Maräng med sötningsmedel?
Om några veckor fyller jag 25 och jag tänkte baka en pavlova-tårta till kalaset och jag undrar hur det är med sötningsmedel och maräng? Vanligtvis använder jag inte sötningsmedel alls, men helt ärligt talat så är maräng helt utan socker rätt trist, det vill jag faktiskt inte äta själv eller bjuda mina vänner på.
Funkar sukrin, hermesetas eller vad ska man använda? Har inte gjort maräng själv på några år, så jag vill inte ställa mig och bara experimentera och kanske slarva bort en massa ägg om konsistensen eller smaken blir helt konstig, är student så så mycket pengar har jag inte.
Om det är någon som gjort LCHF-maräng med sötningsmedel mottages gärna tips!
Lite länkar som säkert hjälper dig med din maräng!
Blir vi bjudna på kalaset? 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Tack!
Tar du dig till norrköping kvällen den 22:a så…
Jag planerar också att baka maräng och tänker använda sukrin eftersom det funkar utmärkt till glass i alla fall. Det blir nog bästa lösa upp sukrinet i citron/limejos eller vinäger innan man blandar ner det i äggvitan.
Stevia funkar inte , sukrin däremot och ett par droppar ättika ska funka.
Oh, en student i nkpg! Det är jag med :)
Lycka till med marängen :)

Nämen finns det fler! Vad pluggar du då, Silverscreen? :D
Personligen så skulle jag hellre fuska med socker, för det finns få saker som smakar så fruktansvärt illa och konstigt som sötningsmedel! Men det är ju en smaksak förstås!
Läser MT (civilinenjör). Själv? :)
Har gjort små maränger (alltså inte hela bottnar) med sukrin och lite ättika, funkade utmärkt. Men jag skulle ta så lite sukrin som möjligt, bara så pass att det går att vispa vitorna hårt. Det finns de som tycker att sukrin annars kan ge en stark, lite metallisk bismak, jag är en av dem:)

Lärare, fjärde året. Yeay, visste inte att det fanns flera, fast så märkligt är det inte kanske…
e-cattan: jag är för sockerkänslig! Knappt så jag vill fuska med sötning, men har det för smakens skull. Jag vill kunna äta min egen tårta på min 25-årsdag tänkte jag.
Och ja, det måste vara maräng, skulle kunna säga att det är inte förhandlingsbart, det bestämde jag för länge, länge sen 
E-cattan, har du testat sukrin? Det är en naturlig sockerersättning och i min mun så smakar det väldigt likt fruktsocker.
Jodå,men allt är en smaksak! Jag tycker inte om ens fruktsocker, möjligtvis i mycket liten mängd! Även socker kan smaka underligt hos mig om sockersmaken dominerar!
Men jag föredrar att använda socker ibland framför något annat.
Tål man inte det är suckrin bra förstås! Maräng är väldigt gott så jag förstår att det inte är förhandlingsbart!
Och grattis i förskott!

Kollade på affärn idag, hittade bara canderel och hermesetas - vart hittar man sukrin för någonstans?
Jag använder suketter,det är noll kolhydrater och jag tycker det smakar helt ok och sötar bra men jag använder såklart inte sötningsmedel ofta.

FUnkar suketter bra att göra maränger på då?
Jag vispade äggvita riktigt styvt tillsammans med flytande suketter för att laga "kokosbitar" och det gick jättebra att få äggvitan ordentligt stel och när de hade varit i kylskåpet så såg de ut som när de åkte in. Den som vill kan ju prova.
Jag fyller också år snart, om någon vecka, och tänkte också laga marängtårta av något slag så jag kan njuta av den och behöver inte ha två tårtor. (Pojkvännens syskonbarn är ganska petiga med smaker, det ska smaka "som vanligt" och får inte vara några "konstiga" smaker osv.) Så jag ska absolut ha flytande suketter i, har ingen annan provat före jag gör det så kan jag skriva ett inlägg här om hur det gick
Nä men ursäkta, nu såg jag att det där receptet knappast säger så mycket om ifall äggvitan går bra att vispas hård eller inte tillsammans med suketter. Men jag ska iaf prova snart, då återkommer jag med ett svar 

