Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4620 ggr
kmf79
0

Sötningsmedel?

Hej! Lite frågor om sötningsmedel. Tittade i affären men hittade antingen helsocker i olika former eller sötningsmedel. Har sett att ni skrivit några alternativ som sukrin och severin tror jag de hette. Vart inhandlar man det?

//Karin

[Pennylane1]
0

på nätet om man inte har turen att bo någonstans där de säljer, sukrin säljs i vissa Lifebutiker, Stevia kan man visst få tag på på Hötorgshallen i Stockholm samt på Grön Gåva i Örnsköldsvik. I övrig vet jag inga fler ställen, jag skickar efter. Sukrin från mindresocker.com och Stevia från tyskland.

kmf79
0

Hej! Tack, vilken sort rekommenderar du?

//Karin

Andina
0

Jag köper Stevia från USA (Herbal Advantage) - Stevia White Extract Powder *ORGANIC* som är starkt koncentrerat och renat från den "klassiska lakrits-bismaken" - priset blir avsevärt billigare än t ex härifrån (Stevia.se ) varifrån många köper sitt stevia.
Se t ex denna tråd: Vitt pulver till låga dollarpriser

Däremot så rekommenderar jag inte att köpa större förpackningar från USA innan man har testat att man tycker om stevia. 
Stevia kan alltså ha en bismak av "lakrits" - eller vara renad från bismaken, som kan framträda ändå vid större doser. Men stevian som jag använder är 300 ggr sötare än vanligt socker - så det är nästan omöjligt att få i sig en "stor dos", det blir alldeles för sött. Det räcker nästan att närma sig kaffet med stevian!

Jag har använt stevia i många år istället för socker. En ren naturprodukt utan kemikalier o andra konstigheter i.
(Sukrin har jag aldrig provat.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

mitt stevia premium är också renat från lakritssmaken och jag betalade lite över 20 € inkl frakt för 100 gram, vilket räcker oerhört länge. Det har tom "gått ut" och jag har hälften kvar! Men jag tror inte det är nån fara med det ändå…

[Pennylane1]
0

sukrin passar enligt mitt tycke bättre till bakning, jag har flera gånger märkt att steviasötman försvinner vid gräddningen. Sukrin ser ut och doseras ungefär som socker. Detta gör det rätt dyrt och man använder det kanske inte var dag precis… Stevia passar bra till drycker. Man får testa vad man själv tycker.

Sen använder jag förresten även Malitol som är i sirapsform. Det är en sockeralkohol (liksom sukrin som egentligen heter erythinol eller nåt sånt, -ol talar om att det rör sig om sockeralkoholer) somliga tål det inte så bra utan blir lösa i magen, jag klarar det finfint…. köer på Panduro, avsett för karamelltillverkning men funkar fint där man skulle haft sirap eller honung.

picapica
0

Här om Maltol i Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Maltol.

Notera vad det står om alluminiumupptag.

[Pennylane1]
0

maltol och malitol är inte samma sak

edit ser att jag stavade fel själv ett litet t föll bort, maltitol heter det visst! maltitol

kmf79
0

Hej!

Jag skulle gärna prova stevia men vill inte köpa så mycket ifall jag inte tycker om det. Varifrån köpte du Stevia för 20 dollar? lite mer humant pris om man är osäker. Eller någon som vill dela ett paket?

Malitol måste jag iallafalll prova, vi har ju panduro hobby här i Göteborg. Men kan man använda det i typ bakverk som socker?

//Karin

[Pennylane1]
0

inte dollar, euro

härifrån

[Pennylane1]
0

där det funkar med sirap funkar det med maltitol.

zdevika
0

Du kan köpa stevia här i Sverige också på www.stevia.se

kmf79
0

OK! Gick in på sidan men det var en massa olika att välja på. Vad ska man välja om man vill ha typ som sötningsmedel i maten?

//Karin

[Pennylane1]
0

mycket dyrare att köpa från svenska stevia , vilket förstås var  anledningen till att jag köpte från Tyskland.

jag köpte premium… enda jag testat själv…

[Pennylane1]
0

jag tror inte att tyska premium är samma som svenska premium… tror det tyska är 300 ggr sötare än socker och inte 100 som det står på svenska stevia…