Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6845 ggr
Lisabet
0

Blue dragon kokosgrädde

I går kväll gjorde jag glass på hallon och kokosgrädde. Den blev god, men natten var det inte. Jag fick ont i magen och kunde inte sova, precis som om jag skulle ätit någon mjölkprodukt.

Jag hade gott om tid att fundera på varför, och kom fram till att det borde vara kokosgrädden. Och när jag lusläste paketet i morse så ser jag att det innehåller, förutom kokos, även E466 och E471.

Efter googling tror jag att det sistnämnda, E471 - Mono- och diglycerider av fettsyror, som är boven. Det kan enligt vissa sidor, vara gjort av soja! Och det tål inte jag. Lömskt, verkligen.

Dessutom kollade jag inte alls innehållsförteckningen, dumt nog.

Så ni som inte vill/kan äta soja, undvik saker med E471.

shomeg
0

enligt den här sidan ser det mer ut som e466 kan vara boven:

http://enum.vishet.se/

Lisabet
0

Ja, helt klart:

**Karboximetylcellulosa/cellulosagummi
**Matsmältningsproblem
Gasbildande
Uppsvälldhet
Teoretisk risk för förstoppning
Misstänkt cancerframkallande ämne

Det såg jag ingenstans. Men jag tror också på soja, det var helt klart lika som min mjölkallergi.

Illa i vilket fall. Tillsatser, tillsatser, överallt. Att man alltid måste läsa innehållsdeklarationen.

Gråter

Gunnell
0

Jag tål inte alls kokosmjölk - det går rätt igenom. Tyvärr… det är ju så gott!

Alfers
0

jag köpte santa marias "extra creamy cocunut milk" på tetra sist jag handlade, lila tetra, inga tillsatser (förutom lite vatten), ska enligt förpackningen ha "tjockare konsistens än vanlig kokosmjölk" får hoppas den lever upp till förväntningarna. någon som har provat?

the-fat-cat
0

#4 Var ett tag sen jag använde den, kostar för mycket för mig, men det är ju för att den består av mer kokoskött och mindre del vatten än vad vanliga kokosmjölken gör. Jmf mjölk och grädde… Flört Brukar stå på förpackningen hur stor del kokos den innehåller. När jag köpte koksmjölk på ICA för ngr veckor sedan köpte jag ICA:s egen, som förutom att vara billigare också innehöll mer kokos än märkeskonkurrenterna… Obestämd

Sugiyama
0

#4 jag köper alltid den och tycker den är bra.

Lisabet
0

Bra, för nu har jag också köpt den lilla lila pappkartongen (flera stycken) och ska testa med glass i kväll. Det var dessutom den enda som inte hade några E-nummer.

Tisdag
0

Blir lite fundersam över innehållsförteckningen i #2,

Teoretisk risk för förstoppning…  Slipper man den i praktiken då eller?

Lisabet
0

Förstoppningen var för mig helt teoretisk i alla fall - för jag blev alldeles lös i magen. Men jag reagerade också på den beskrivningen.