Rapport i ärendet mottages tacksamt!
trevlig lördag!
Jag har provat med flytande suketter, och för mig fungerade det inte alls att få marängen hård.
Jag prata m en bekant på msn och har fått tipset om att man inte ska sätta i sötningsmedel förrän äggvitan är nästan färdigvispad, att det då ska fungera bra. Men det var bra så jag vet, tack, ska absolut göra en provomgång innan födelsedagen, vill INTE sitta där med en misslyckad tårta…
Suketter, canderel och hemestas är skit undvik dem.
#13 Sukrin finns hos Lowcarbshop.se
Det är inte lätt att veta vad man ska använda…
Kan du engelska så finns det en bra sida här där det står utförligt om sötningsmedel. Här är en bra sida på svenska.
Är du osäker så rekommenderar jag att läsa på och sedan välja det som känns bäst för dig.
Vad gäller sukrin blev jag osäker på det när jag läste detta:
"Det är en sockeralkohol, som xylitol. Fritt översatta snuttar:
_Magkramper och diarrér är inte så allvarliga biverkningar som de som associaras med "kalorifria" sötningsmedel, men sockeralkoholer kan orsaka andra allvarliga problem. T.ex. sura uppstötningar och ökad risk för cancer i struphuvudet. Diabetiker och insulinreistenta ska vara medvetna om att sockeralkoholer höjer blodsockret, även om inte lika mycket som socker.
Sockeralkoholer orsakar uttorkning och förlust av elektrolyter. Vid motion efter förtäring finns en ökad risk för stroke.
Verkar öka antalet anfall hos epileptiker. Barn verkar vara särkilt känsliga för de matsmältningsstörningar de orsakar.
Närvaron av sockeralkoholer drar vatten till tarmen. Detta följs av jäsning av oönskade bakterier. Detta kan i sin tur leda till ökade problem med candida och annan jästsvamp. Det direkta resultat många upplever efter att ha ätit för mycket sockeralkoholer är kraftiga magkramper och diarré."_
Som jag rekommenderade så läs gärna på och bilda dig hellre en egen uppfattning. 

Alltså, jag är inte sådär jättekräsen, är av inställningen att jag håller mig borta från tillsatser och konstigheter och tillgjordheter och försöker hålla allt så naturligt som möjligt mestadels och vardagslagligt, men tycker att det är ok att äta något onyttigt då och då. Onyttigt här menar jag alltså konstgjorda sötningsmedel.
Jag använder det verkligen inte ofta (den här marängtårtan kommer att bli första gången tror jag, utöver de lightläsk jag druckit i mitt liv), klarar mig utan söt mat annars, så det jag är ute efter är inte vad som är mest "naturligt" eller "nyttigt", för det är väl inga konstgjorda sötningsmedel (räknar inte stevia där eftersom det är en växt) utan endast vad som fungerar att göra maräng med.
#23 Vad bra inställning!
Jag ser det på samma sätt och vill klara mig utan sötningsmedel för sött triggar mig oftast rejält men som du säger så det är ju ändå egen födelsedag och då vill man kunna äta sin egen tårta som man bjuder på 

Precis!
Det verkar som att sukrin verkar vara mest lämpligt vad jag läst hittills, införskaffade flytande suketter idag med, så jag ska göra en liten testomgång sen ikväll…
återkommer om hur det går!
#25 Kul! Jag ser fram emot resultatet. Fast jag vill varna för den söta smaken. Suketter triggade igång mitt sötsug känner jag nu..
Har blivit sugen på allt som är sött men just avslutat en måltid bestående av mycket smör i pyttipanna för att se om det försvinner.
(Fett ska hjälpa om man är sötsugen, protein om man är hungrig, har jag för mig att det var, hoppas det inte var tvärtom nu bara…
)
sukrin är gjort av päron och räknas också som ett naturligt sötningsmedel.
#22 Texten gäller Sockeralkoholer i allmänhet, inte Sukrin. Sukrin är en tas upp mycket långsamt i tarmen och orsakar inte diarré. Sukrin har användts i Japan sedan 1990, där är konstgjorda sötningsmedel som aspartam förbjudna.
#25 Varför köpte du inte sukrin istället för suketter då?

Sukrin säljs inte på ica och 85 kronor + frakt för att beställa det känns lite dyrt för mig som har 7500 i månaden att leva på
Samma här, sukrin var dyrt när jag kollade upp det, kändes inte värt det och sen läste jag om det och struntade i det helt och hållet.

