutmål inte. Dock påpekade han att jag skulle införskaffa mig en stor burk tålamod nu och det har han rätt i. Han va inte alls så negativ som dr i går. i alla fall så kände han sen på knät och det visa sig att antingen är mitt ledband är kraftigt uttöjt eller så är de av i knät så nu blev det order om mindre promenader men det går inte, har två hundar som måste ut, helst ska jag införskaffa mig en motionscykel som jag sitter på varje kväll 1 timme, ja inte bara sitter på utan trampar med :-). Inte längre vilka pass som helst på gymmet. Så nu måste jag gå ner i vikt men de vill jag ju ändå och sen träna upp mina muskler runt knät så de kan styra upp knät. Så jag har redan bokat in en tid med instruktören på gymmet för ett program i gymmet som jag kan köra för att stärka mitt ben i övrigt och då är de ju lika bra att bygga lite muskler på hela kroppen.
skönt att du fått hjälp m knät!
kan dock inte låta bli att göra en baklängesräkning utifrån ditt bmi och längd och kommer fram till att din hälsosamma vikt _enligt bmi-skalan_ (som ju är rätt diskuterad p vissa håll) ligger mellan 48-64kg.
jag skulle sikta p 30-35kg först o sen känna efter.
kram
jo ska man gå efter BMI så är ju saken den att man ska ner till någonstans mellan 48-64 kg men jag känner att BMI inte alltid är 100 % rätt och jag vet att jag trivs med min vikt när jag väger runt 70 och då är vältränad, hade då 42 i storlek och helt ok för mig då jag inte strävar efter att bli en 38:a. Jag är ingen person av den nätta typen hur mycke jag än går ner, tyvärr. jag har samma kroppsbyggnad som min mamma och hon gjorde på 90-talet en magsäcksop och gick sen ner till sitt BMI men jag kan lova att hon då såg sjuk ut, såg först frisk ut när hon la på sig och hamnade på BMI 27-28. Men visst kommer jag ner till 70 kg och kroppen går med på att släppa fler kg så okej för mig. jag tror att alla har en vikt där kroppen trivs sen är de inte säkert man själv trivs med den. Men nu kör vi ett litet steg i taget, detta är , ju minst ett 2 års projekt. så just nu siktar jag på att bli av med de 10 första kg till jul, borde ju gå eftersom jag har mycke övervikt och det är ju alltid lättare i början. I dag har kroppen börjat släpp, springer på toa mer så nu töms man på kollisar och vattnet försvinner ut.
min tankar är ju annars om skinner ska orka dra ihop sig eller inte, för de blir mycke skinn när det handlar om så många kg.