Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5297 ggr
zikzak
0

Rått kött?

Nu för tiden skall ju allt vara så väl tillagat (ej nöt) men en gång i tiden åt ju våra föfäder allting rått, finns fortfarande folkslag som äter rått! nu känns de ibland som det skulle vara livsfarligt att äta nåt rått?

Min fundering är därför, när blev rått kött så farligt, eller när blev vi männskior så bräckliga?

Själv brukar jag steka mina fläskkotletter så dom är lite rosa, jag tycker det är såå gott och jag har inte dött ännu=)

Jag tänker som så att om vi nu ska äta naturligt så borde vi ju inte tillaga nåt heller??

Nej jag vill inte äta rått kött, tycker bara det är en intressant fråga. Obestämd

Aniara4
0

Vet inte hur vanligt det är med trikiner i fläskkött, men de är ju inte så mysiga OM man får i sig dem. Förmodligen är det ursprungligen därför flera kulturer har förbud mot att äta just fläskkött.

dufva
0

Alla djur som äter kött kan teoretiskt bära på trikiner.

Dom som äter vegetariskt ska vara helt fria.

Björn kan alltså ha mask i köttet men knappast ren, eller älg Vildsvin i Sverige är väl mest vegetarianer dom med Obestämd

Svenskt griskött i butik är nog att betrakta som riskfritt också.

Tror ingen har hittat nån trikin på årtionden i vårt land..

Ruska
0

Forskning har visat att kroppens immunförsvar reagerar negativt på varm föda. Googla för att få veta mer! Hsh, den enda art som hettar upp maten är vi. Viktiga näringsämnen går förlorade längs vägen (t ex vitamin C i grönsaker och till viss del omegaoljan i fisk, vad jag hört) men å andra sidan blir kött och grönsaker mer lättuggade. Jag gissar att det var därför människan en gång i forntiden började tillaga sin mat! Då visste vi ju inte mycket om näringslära.

Jag själv föredrar mitt kött blodigt och grönsakerna råa. Men jag tror att få äter helt rått kött. Rå-föda-förespråkarna, eller levande föda som det oxå kallas, äter visserligen icke-lagade råvaror men dom är ju vegetarianer/veganer hela bunten om jag förstått rätt. Synd, vore intressant att veta hur hälsan påverkas långsiktigt med intag av rått kött jämfört med tillagat! :-)

Jag deltar gärna i en sån studie med förbehållet att allt kött ska vara svenskt och helst ha varit fryst först.Cool

raphanus
0

Jag äter råbiff av nöt eller lamm med glädje, men iakttar naturligtvis god hygien. Rå mat är i en del fall mer näringsrik än tillagad. Mat som inte värms upp kan dock bli härdar för otrevliga bakterier.

Det kan hända att vi människor har blivit mindre tåliga också. Många av oss är gärna väldigt fixerade vid att allt vi stoppar i oss och omger oss av ska vara sterilt, men det gör ju också att vi får i oss färre orenheter och därigenom drivs vårt immunförsvar inte till att stärkas.

Det finns en uppenbar nytta med att vi ska få i oss en viss andel av sådant som vi kanske i förstone rynkar på näsan åt. Studier visar att barn som förlöses via kejsarsnitt och således inte kommer ut i närheten av moderns analöppning har färre gynnsamma bakterier i sig.

Medlem
0

Libaneser äter rått kött och även rött lever. De äter det råa köttet/leven direkt efter att djuret har slaktats annars gör de som så att först frysa in köttet för att döda bakterierna och sedan tina upp det och direkt äta det.

raphanus
0

#5 - Precis! Kibbeh är jättegott!

Pasi
0

#4 Mat som inte värms upp kan dock bli härdar för otrevliga bakterier.

Jag funderade på detta en gång och kom underfund med att jag ALDRIG blivit magsjuk av t ex rå köttfärs som legat för länge (och sedan tillagats)….men däremot av tillagad köttfärs som stått några dagar (riktigt otäck matförgifning en gång).
Därför tror jag att elaka bakterier har svårt att växa till i en miljö i konkurrens med andra mikroorganismer….men i ett steriliserat medium kan de ha en explosiv tillväxt.

----------------------------------------------------------

Som Dufva säger har man inte hittat trikiner i svensk gris sedan -55, men ändå varnas man för det ständigt som om det vore ett dagligt hot.Skrattande

dufva
0

Frysen är ju utmärkt för att bli av med trikiner och parasiter, men de flesta bakterier och virus blir man inte av med den vägen

Den är alltså ingen steriliseringsapparat som en del tror.

När man väl tinar upp varan fortsätter många bacillusker och virus helt enkelt att leva och verka som inget hade hänt Skrattande

Skowne
0

En intressant artikel, som menar på att det är just matlagningen (elden) som gjort att vi blivit människor.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/matlagning-gjorde-oss-till-manniskor-1.804523

raphanus
0

#7 - Jo, men jag menade snarare rå köttfärs som legat för länge och inte tillagats innan den äts.

Pasi
0

#9 Jag tror personligen inte elden var avgörande för att vi blev människor, utan att elden mer är ett tecken på att vi var människor.

Om vi blev människor för att vi åt rötter så skulle elden kunna ha haft stor betydelse, eller rättare sagt - då hade eld varit helt avgörande…men eftersom jag tror att vi blev det pga att vi levde som strandapor och jägare (energi i överflöd) så verkar elden helt betydelselös i det avseedet.
Det ökar visserligen upptaget av protein…men vi vet ju nu att människan inte har funktioner i kroppen för att ta tillvara överflöd av protein och därför inte heller kan ha varit avgörande för att utveckla en stor energikrävande hjärna.

Pasi
0

#10 Jag misstänker att just det är mindre farligt än att äta tillagad färs som legat för länge.Flört

Kött kan hängas i upp till 70 dygnsgrader utan att bli dåligt…och rått kött kan ligga i kyl minst 10 dagar. Tillagat kött klarar inte detta utan att bli dåligt.

Jag och en annan köttätare jämförde våra erfarenheter….ingen av oss hade någonsin blivit magsjuka av rå* eller tillagad mat av råvaror som ev legat lite länge, men ändå var ätliga (har även smakat av härsken mat utan magsjuka, men det tillhör inte mina favoriterFlört)…medans båda blivit magsjuka flertalet gånger av tillagad mat som bara legat i några dagar

*Undantag - I Ungern åt jag ett bakverk (tillagat men ev med råa äggulor) och blev magsjuk…men jag vet ju inte om det kom från bakverket eller om det var en maginfluensa från nåt dörrhandtag.
*Och i Turkiet fick jag och min kompis troligen salmonella (kollade aldrig upp men var dålig i flera veckor) efter en kebab där "kocken" tog tag i bröden efter att ha rört om i kyckling+marinad utan att torka eller tvätta händerna. Han tvättade troligen aldrig händerna!Obestämd

raphanus
0

#12 - Inte i mitt kök!