Just nu är de i ugnen och de ser fantastiska ut mina maränger :D om de smakar lika bra som de ser ut så blir det en riktigt bra kalastårta tror jag!
Nej, det var inte alls så jag menade och jag skrev definitivt inte att suketter var bättre än sukrin! Jag använder sötningsmedel mycket sällan och när jag väl gör det tycker jag att då kan jag köpa de billiga suketterna som har 0kh i sig. Jag vill helst inte använda sötningsmedel alls men ibland, någon gång gör jag det.
(Det är cancerframkallande att t.ex. gå i en storstad och andas in avgaser, andras cigarettrök mm. Egentligen borde vi alla vara döda för länge sedan om man tar alla varningar/forskningresultat på stort allvar.)
Det jag tror är att om jag äter sötningsmedel motsvarande kanske en-tre kapsyler var tredje månad till en gång i halvåret så får jag inte cancer av det.
Alltså, jag tror, det betyder inte att jag vet hur det förhåller sig. Jag skrev tydligt och klart att det bästa är om man bildar sig en egen uppfattning om sötningsmedel.
Ha en trevlig kväll 

Ja, så länge det är den prisskillnaden som det är och med tanke på att det är EN gång jag ska använda det, ser inget behov av sötning i vardagslag som jag sagt förut.
Jag tycker sukrin är billigt just därför att jag använder det så sällan så räcker det hur länge som helst. Jag hoppas att ni nämner vilket sötningsmedel ni använder när ni bjuder andra, för jag äter mycket hellre vanligt socker än konstgjorda sötningsmedel då det ger mycket mindre skada på kroppen.
#31 isalu507
Hur blev marängerna? Har du vågat provsmaka? 

#35 Vilken tur att du inte behöver äta den här tårtan då.
#36 Marängerna blev bra! Har inte bakat maränger på typ åtta år, så det var spännande 
Det vart en liten bismak, men inte något som störde mig mycket. Jag funderar dessutom på att göra chokladpavlovan som jag såg Nigella göra på TV för några dagar sen, och då kanske kakaon döljer den?
de blev spröda alltså? Trodde faktiskt att det inte gick att få dem det med sötningmedel (förutom sukrin då)
#37 Ja, verkligen om äter sött så sällan och bara bryr sig om hur mycket det kostar så är det betydligt bättre att använda socker än konstgjorda gifter.

isalu 507 var det sucetter du använde? hur mycket hde du i?
#38: Är också förvånad att det fungerade att få dem spröda.
#37 Men vad bra att det gick att göra maränger trots att du använde suketter!
Ok, det var trist att det blev en bismak men var det bara en liten som inte märktes så tydligt så tror jag också att den försvinner i kakaosmaken.
Jag sökte efter receptet, hittade detta. Är ditt likadant?
Det verkar jättegott, kan absolut tänka mig att göra en sådan att bjuda på jag också 

Ja, det receptet ser ut ungefär som nigellas.
Ja, de vart spröda, faktiskt! Jag hade inte inne dem hela tiden, bara 40 minuter (av receptet 50-60), för jag var tvungen att sticka ut en liten stund och ville inte bränna dem, så de var litelite blöta i mitten, men resten var iallafall så som jag ville ha dem, tror att det kan bli jättebra att ha som tårtbotten sen.
Jag körde med tre äggvitor och ungefär två korkar flytande suketter och lite lite ättika, fick nåt råd om det.
Avvikning från ämnet: Jag tycker det är lite synd med LCHF, jag älskar det mesta med kosten och människorna och forumet, men ibland blir jag överväldigad om det här som en del kanske kallar sektkänsla, att det ska vara en sån LIVSSTIL och om man avviker det minsta så får man LCHF-snobberi tillbaka. Alla äter vad de vill och tolkar hur de vill och det här var inte en fråga om vad som var nyttigast, eller minst carcinogent utan bara vad som funkar bäst att göra maränger med! Sorry om det här upplevdes snäsigt, men ibland blir jag lite trött på det här som jag nästan upplever som tävlande i att vara bäst på att vara naturlig och god…
Ja, jag gillar inte heller konstgjorda grejer. 99 fall av hundra väljer jag det naturliga med, men jag vill kunna göra maräng med suketter utan att få dåligt samvete eller känna att jag nu ligger efter i LCHF-tävlingen.
Du får kalla mig snobb eller sektmedlem jag bryr mig inte för jag sa bara vad jag tyckte nämligen att socker är bättre än konstgjorda sötningsmedel. Alla känner inte till riskerna med sötningsmedel så jag informerar och säger min åsikt vilket jag all rätt att göra i ett fritt samhälle.

Det var egentligen inte riktat mot dig utan mot vad jag har sett många många gånger på det här forumet, i kommentarerna hos kostdoktorn och hos annika dahlqvists blogg.

Stevia är ju helt naturligt. Går det verkligen inte att använda de? lästa någonstans att stevia ska funka vid bakning.

Någon gav en kommentar ovan om att stevia inte funkar bra för maränger, har dock inte testat som sagt.
I vilket fall som helst så tvingar jag ingen, utan bara informerar och säger vad jag tycker. Det är upp till var och en som vuxna människor att bestämma hur de skall göra.

