Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 2741 ggr
kricko1
0

D-vitamin till barn, hur mycket?

Hur stor dygnsdos D-vitamin vågar/bör/kan man ge till flickor på nyss fyllda 11 år… ungefär 146 cm långa och 36 kilo tunga?

Tack på förhand! /Kricko.

HenrikAnderson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

RDI är väl 400 ie.

I en studie som jag läst så får man vid en solbränna upp till 40 000 ie

Så det är svårt att överdosera.

Det rekomenderas här på forumet 4000ie om dagen alltså 2 kapslar från Holistic D3-vitamin

Kolla gärna in videon

http://www.youtube.com/watch?v=b0BgxNstkFI

Pasi
0

Lämplig dos ligger runt 50-100 IE / kg, men man kan säkerligen klara sig bra på halva denna dos om man är frisk i övrigt!

D-vitamin skall alltid doseras efter vikt/storlek….kanske "egentligen" efter vilken hudyta man har eftersom den naturliga produktionen i solsken är beroende av det.

En vuxen människa i solsken kan producera mellan 10000 och 25000 IE enligt Hollick (tror det var han som forskade på detta).

dufva
0

Barn (under 15) 1000 - 2000ie beroende på ålder och vikt

Vuxna 2000 - 4000ie beroende på vikt

Depåtabletter 50000ie:

Ges ej till barn under 20kg

Större barn 1 tablett per månad

Vuxna 2-4 tabletter per månad.

Leilin
0

Dufva - har du ngt bra förslag på märke av depåtablett för barn?

dufva
0

Vi skickade efter våra här

Dom vill gärna ha betalt via ett pay-pal konto

Leverans brukar bli efter 10-14 dagar Glad

kricko1
0

Tack så mycket Henrik, Pasi och Dufva, Ni är ena riktiga pärlor! Glad 

Vg. mig själv kan jag mycket väl tänka mig att "laborera" lite med doser osv… men när det gäller mina barn så är jag betydligt mer obenägen att chansa. Om jag formulerar om frågan lite och frågar så här, vad säger ni då (orkar ni en gång till?);

Är det för lite (så lite att det blir meningslöst?) med en (1) tablett á 400 enheter dagligen av Apotekets D-vitamin för ett flickebarn med ovanstående fysionomi (dvs. inte mycket fett att lagra upp i, om det nu kan spela någon roll)

Varma hälsningar! /K.

dufva
0

Det blir en stor förbättring för henne.Glad

Känner du dig osäker så ska du absolut köra på apotekets variant

Även på vuxna ser man dramatiska förbättringar av immunförsvar med så låga doser som 800 ie per dag

Det ger 75% mindre infektioner i de övre luftrören.

2000ie nästan elliminerar förkylningar.Förvånad

2000-4000ie ger dramatiska förbättringar på motsttåndskraft mot svåra sjukdomar som cancer.

Leilin
0

Dufva (förlåt Kricko att jag nappar din tråd),

kan jag och barnen alltså äta samma depåtablett fast i olika dos? Har stora besvär m just infektione i övre luftvägarna iom astma så det låter underbart.

dufva
0

Barnen tar sin med längre intervall.

Vi kryssar i på en kalender så det inte strular till sig.

Och förvara dom utom räckhåll för dom små på samma sätt som alla starka mediciner.

Käkar man depå-tablett ska man ha ordning och reda tycker jag.

Man kan också vrida upp gelatinhöljet på tabletten och dela på innehållet till dom minsta om man vill.

Leilin
0

Ah tack. Ja, ordning och reda är bra oavsett tablett, vi har ett låst skåp m allt sånt i som bara vi vuxna får vara i. Ska beställa, depå känns troligare att vi kommer ihåg än varje-dag.

Nu ska du få ha tråden ifred Kricko:)

kricko1
0

Tack för svaret, dufva.. du är en ängel Glad

Jag bestämde mig till slut för en kapsel på 800 IE per dag och de har nu tagit första dosen. Man kan ju bara hoppas att det bidrar till att skydda mot (svin)influensan, nu när jag slutligen tagit det definitiva beslutet att inte vaccinera barnen.

Trevlig kväll! /Kricko.