Forumet är väl till för oss alla att kunna säga vad vi tycker och dela med oss.
Inte tjafsa nu. Så onödigt! Alla äter inte LCHF av samma anledningar heller.

Jag har fått stevia och eftersom jag får så himla mycket äggvita över hela tiden från all majonnäs så tänker jag testa ändå.

#49 Gör det och rapportera sen! mycket maränger blir det :D
#48 Jag vet allt det där redan, om jag ville ha en rapport över sötningsmedels skadeverkan hade jag frågat om det istället för vad som går att använda att göra maräng av. Det är bra information, sant, men inte vad jag ville höra, och jag angav mina skäl till användandet av det här i post 23 om jag inte missminner mig.
Nåväl, jag får väl nöja mig med att inte vara bästa på LCHF då.
ja om man gör som du gjorde med sötningsmedlet och tillsätter det sist kanske det funkar med det också, ska minsann testa! Fast jag har sukrin också men jag tycker det är dyrt och odrygt.
fast jag har märkt flera gånger att den söta smaken av stevia försvinner vid gräddningen.
Nu har jag gjort chokladpavlova och sötat med suketter. Blev riktigt bra fast jag hade lite för mycket kakao. Jag hällde i suketterna med de sista ingredienserna och det var inga problem.
Tyvärr glömde jag ta bild på den när den var klar…

isalu507: Jag håller med dig! Ibland kan man nästan dra sig för att ställa en fråga, för att man vet att man då också kommer att bli påhoppad med en massa information om att man gör det ena eller andra valet.
LCHF handlar först som sist om att inte äta kolhydrater och istället äta fett. En god tanke också att samtidigt försöka äta så naturligt som möjligt, men den som väljer en annan väg får huka i buskarna.
Jag använder Canderel strösöt när jag i extremsituationer känner att jag behöver söta någonting. Jag har alltid Hermesetas i mitt kaffe. När jag för 33 år sedan lärde mig dricka kaffe så var det med Hermesetas. Kaffet smakar helt enkelt inte gott om jag väljer bort det eller om jag byter ut mot socker… Har försökt det. Å andra sidan har jag dragit ned på det söta så vansinnigt mycket, att jag faktiskt är stolt över det idag. Då tänker jag inte finna mig i att bli tillrättavisad över de småsynder jag unnar mig idag. Genom de val jag gör håller jag diabetesen i chack - och det räcker fullständigt för mig.
Maräng går utmärkt att göra med Canderel strösöt - om man vänder ned det i slutet efter att man vispat äggvitorna hårda. Ättikan gör att det stelnar bättre, men man måste vara försiktig - annars kan det bli kristyr (sådana där julgransprydnader…:).
men skojar du!? Har aldrig lyckats få det sprött annat än med socker och kristyr består ju av massor av florsocker och bara lite äggvita!?

Jag skojar inte när det gäller maräng med Canderel, men det där med ättikan vet jag faktiskt inte av egen erfarenhet. Jag har aldrig gjort kristyrer. Däremot har jag läst om det i någon gammal veckotidning som jag sparat genom åren. Vi tänkte göra kristyrer förra julen (blev dock aldrig av). Där stod det i vart fall att den stela konsistensen endast kunde åstadkommas med ättika. Så jag har kanske dragit en felaktig slutsats där och ber om ursäkt om jag för felaktiga råd vidare…

Man kan ju åsse istället helt enkelt skita i marängen. Är vi lchf-are eller vad? Kladdekaga med mörk 80%ig chokolad och vispat grädde är mums och kan serveras för alla, oavsedd kosthållning iövrigt. Toppa ev med krossade nötter, mandel, och/eller choklad-spån.
Döda mygg och svälja elefanter………………………
Toppen att du lyckades med din maräng, och den lilla bismaken märks garanterad inte när de andra tillbehören kommit med. Jag skall försöka med Canderel strö.
Ättika ska man ju bara ha i pyttelite, även när man gör marängerna med vanligt socker.
Jag använder sötningsmedel dagligen i mitt te och mår toppenbra
Cancerframkallande ämnen skall man använde/vara i kontakt med under lång tid (ofta behövs 30-40 år) om man nu vill få cancer. Betydligt farligare än lite konstgjort sötningsmedel är då att bo och arbeta i en av våra storstäder.
Jag bor i skogen, så det kanske jämnar ut sig?

Alltså om minsta lilla osynliga gula hamnar i vitan är smeten förstörd. De kan vara orsaken till att smeten inte tjocjknade och blev fluffig. Jag menar de beror kanske inte på vilket socker eller sötningsmedel. Har själv förstört en del maränger med de.
# 58 # 59 bra om ni skriver vilket inlägg ni svarar!